* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 32
I alt: 32

Forfatter Emne: Lys i drivhuse  (Læst 15947 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Lys i drivhuse
« Dato: 03, November 2008 - 23:18 »
Lige nu er jeg i Reykjavik, Island.
Igår var jeg på en lang bustur, hvor vi blandt andet kom forbi den lille by Hveragerdi, som er kendt for sine store gartnerier med drivhuse der opvarmes med geotermisk energi.

Jeg bemærkede at i drivhusene var der et kraftigt gult lys, formentlig natriumlys, og jeg spekulerede på om dette lys er specielt gavnligt for planternes vækst. Indeholder natriumlys mon meget ultraviolet lys?

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Lys i drivhuse
« Svar #1 Dato: 03, November 2008 - 23:44 »
Det direkte spørgsmål kan jeg svare konkret på: NEJ!
Natriumlys forstået som højtryksnatriumlamper indeholder næsten udelukkende orange, gult og grønt lys - meget lidt uden for disse frekvenser. Lavtryksnatriumlamper har et næsten rent liniespektrum med to tætliggende orangegule linier, men interferensen mellem atomerne i de mere effektive højtrykslamper tværer linierne ud til et bredt frekvensbånd.
Jeg tror forøvrigt ikke UV-lys er specielt godt for planter - de kan som vi andre blive solskoldede.
Jeg har selv været i Hveragerði og besøgt et rosengartneri - men jeg lagde ikke specielt mærke til, hvilke lamper de brugte. Og jeg skal ikke gøre mig klog på gartneriproduktion - men imponerende var det at høre om, hvor stor en del af Europas forbrug af langstilkede roser, der dyrkes i denne lille by højt mod nord!
Mvh. Morten Jødal

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Lys i drivhuse
« Svar #2 Dato: 26, December 2008 - 02:17 »
Jeg har netop læst en artikel på videnskab.dk om lysproblemerne for de danske orkidéproducenter:
http://www.videnskab.dk/composite-1591.htm

I artiklen fortælles at man i drivhusene forsøger at anvende LED-lys som er billigere i brug end "de gammeldags højtryk-natriumlamper"

Det er åbenbart gule natriumlamper man bruger, - hvis man ikke er på forkant med udviklingen.

Det kunne være interessant at finde ud af hvilke lysfarver der er bedst for planterne.

Venlig hilsen

Gerda

Venlig hilsen

Gerda

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Lys i drivhuse
« Svar #3 Dato: 26, December 2008 - 10:42 »
Hej gerda
Det er kun  lavtryks natriumlamperne, som har den karkteristiske rent gule farve.

Ved højtryk har man fået et mere udbredt spektrum, men langt fra som dagslys. . 
Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Lys i drivhuse
« Svar #4 Dato: 26, December 2008 - 14:54 »
Man behøver såmænd ikke at begive sig til Island for at se gartnerierne bruge det gulig-orange lys. Her i den mørke tid bemærker jeg næsten hver morgen et gartneri der oplyser himlen som en hel by.
Jeg har også ofte tænkt hvorfor det netop har den farve.
De der "vækstpærer" man kan købe til privat brug lyser faktisk med en farve godt kunne lede tanken hen på UV-lys.

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Lys i drivhuse
« Svar #5 Dato: 26, December 2008 - 17:23 »
Vis vi et øjeblik ser bort fra farven, så har det altid undret mig, at lyset fra et gartneri kan oplyse undersiden af skyerne så voldsomt - jeg ser det tit på Vestegnen. Man må gå ud fra at lyset er koncentreret i nedadvendt retning, alligevel lyser det så meget opad!

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Lys i drivhuse
« Svar #6 Dato: 26, December 2008 - 20:02 »
Jeg har fundet to gode links.

Det første (fra engelsk Wikipedia) viser bl.a. billeder af spektrene for både lavtryks- og højtryksnatriumlamper.
Det andet er en universitetsartikel om plantedyrkning ved kunstlys. Heri ser jeg bl.a. sætningen:
Plants stay short, stocky, and leafy when they receive plenty of blue. They stretch, flower, and fruit early under red light.
Sammenligner man med spektret for højtryksnatriumlamper, ser man ret god overensstemmelse med behovet for især rødt og blåt lys.

Til Kusco kan jeg sige, at hvis lys "ligner" UV, så er det ikke lys, da UV pr. definition ligger uden for det synlige område. Du tænker formentlig på diskotekers UV-lamper, der ogå indeholder en del violet. Men plantevækstpærerne indeholder til gengæld ikke rigtig noget UV.
Som jeg tidligere skrev (men ikke har gjort forsøg på at dokumentere, det er noget jeg har læst i sin tid, da jeg var optaget af "ozonhullet"), så er de fleste planter ligesom mennesker sarte overfor UV-lys, så det er slet ikke nogen fordel at belyse væksthuse med lamper, der giver meget UV-stråling
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Lys i drivhuse
« Svar #7 Dato: 26, December 2008 - 22:55 »
Planter tåler nu temmelig meget mere UV end mrnnrske. De står ude hele dagen i fuld sol.
Men hvad jeg husker fra ozon debatten var at der dog er grænser.
Visse planter med vokslaf eller behårinng af bladene tåler dog endnu mere.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Lys i drivhuse
« Svar #8 Dato: 27, December 2008 - 12:35 »
Harbst, vi husker ozondebatten temmelig ens - jeg husker dog konkret, at man frygtede afgrødetab på grund af svidning af bl.a. kornsorter ved forøget UV-belastning af jordoverfladen.
Det afgørende for det aktuelle emne er dog, at plantenes grønkorn reagerer på diverse farver i det synlige område, men UV er ingen fordel.

Lige bestemt grønkorns farvefølsomhed er et af de mange områder, jeg i tidens løb har været i berøring med - som så meget andet fordi en elev skulle lave et projekt om emnet og optog spektre. Der er flere slags grønkorn med følsomheder forskellige steder i et synlige område, fra rød til blågrøn.
Men ellers er gartneri et område, jeg helt har holdt mig fra, så jeg skal bestemt ikke gøre mig til ekspert.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk