* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 42
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 38
I alt: 38

Forfatter Emne: Ned med sommertiden!  (Læst 23084 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Ned med sommertiden!
« Svar #15 Dato: 29, Marts 2009 - 11:03 »
Da du mener at have ret Gerda, hvad du har, hvorfor slukker du så lyset?

Man skal da ikke ligge under for politiske fjollerier, men jeg forstår din situation som handelsperson, der har kunders meninger at tage hensyn til.

Lige nu er klokke 10 vintertid, men i og med vi er skiftet til sommertid og klokken viser 11, så er der kun en time til frokost ;D

PS. Der jo ingen i Grønland der vil stoppe efterforskningen efter olie. Altså må man så gå udfra at denne olie også skal afbrændes et eller andet sted.....moral er godt....dobbelmoral------!
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ned med sommertiden!
« Svar #16 Dato: 29, Marts 2009 - 11:56 »
Ja, Gerdas seneste indlæg fører vist over i en anden debat - som vi har haft før. Jeg deltager gerne igen i en ny tråd, men gider ikke starte den her, hvor jeg vistnok er i mindretal med min opfattelse af klimaproblemet. Det kan jeg konstatere, at jeg ikke længere er i den rigtige verden!

Jeg har dog en enkelt kommentar til "Sluk lyset":
Det er klart meldt ud fra arrangørerne, at denne kampagne er et SYMBOL, og den resulterende energibesparelse er ubetydelig - eller ikke-eksisterende. Faktisk var der også i DRs radioavis beregninger, der viste, at stearinlys udleder mere CO2 end de elpærer, der slukkes ...
Om det så er "fjolleri" at lave en politisk markering kan vist ikke afgøres ingeniørfagligt!

Et sidste bidrag til emnet:
I Mikael Boldts fine video udtaler lægen, at vi næsten alle er B-mennesker, idet vi biologisk set er indrettet på en 25 timers døgnrytme, men at vi af praktiske grunde er nødt til at stå "for tidligt" op og indrette os efter soldøgnet.
Og så kommer det afgørende:
Hjernens indbyggede ur kan "stilles" ved påvirkning af lys, da mennesket er et dagaktivt dyr. Vi skal altså stå op I LYS for at få overensstemmelse mellem naturen og hjernens tidsmåling.
Dette er præcis mit tidligere argument for, at sommertid er en dårlig ide, da rigtig mange med tidlig mødetid på arbejde nu er nødt til at vågne og spise morgenmad I MØRKE det næste par uger. ØV!

P.S. Den sidste sætning er min egen konklusion. De øvrige påstande i den del af dette indlæg, der handler om sommertid, kan alle høres på videoen, lyt selv.
Mvh. Morten Jødal

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Ned med sommertiden!
« Svar #17 Dato: 30, Marts 2009 - 11:55 »
Kære Morten.
Der satte du lige tingene på plads.

Ja, vi skal stå op i lys

Det er jeg enig i.

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Ned med sommertiden!
« Svar #18 Dato: 30, Marts 2009 - 17:58 »
Jamen et lys som du Gerda, kan da ikke have problemer så ;)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk