* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 258
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 149
I alt: 149

Forfatter Emne: Hvepsefælder  (Læst 17162 gange)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Hvepsefælder
« Dato: 24, August 2008 - 16:45 »
Jeg synes jeg oplever ekstra mange hvepse i år, eller er det kun mig ?
I de 14 år jeg har boet hvor jeg bor nu, har jeg for første gang fjernet et hvepsebo det er selvfølgelig en tilfældighed ...

Vi var i Djurs sommerland i år hele 2 gange faktisk, der bemærkede jeg også en hvepsesværme særlig omkring skraldespandende der nødvendigvis må være en del af sådanne steder.
Når jeg sad som bænkevarmer mens ungerne stod i kø  :-X  lagde jeg mærke til at der ikke var noget som helst nogensteder der lignede hvepsefælder.
I ved den der indretning der virker lidt som en ruse med sukkerstads i bunden som så lokker hvepse ind der ikke kan finde ud igen, for endeligt at drukne i sukkerblandingen.

Jeg gik og tænkte på om det var simpel ubetænksomhed eller de måske var nervøse for at støde evt. ekstreme "dyrevelfærdspladderhumanister" ?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvepsefælder
« Svar #1 Dato: 24, August 2008 - 21:02 »
1. Der ER ekstra mange hvepe i år. Det er alles erfaring, og skadedyrseksperterne siger det også. Det skyldes det tørre klima i forsommeren, som til gengæld har givet ekstremt få myg  ;D
2. Hvepsefælder i et stort åbent parkområde? Glem det! Du kan nogenlunde rydde din udestue for hvepse med en sådan fælde - i det fri opnår du kun at tiltrække endnu flere fra naboområderne.
Mvh. Morten Jødal

Henrik Boch

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 47
    • Vis profil
Sv: Hvepsefælder
« Svar #2 Dato: 25, August 2008 - 09:33 »
Hvilke erfaringer har I så med diverse hvepsefælder??

Jeg har selv afprøvet den klassiske fælde med sukkersnask på havebordet. I ved, den hvor de kan komme ind men ikke ud. Jeg har dog ikke haft den store succes med at lokke krapylerne ind i fælden. De var mere interesserede i roastbeef'en, karrysilden og pilsneren end fældens indhold.  :-[ Hvad er bedst? Rødvin, Eddike, Sukkervand...eller?

Jeg har i weekendens reklamebunke set et "imiteret hvepsebo", som efter sigende skulle skræmme "fremmede" hvepse væk. Har I erfaret, om disse virker?

Og så har jeg selv haft positive erfaringer med en "hvepsegrill" fra Harald Nyborg (den med UV-rør, som lokker hvepsene hen til en højspændings-grill). Jeg havde et hvepsebo i brændeskuret, men efter et par dage med hvepsegrill, lå alle hvepsene i bunden af denne. Om dronningen døde af sult eller emigrerede, ved jeg ikke!

PS! Om det så er hvepse eller gedehamse, vi mener, når vi skriver hvepse - det er i hvert fald stikkende bæster!!
Henrik

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvepsefælder
« Svar #3 Dato: 25, August 2008 - 18:26 »
Jeg har netop spist frokost i det grønne - heriblandt små frikadeller med rødkål.
Det virkede som om samtlige områdets hvepse kastede sig over rødkålen, så den tiltrækker altså hvepse!
Men det springende punkt er stadig, om den lille tallerken samlede de hvepse, der alligevel var der, eller tiltrak hvepse, som ellers ikke ville være kommet ...
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Hvepsefælder
« Svar #4 Dato: 25, August 2008 - 19:42 »
Jah .. Jødal det må nok ende ud i en tælle -opmærknings opgave.
Men det formål jeg havde i tankerne behøvede fælden ikke at tiltrække hvepsene til området, de var allerede en'mas.
Det jeg havde i opfinder tankerne var noget med et affaldsstativ (for det var jo dem de sværmede om) hvor man på en snedig og design rigtig vis havde integreret sådan en fælde.
Det kunne evt. være selve standeren der var noget højere og i toppen havde en fælde monteret.

Da jeg havde børn i den alder, så jeg i børnehaven at de havde hængt fælderne (lavet af gennemsigtige flasker) rundt omkring ude, og de var altid godt fyldt op.
De kan selvfølgelig ikke tage alle men dem de tager (tiltrukket eller samlet) kommer ikke videre.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk