* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 258
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 126
I alt: 126

Forfatter Emne: Ethanol som Benzin eller Diesel ?  (Læst 47803 gange)

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Ethanol som Benzin eller Diesel ?
« Svar #15 Dato: 19, Juli 2008 - 22:42 »
I det nyeste nummer af FDM motor er der en artikel om ethanol fremstilling i Brasilen.
I forbindelse med artiklen nævnes at Fiat har en storsælgende bil i Brasilen, netop pga. dens evne til at benytte forskellige typer brændstof, benzin, gas, ethanol.
Bilen hedder Fiat Siena Tetrafuel. Brug google og der er en del info om bilen :-)

MVH Tommy

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Ethanol som Benzin eller Diesel ?
« Svar #16 Dato: 20, Juli 2008 - 11:34 »
Her er en engelsk beskrivelse


"flex-fuel vehicle" in the U.S. and Europe means you can put pure gasoline (sometimes with up to 10 percent ethanol in it) or E85 into the tank. Down in Brazil, Fiat has a hit with the Siena Tetrafuel, a sedan that can burn four types of fuel. The 1.4 liter engine in the Siena Tetrafuel can handle moisturized alcohol, Brazilian gasoline (made up of 25 percent alcohol), pure gasoline and natural gas, according to Italiaspeed. Fiat has sold about 700 units a month during the last quarter. When Fiat introduced the car last October, it expected to sell about 200 a month.

From what I can tell, there are two fuel reservoirs in the car: the standard fuel tank (where any of the liquid fuels go) and then up to 6.5 cubic meters of natural gas in the trunk. The car's computer decides which fuel source to draw from at any given moment and decides what to use based on which will be most economical. Read more at Italiaspeed.

Det vist den største gastank i nogen bil ;D
Og så har de glemt at medtage beskrivelsen af pedaler ;D ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Ethanol som Benzin eller Diesel ?
« Svar #17 Dato: 21, Juli 2008 - 02:19 »
Nej gasflaskerne er ikke specielt store. Det opgivne mål er normalrumfanget. Hvis trykket i naturgassen er 100 bar, når de er fyldt er vi nede på et indre flaskevolumen på 65 l.  Mindre ved højere tryk.
Problemet er massen af trykflaskerne. Det går udover brændstoføkonomien. 
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Ethanol som Benzin eller Diesel ?
« Svar #18 Dato: 21, Juli 2008 - 21:00 »
Harbst ...altså! ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Ethanol som Benzin eller Diesel ?
« Svar #19 Dato: 22, Juli 2008 - 00:49 »
Jeg synes da det er mere imponerende at man har meddelt at man agter at lade Molsfærgerne sejle på naturgas.
I betragtning af at de er lavet af letmetal for at spare vægt (tyngdekraft) er det forunderligt hvis de skal sejle med store trykflasker.
Man kunne også tænke sig det som lng, men det er vel næppe foreneligt med passagertransport.
Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Ethanol som Benzin eller Diesel ?
« Svar #20 Dato: 22, Juli 2008 - 04:23 »
A hva´ ?
Mols katamaran-hurtig-færgerne har altså altid, mig bekendt, altid brugt gas som brændsel.
Man kan se tank processen på sjællands siden, hvor de tanker samtidigt med at bilerne kører ombord.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Ethanol som Benzin eller Diesel ?
« Svar #21 Dato: 22, Juli 2008 - 22:33 »
Mie og Mai Mols er begge naturgas drevne
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Ethanol som Benzin eller Diesel ?
« Svar #22 Dato: 22, Juli 2008 - 23:50 »
Jeg har sakset denne nyhed:

Citér
Mols-Linien vil sejle på naturgas
17-07-2008 - 13:56
 
Naturgas kan reducere CO2-udslippet med 30.000 tons for Mols-Liniens Seajet færger og derfor overvejes det at skifte fra diesel til naturgas.

- Mols-Linien vil undersøge mulighederne for at kunne konvertere rederiets Seajet færger fra dieselolie til LNG (Liquid Natural Gas), der er væsentlig mere miljøvenlig end andre traditionelle brændstoftyper, oplyser rederiet, der tidligere på torsdagen nedjusterede forventningerne grundet stigende brændstofpriser.

Rederiet vurderer, at det vil være muligt at konvertere fra dieselolie til LNG i løbet af en periode på ca. 18 måneder.

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )


Men jeg forstår på foregående indlæg at RB her i agurketiden må have fundet en  meget gammel nyhed frem, da konverteringen åbenbart er sket forlængst.

Spørgmålet er så om det virkelig er lng de tanker på sjælland, og hvordan det fremstilles.

I så fald tør jeg ikke rejse med den færge mere.


PS af rederiets årsberetning synes det at fremgå at alle færgerne bruger "brænderolie" hvoraf man forsøger at erstatte en del med "biodisel".  Rederiets bestyrelse er således heller ikke klar over , at de allerede sejler på gas.




« Senest Redigeret: 23, Juli 2008 - 00:31 af harbst »
Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Ethanol som Benzin eller Diesel ?
« Svar #23 Dato: 23, Juli 2008 - 15:12 »
Der står "Seajet", kan det være de gamle CatLink færger det handler om ?
De har jo også de "alm." færger, til lastbiler, men det kan næppe svare sig at bygge dem om.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Ethanol som Benzin eller Diesel ?
« Svar #24 Dato: 23, Juli 2008 - 19:22 »
Kusco, du har jo set dem tanke gas, så du må da vide hvilken slags færge det var.
Jeg synes du skal fortælle det til Molslinien, så de kan få rettet deres årsberetning.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ethanol som Benzin eller Diesel ?
« Svar #25 Dato: 30, Juli 2008 - 01:21 »
Jeg har fundet yderligere et link til meddelelsen om Mols-Liniens planer her:
http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2279
Alle skriver entydigt, at det er SEAJET-færgerne, der skal sejle på LNG - så det tror jeg efterhånden på.
Kusco, kan det tænkes, at det er kabyssens gasforbrug, du har set dem tanke?
Jeg understreger, at jeg ikke har været inde i en molsfærges "ædlere dele", så jeg kender ikke selv svaret. Men når "Maritime Danmark" citerer rederiets direktør for en specifik oplysning af denne art, så er jeg tilbøjelig til at tro mere på den end på en observation fra færgehavnen.
Jeg vil dog prøve at se på gastanken i Odden havn, når jeg i næste måned igen skal benytte færgen.
« Senest Redigeret: 30, Juli 2008 - 13:15 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Ethanol som Benzin eller Diesel ?
« Svar #26 Dato: 30, Juli 2008 - 13:43 »
Næh Jødal det er ikke en opfattelse jeg bygger på iagtagelse i køen på odden siden.
Nej det bliver fortalt på infoskærmene i færgerne Mie og Mai under overfarten.
Hvor de også fortæller om turbinerne der skulle modsvare typen der bruges i F16 fly.
... og jo optanknings processen kan ses i aktion hvor de trækker en 4" (anslået) tyk slange ud og kabler den til noget ventil arrangement i højre side af færgen når man kører ombord.
Men man kan jo ikke se HVAD der løber i slangen.

Jeg tror historien er god nok, blot handler det isoleret om de 2 tidligere CatLink færger der opererer Århus-Kalundborg de har sikkert altid været drevet af Diesel,fuelolie el.lign. og dem vil de så lægge om, vel egentligt meget fornuftigt at overveje.

Mie og Mai opererer som bekendt på Ebeltoft-Odden og de er drevet af gas, om der netop er LNG skal jeg ikke gøre mig klog på.

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Ethanol som Benzin eller Diesel ?
« Svar #27 Dato: 30, Juli 2008 - 22:10 »
Til info:
Citér
GT/F Mai Mols
 
Ebeltoft, DK - DAS - IMO 91 1299 7 - IKS: OZGN -
Godk. nr.: A 463 - MMSI: 219 000 352

Loa 78,00, Br 23,40, D 3,36
BT 3971, NT 1191, tdw 500

Danyard A/S, Frederikshavn/DK, 740/1996
450 pax, 120 cars

Main: 2 x General Electric LM 1600 Gas Turbines
á 12400 kW (1996) = 24800 kW,
4 aux.diesels Scania DS11 69 M41T á 203 kW,
4 Rolls-Royce 112 SII water jets,
2 Gamma bow thr, fixed prop. á 215 kW,
45 kn. serv.
Aluminium, Class: Det Norske Veritas
+1A1 R1 HSLC Car Ferry A E0
1996: (N) Mai Mols (H) Ebeltoft (OW) Mols-Linien A/S
(IKS) OZGN (Godk. nr.) A 463
 

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ethanol som Benzin eller Diesel ?
« Svar #28 Dato: 31, Juli 2008 - 00:41 »
Nu kan "gas" jo være mange ting, så en anden mulig forklaring på historien er, at man vil konvertere fra F-gas (som jo kan gøres flydende ved ret lavt tryk uden kryoteknik) til LNG.
Det vil passe med den lavere CO2-belastning, idet F-gas har et H:C-forhold på ca. 2,6, men LNG har et H:C-forhold på 4. Som bekendt er det kun C, der bidrager til CO2-belastningen. Tilmed er brændværdien for LNG en smule højere end for F-gas.
Jeg er lidt mindre tilbøjelig til at tro, at en samlet presse, med en rederidirektør som kilde, tager fejl af to færgetyper.
Men jeg erkender gerne, at jeg ikke har andet at bygge denne opfattelse på, end en (måske lidt for stor) tillid til, at selv journalister kan modtage og gengive en information.
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Ethanol som Benzin eller Diesel ?
« Svar #29 Dato: 31, Juli 2008 - 12:32 »
Jeg tror vi snakker forbi hinanden lidt igen, det jeg mente med at det kunne være CatLink's færge (nu Max Mols) og ikke til Mie og Mai.
Der skulle måske blot have stået i pressemeddelsen Molslinien overvejer muligheden for at lægge også andre færge om til gasdrift.

Har googlet lidt igen og fundet at Max Mols faktisk er dieseldrevet. Idet "Ruston" er en diesel motor.

http://aarsrapport.mols-linien.dk/index.dsp?page=93


Nu gider jeg så ikke at trække mere rundt i den historie  :P

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk