* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 56
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 33
I alt: 33

Forfatter Emne: Trådløs energioverførsel  (Læst 7270 gange)

HCK

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 145
    • Vis profil
Trådløs energioverførsel
« Dato: 22, August 2008 - 17:06 »
Hej, fandt lige denne notits på CNN:
http://edition.cnn.com/2008/TECH/08/22/wireless.power.ap/index.html

(Sidespring: Hvordan indsætter man en url ?)

Virkningsgrad på 75% og op til 90% over 1 m!
Mon det så vil kunne gøre det muligt en gang i fremtiden at sende en satellit med solfangere op til et af lagrangepunkterne for så at sende energi til jorden?

Mvh, Christian


Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Trådløs energioverførsel
« Svar #1 Dato: 22, August 2008 - 18:09 »
Jeg har fornylig genlæst Gerald O'Neills gamle bog "Rumkolonier".
Intet er gået som han forestillede sig det - men mange steder er det tydeligt, at det skyldes manglende politisk vilje snarere end svigtende tekniske muligheder.
O'Neill beskæftiger sig også med spørgsmålet om satellittransmission af energi til jorden fra lagrangepunkterne, og hans tekniske overvejelser virker bestemt ikke urealistiske; hvorimod der nok vil være meget svag interesse for at opbygge et dyrt anlæg i rummet, som trods alt vil sende over så bredt et område, at det bliver vanskeligt at fastholde et ejerskab til energien - og dermed en kommerciel interesse. En stat vil kunne gøre det - men det er jo ikke i trit med liberal tankegang!
Nicola Tesla mistede for 100 år siden sin kommercielle samarbejdspartner og sin formue på samme vision.
De tekniske muligheder har udviklet sig meget siden da. Men de politiske? Tjah ...

Til dit bispørgsmål.
Opskriften er følgende:
1. Du sakser adressen til det link, du vil indsætte - med http og det hele.
2. Du markerer i dit debatindlæg det ord/den sætning, du vil omdanne til et link.
3. Du klikker på globe-ikonet "Indsæt hyperlink".
4. Du finder den første kantede parentes, hvor der står [url) (jeg har lavet den sidste parentes rund for at programmet ikke skal tro jeg vil gøre resten af mit indlæg til et link).
Her tilføjer du = og indsætter din saksede URL lige efter lighedstegnet.
Så virker det!
« Senest Redigeret: 22, August 2008 - 18:13 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Trådløs energioverførsel
« Svar #2 Dato: 23, August 2008 - 00:17 »
Ærgerligt nok kommer man ikke mere specifikt ind hvordan de overførte de 60W  ::)

Iøvrigt så må det da give helt nye aspeker inden for stråleskade fobier.
Hvis man er bange for at få stråleskadet sin hjerne ved at bruge en mobiltlf. der sender med få Watt...
Jeg er ikke bange for mobiltlf. ELluftledninger el.lign.
Men tanken om at befinde sig i et område hvor der foregår en energitransport trådløst .. sandsynligvis passerende gennem mig  :-\

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Trådløs energioverførsel
« Svar #3 Dato: 23, August 2008 - 16:04 »
Hej Kusco.

Det er meget fint, at du med dit indlæg får præciseret forskellen på problemerne med langdistance- og kortdistance overførsel af trådløs energi.

Med hensyn til de korte distancer er jeg dog mere optimistisk end du.

Prøv at gennemtænke følgende scenario:
I hvert rum er der - i loftet af hensyn til minimal risiko for interferens med personer i stråleretningen - anbragt en energitransmitter, som retningsbestemt kan overføre energi trådløst til en modtager anbragt i et apparat.
Modtageren indeholder en lille "dims", der kan bede om at få overført energi, og senderen indeholder en sender/modtager af fx en IR-stråle i et lidt bredere område end energistrålen. Denne bruges til at registrere forhindringer på ruten og afbryde, hvis de findes.

Med et sådant anlæg kan man strømforsyne bordlampen med indbygget akku, mobiltelefonen kan smides på bordet til opladning osv. Men personerne i rummet bestråles ikke i nævneværdigt omfang.
Den nødvendige styring kan formentlig allerede idag produceres til fornuftig pris - så det er sandsynligt, at den vil være klar, når/hvis transmissionsenheden bliver produktionsmoden.

Når jeg læser Christians link til CNN, forekommer det mig sandsynligt, at det snarere er sådanne anvendelser, de arbejder frem imod, end langdistance solenergi fra rummet. Men omtalen af lagrange-punkterne triggede mig altså - samtidig med, at jeg netop har den gamle bog, der udførligt behandler denne mulighed, i frisk erindring.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk