* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 155
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 86
I alt: 86

Forfatter Emne: Hydrauliske ventilløftere  (Læst 31202 gange)

FIDDOO

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Hydrauliske ventilløftere
« Dato: 12, August 2008 - 13:55 »
Hvordan tjekker man om de hydrauliske ventilløftere er i orden ? Har toppen af min Seat og alt ser såmænd fint ud, bortset fra en utæt toppakning. Løfterne ser umiddelbart også fine ud, men kan man tjekke om de rent faktisk virker ?
vh. Frank K.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #1 Dato: 12, August 2008 - 14:29 »
Det er noget man hører, eller måler, når motoren kører.

Jeg tror det er meget svært at kontrollere, når toppen er af.

Hvis motoren ikke er helt ung, og løfterne ikke er for dyre, ville jeg skifte dem.
På min egen Mitsubishi snakker ventilerne undertiden, men nye løftere er hundedyre. Jeg tror på at problevet er værst i langsom tomgang, hvor man kan høre dem. Men at de virker korrekt, ved høje omdrejningstal.
Jørgen Harbst

FIDDOO

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #2 Dato: 13, August 2008 - 00:23 »
Jeg har haft lidt tikken ved kold start. Det plejer at forsvinde inden for 5 sekunder. Derefter er der intet at høre. Ud fra det, er det selvfølgelig umuligt at konstatere hvilke (n) det er som tikker.

De ligger prismæssigt på et par tusinde for 8 stk. vil jeg tro, så de ryger i igen. Så må det holde så længe det kan.
vh. Frank K.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #3 Dato: 13, August 2008 - 12:13 »
Mine koster henved 1000 kr pr stk. og der er 16, så jeg har også undladt at skifte, så længe problemet ikke er større.
Jørgen Harbst

FIDDOO

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #4 Dato: 13, August 2008 - 12:47 »
Puha, ja så skal jeg ikke klage. Men desværre typisk Mitsubishi. Ekstremt dyre reservedele. Det er vel en Galant du har ?

Min motor er tæt på de 300.000, så den får lov at køre så længe den kan og så ryger hele bilen.
vh. Frank K.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #5 Dato: 13, August 2008 - 14:01 »
nej det er en Carisma fremstillet i Holland på samme fabrik som volvo.  behovet for reservedele er dog normalt ikke noget problem , da den efter 9 år og 250.0000 ikke rigtig har haft behov for andet end de sædvanlige sliddele. De fås til rimelige priser, især efter at jeg har opdaget at dele til bremser er de samme som volvos, og dem er der et stort alternativt marked for.
Jørgen Harbst

FIDDOO

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #6 Dato: 13, August 2008 - 23:59 »
Ja, stabile biler har Mitsubishi altid lavet.

Det er da interessant og heldigt at de passer dele sammen. Mitsubishi har jo ikke de billigste reserve dele.

Fik den ventil jeg manglede idag. Jeg samler skidtet i weekenden, så må vi se.......
vh. Frank K.

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #7 Dato: 14, August 2008 - 08:13 »
Jeg har selv haft en Carisma fra Holland.
Og det er ikke kun bremserdele de passer sammen med Volvo.

Min blev på et tidspunkt kasseret til syn pga. en slidt bærekugle. Da jeg snakkede med en mekanikker om problemet fik jeg at vide at der var to muligheder.

Hvis jeg kørte på et Mitsubishi værksted, ville jeg kun kunne købe en komplet bærearm. Hvis jeg derimod kørte til et Volvo værksted kunne jeg nøjes med at købe en ny bærekugle.

Det krævde dog adgang til en presse for at montere den, men besparelsen var ca kr. 1.500,- pr side.

Mvh

Ole M D

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #8 Dato: 14, August 2008 - 19:03 »
Jeg har også engang skulle skifte en bærekugle på en audi 80. gummimanshetten var i stykker men ellers var den i orden.

Den kunne kun fås til audi som en dyr komplet del.
Men en vaks reservedelsmand hos VW/Audi synes den lignede den til en VW. Det viste sig at man så kunne få et ganske billigt reperationssæt. 

Samme fabrik, samme importør, samme forhandler, samme reservedelslager blot to forskellige navne og en stor prisforskel.
Jørgen Harbst

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #9 Dato: 14, August 2008 - 21:51 »
Før i skifter ALLE jeres ventilløfter; Kontroller venligst olietryk i motoren. Fejl kan ses på unormal slid (rivning) på stempler.

Det er trods alt oliepumpen der giver (mod) tryk. Og hvis denne ikke er ok vil jeres ventiler snakke.


Marek.


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #10 Dato: 15, August 2008 - 02:26 »
Hvad har olietrykket med stemplerne at gøre????
De er da ikke tryksmurte-
Jørgen Harbst

FIDDOO

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #11 Dato: 16, August 2008 - 17:49 »
Så fik jeg samlet det igen og alt fungerer fint. Et sæt friske pakninger gjorde den tæt igen. Men den tikker stadig en smule  ::)
vh. Frank K.

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #12 Dato: 18, August 2008 - 10:27 »
Tikkeri fra motoren ved lave omdrejninger stammer ikke altid fra ventilløfterne - men meget ofte fra indsprøjtningsventilerne.
Et benzin-tilsætningsmiddel kan ofte fjerne/mindske støjen for en tid.

HP
rolig nu!
p

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #13 Dato: 18, August 2008 - 12:54 »
Det kan også være revne stempler der slår mod cylinder væggen, eller def./slidte plejllejer.
Det lyder anderledes end ventiltikkeri, men jeg vil stadig kalde det "tikkeri"  :)

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk