* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 30
I alt: 31

Forfatter Emne: Power Lab Strømforsyning  (Læst 19044 gange)

PeterLM844

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 7
    • Vis profil
Power Lab Strømforsyning
« Dato: 16, Juli 2008 - 11:29 »
Jeg står og skal bruge en strømforsyning til at anodisere alu dele med. Hidtil har jeg brugt en batterilader, men dn kan ikke helt følge med.
Jeg har en 2x 24V transformator der kan trække en voldsom strøm. Vist over 20A.
Jeg ville gerne bruge den til min strømforsyning, men udi konstruktion af elektronik er mine evner lidt.
Er der nogen der ligger inde med et diagram til en sådan fætter?

Kravene er.
Regulering af spænding 3V - 48V
Konstant strøm regulering
Sikret imod kortslutning og anden vold

MVH

PeterrLM844
« Senest Redigeret: 16, Juli 2008 - 11:33 af PeterLM844 »

bovbjerg

  • Gæst
Sv: Power Lab Strømforsyning
« Svar #1 Dato: 16, Juli 2008 - 12:11 »
Jeg har desværre ikke et diagram, men vil gerne vide hvordan sådan en anodisering foregår. Spænding, vædske etc.

m.v.h.
Jens

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Power Lab Strømforsyning
« Svar #2 Dato: 16, Juli 2008 - 17:39 »
Regulering fra 3 til 48 V  Det er hård kost.

Forestil dig at du har i størrelsesordenen 55 V på indgangen til din regulator, og vil have 5 V  udglattet jævnstrøm ved 10 A, så skulle der i en traditionel serieregulator afsættes 500 W.

Der bliver ret varmt i rummet.

Elektronikdimserne bliver også af de heftige og dyre slags.

De skrappe elektronikfolk begynder allerede at tænke på switch mode eller smarte forkoblinger med thyristorer.

Men det er ikke at anbefale for en novice i elektronikken, og er endda svært nok for en øvet uden et udviklingslaboratoriums instrumentering og råd til et par fusere.


prøv hellere at tænke i baner med manuel kobling med formodstande (bilforlygtepærer ) og tranformatorudtag  på 24 eller 48 V.

Til dit formål er udglatning måske ikke nødvendigt.

Du skal bygge det i en kasse med en sej ensretterbro på  mange Ampere - evt fra en gammel vekselstrømsgenerattor fra en bil.

Hvis du har brug for mere diagram, så skriv igen.


Jørgen Harbst

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Power Lab Strømforsyning
« Svar #3 Dato: 16, Juli 2008 - 21:44 »
Du kan sætte en transistor på, som lukker af for opladning af lytten, når AC spændingen opnår en vis størrelse over udgangsspændingen. Derved fås ikke så stor faldspænding til spændingsregulatoren, og effekttab i regulatoren. Som linær regulator, kan bruges en, der går ned til meget lav spænding over sig således spændingen går f.eks. fra 5V over udgangsspændingen, og ned til 0.5V (hvis det gøres med transistorer, eller en regulator med meget lav spændingstab). Ialt, afsættes dog nemt 5V * 20A = 100W i transistorene, på grund af den linære regulering.

Ved store strømme, er switch-mode absolut at foretrække. Ovenstående er "lidt switchmode", da fortransistoren forhindrer lytten oplades til for høj spænding.

Spørgsmålet er, om du har brug for udglatning og ensretning til formålet, eller om du bare skal kunne regulere noget "power". Måske kan du tage dine strømforsyninger, klaske en ensretter på, og bruge den pulserende strøm direkte. Kortslutningssikring kan gøres med en 16A automatsikring til 220V købt hos Harald Nyborg, som sættes på lavspændingssiden. For at regulere power, kan du sætte en lysdæmper foran.

PeterLM844

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 7
    • Vis profil
Sv: Power Lab Strømforsyning
« Svar #4 Dato: 17, Juli 2008 - 13:45 »
Jens

Der er masser af kilder til "Home Anodizing" på nettet. Google lidt på "home anodizing aluminum" så skulle der gerne dukke en del op.
Jeg har ikke overholdt "reglerne" for strømtæthed specielt meget, men har fået fine resultater alligevel. Husk at dine dele skal være helt rene (gerne glasblæste), og skal du indfarve dem bør du prøve at ramme strømtæthed, tid og temperatur så de bliver ens fra gang til gang. Ellers bliver farven forskellig.
http://www.focuser.com/atm/anodize/anodize.html

Jeg tror at en swich-mode løsning er det rigtige. Hvordan lyder det hvis jeg after transformatoren og diodebro sætter et par store lytter, og derfra trækker strøm via en 30KHz PWM og nogle mos-fetter?
Så kan jeg altid ladde en pic eller atmel micro til at styre PWM signalet, eller lade en simpel 555 kreds gøre arbejdet.
Den analoge del har jeg overhovedet ikke styr på, så jeg håber i kan hjælpe mig lidt her.

MVH

peterlm844

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Power Lab Strømforsyning
« Svar #5 Dato: 17, Juli 2008 - 14:24 »
I princippet er det rigtigt nok.

Men dine lytter skal være enormt store hvis din strøm skal op på over 10 A , og din switch skal også håndtere store strømme.

Hvis du vil den vej ville det være mere oplagt at ensrette direkte på de 220 v, og gerne trefaset.  Derefter switcher du på de ensrettede ca 350 V  og går gennem trafo med de 35 kHz . Den trafo fylder kun en brøkdel. Ensretning og ud.

Nu skal din switch og lytterne kun klare er par ampere, og især med trefaseensretter behøver du ikke så stor en lyt.
Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Power Lab Strømforsyning
« Svar #6 Dato: 18, Juli 2008 - 00:54 »
Harbst har ret i det han direkte og indirekte prøver at sige her.

3-48V 10A er ikke "bare lige" selv om man er vant udi elektronik.
Helt galt når du så har noget liggende du VIL bruge så snævre mulighederne ind.

Skal det der laves med en serie regulator skal der laves et kunsttrick for netop det som Harbst siger effekt afsættelsen i situationen hvor der skal leveres lave spændinger.
Det kunne være flere udtag på trafoen, men du  har jo vist allerede forelsket dig i din trafo til formålet.

Switch mode er ikke så umuligt nu som tidligere hvor man ligger sine tal ind i et nærmest regneark man henter ved switch leverandøren.
Det kræver dog stadig mere end almindelig grundlæggende elektronik kendskab.
Switch mode supplies er ikke gode til variabel udgangsspændinger da slet ikke i det span du er inde på her.
Det store evige minus ved Switch mode er trafoen, som næsten altid skal vikles specielt, meget specielt, med den helt rette kerne der aldrig er til at finde og slet ikke i styktal under 1000stk.

Hvis en sådan forsyning er en gevinst for din anodiserings hobby, så skaf en der er egnet, istedet for at begive dig ud noget du alligevel ikke kan fuldføre.
Alt i alt er det garanteret også billigere.

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Power Lab Strømforsyning
« Svar #7 Dato: 18, Juli 2008 - 08:22 »
Du skriver jo sådan set ikke noget om hvor stor en strøm du har brug for - kun at din trafo kan klare over 20A. Det interessante er hvor meget strøm den batterilader du tidligere har brugt kan levere - dvs. hvor meget er stadig for lidt ;o)

Du skriver heller ikke om hvilke intervaller de 3-48V skal deles op i. Jeg ved at de større købe strømforsyninger (måske kun de ældre modeller), bruger relæer til groft at dele udgangsområderne op og så alm. elektronik til den finere justering mellem intervallerne.

Selvfølgelig er relæer i den størrelse også kostbare, men du finder alligevel ikke en løsning til en 20ér, så det er også værd at overveje i samspil med noget mere simpel elektronik end tidligere foreslået.

vh.
Claus

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Power Lab Strømforsyning
« Svar #8 Dato: 18, Juli 2008 - 08:25 »
- på det link du viser, bruger de "kun" 0-15V i de strømforsyninger der er vist på siden. Hvorfor skal du "helt" op i 48V ?  (ren nysgerrighed)
vh.
Claus

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Power Lab Strømforsyning
« Svar #9 Dato: 19, Juli 2008 - 12:12 »
Citér
og skal du indfarve dem bør du prøve at ramme strømtæthed, tid og temperatur så de bliver ens fra gang til gang. Ellers bliver farven forskellig.

Det er sandsynligvis kun middelstrømmen, der betyder noget - at den pulserer med 50 Hz, har måske ikke betydning.

Derfor tror jeg stadigt, at du kan bruge dine trafoer: Sæt en lysdæmper foran, og en ensretter på sekundærsiden. Med et godt amperemeter efter ensretteren, skal du måle middelstrømmen. Du sætter dig herefter, med et stopur, og aflæser amperemeteret, samt justerer lysregulatoreren, således at middelstrømmen passer præcist.

Er du vandt til, at programmere en PIC, kan du anvende en af dem med analog indgang, og bruge den til at måle middelstrømmen. Du kan lade PIC'en styre en triac optokobler på sekundærsiden, med lidt snubber kredsløb over, således effekten, og middelstrømmen derved reguleres. Ved så store spændinger på udgangen, som 48V, vil der normalt være nok spænding, til at "starte" en PIC kreds, alene på grund af snubber kredsløbet over triac optokobleren, hvis forbrugeren er slukket under tilslutning af strømmen. Ellers kan også bruges, en lille ekstern trafo til PIC'en.

Der har været et par konstruktioner i elector, der viser hvordan der laves en lysdæmper på primær siden for at forregulere en normal trafo, og du kan også tage efter dem. Sløjf den linære regulator på sekundærsiden, da den har stor effekttab. Her får du alt givet, med beskyttelseskomponenter osv. De anvender ikke en PIC, og derfor er den lidt dyere i komponenter. Den er baseret på, at måle spændingen på sekundærsiden, således den reguleres til at give minimal spænding over den linære regulator - og det skal du så ændre til, at måle middelstrømmen, hvilket sikkert er en overkommelig løsning.

Hvis du kan anvende en pulserende jævnstrøm, tror jeg det er en nemmere løsning, end at bygge en switch-mode strømforsyning, til 220V.
« Senest Redigeret: 19, Juli 2008 - 12:24 af JMA »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Power Lab Strømforsyning
« Svar #10 Dato: 19, Juli 2008 - 19:17 »
Nårdu ensretter bliver pulsfrekvensen på sekundærsiden 100 Hz og ikke kun 50 Hz.  hvis du brugte tre tranformere og en trefasekobling ville den blive 300 Hz og nemmere at glatte.

Efter en ensretter bro kan du sætte en drosselspole. Rigtigt dimensioneret kan den glatte strømmen fuldstændig og fjerne al rippel. Men drosseler til så stor strøm, som du ønsker, er ikke hyldevarer i almindelige elektronikbutikker. 

Så er vi fremme ved  forslaget om noge med thyristorer foran. Det er sådan set den rigtige løsning, men svær for novicer ud i kraftelektronikken at lave noget , der kan holde.


du kan ikke bare bruge en  almindelig billig lysdæmper, for når transformatoren er tomkørende-eller med lille belastning- har du hovedsagelig induktiv strøm til magnetisering af trafoen, og det kan den simple lysdæmper ikke klare.

Når en trafo bliver belastet med en ensretter , får strømmen en anden kurveform, som giver større tab i kobberet, så du må ikke belaste med så stor strøm efter ensretning, som trafoen eropgivet til som effektivværdi af vekselstrøm.
Men du har vel også en rimelig margen med den trafo.
« Senest Redigeret: 20, Juli 2008 - 09:37 af harbst »
Jørgen Harbst

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Power Lab Strømforsyning
« Svar #11 Dato: 20, Juli 2008 - 12:51 »
"du kan ikke bare bruge en  almindelig billig lysdæmper, for når transformatoren er tomkørende-eller med lille belastning- har du hovedsagelig induktiv strøm til magnetisering af trafoen, og det kan den simple lysdæmper ikke klare."

Du kan sætte en glødepære på, på primær siden, så det problem er ikke stort. Det store problem, er at få en lysdæmper, som er lavet til 3-faset spænding.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Power Lab Strømforsyning
« Svar #12 Dato: 20, Juli 2008 - 19:13 »
Hvis man vil med lysdæmperløsningen, havde jeg nu ikke forestillet mig det gjort trefaset.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk