* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 258
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 40
I alt: 40

Forfatter Emne: Det tyske dobbel S  (Læst 42646 gange)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Det tyske dobbel S
« Svar #15 Dato: 25, Maj 2008 - 11:33 »
Mht. til div. skrifttegn er der vel snarere et sprog der går fri for problemer end nogen der lider mere end andre  8)

Engelsk sprogede lande har så godt som ingen problemer, sikkert noget med at teknikken stammer fra disse lande.
Hvorimod alle andre har mere eller mindre problemer som fx. Indien med deres special tegn og lyde.

Man kan også hente tegnene direkte fra tegntabellen(hvis man har den valgt den installeret): <alle programmer>/<tilbehør>/<systemværktøjer>

Det gjorde jeg tidligere, lidt pinligt har jeg aldrig bemærket at den faktisk skriver genvejs (ALT + ****) til tegnet.
Dog ikke for alle tegn.

Noget jeg ikke forstår er at jeg altid har brugt ALT + 248 til gradtegnet: °
I omtalte tabel ser jeg at ALT + 0176 rigtigt nok også giver tegnet (?).

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Det tyske dobbel S
« Svar #16 Dato: 25, Maj 2008 - 16:20 »
Man kan også hente tegnene direkte fra tegntabellen [...] lidt pinligt har jeg aldrig bemærket at den faktisk skriver genvejs (ALT + ****) til tegnet.

Så lærte jeg det!
Jeg har aldrig brugt tegntabellen til noget, skønt jeg vidste den eksisterede. Men det er jo smart, at man kan afkode tastekombinationer for de valgte tegn ved at læse i nederste højre hjørne. Det lille ? er til gengæld mærkeligt nok et af de tegn, der ikke har en genvejstast Alt+**** - men tegnet kan godt kopieres over fra tegntabellen, også i rent tekstbaserede systemer som Ingeniørdebat - jfr. at jeg lige har gjort det.
Jeg har ikke nogen god forklaring på, at der faktisk findes to genvejstaster til gradtegnet. Jeg har også altid brugt Alt+248 - d.v.s. i Word har jeg valgt genvejen Alt+g.

Rettelse: Man kan IKKE indsætte tegn uden genvejstaster fra tegntabellen i Ingeniørdebat! Jeg skrev teksten med et lille PI, og førvisningen viste det fint - men da jeg valgte "Send" blev det erstattet af et spørgsmålstegn! ØV!
« Senest Redigeret: 25, Maj 2008 - 16:24 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Det tyske dobbel S
« Svar #17 Dato: 28, Maj 2008 - 09:13 »


Her er gengivet den øverste halvdel af ASCII tabellen. Læg mærke til de sidste 2 kolonner, her står bla pi som tegn nr 227.
Men prøv så at bruge tallet i en shortcut og det bliver til alt andet end pi.

og her er problemet, det er modificeret tegnkode tabeller vi bruger, og der er - stadigvæk - kun plads til 255 tegn = 8bit selvom vi arbejder i 16, 32 og 64 bit strukturer på vores pc'er.

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Det tyske dobbel S
« Svar #18 Dato: 28, Maj 2008 - 09:37 »
En ting lærte jeg ud af denne tråd og den ret omfattende googling jeg brugte for meget tid på.

ASCII er yt.
Windows (når vi ser bort fra gamle udgaver) bruger Unicode. Der ganske rigtigt og fornuftigt nok er stortset identisk for den laveste del under 7f.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Det tyske dobbel S
« Svar #19 Dato: 28, Maj 2008 - 10:03 »
Problemet er at modificerede ASCII koder ikke er yt - på internettet

pi har unicode 03C0 i hex notation (960 i dec)

Jeg har stillet spørgsmål til udviklerne omkring SMF

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Det tyske dobbel S
« Svar #20 Dato: 28, Maj 2008 - 19:27 »
Den viste ascii tabel ( high half ) er vist codepage 865
Jeg mener codepage 850 er mere udbredt

Her er et godt link til karakter tabel nussere :
http://www-03.ibm.com/systems/i/software/globalization/codepages.html

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk