* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 25
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 24
I alt: 24

Forfatter Emne: Hjemmeelværk  (Læst 27890 gange)

akselj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Hjemmeelværk
« Svar #15 Dato: 25, December 2008 - 18:47 »
Der har været nogen uenighed om hvad der regnes som lavspænding, og om der er regler for området.

Normalt regner man med området mellem 50 og 1000V, 1000 - 10.000V er mellemspænding, og >10.000 er højspænding.
Mellemspænding anvendes ret ofte til drift af store el-motorer, 6,6 eller 10 kV.

Stærkstrømsbekendtgørelsen kapitel 715 omhandler lysinstallationer for særlig lav spænding (<50VAC eller 120VDC), på den baggrund må alle spændinger være omfattet af reglerne, ud over kapitel 715 er der specielle krav for nogle særligt udsatte områder (våde og ledende rum), så jeg er ikke enig med Morten i hans seneste indlæg.

De normale farer ved brug af særlig lav spænding er selvfølgelig brandfare på grund af underdimensionering, men i ekstreme tilfælde kan 12V være dræbende, der er mindst et kendt tilfælde hvor der var overgang i lyseinstallationen i en swimmingpool så vandet og stålkanten havde hhv. + og -

Mange der bruger de populære halogenlamper skaber brandfælder ved at bruge tilfældige ledninger til montage, private må kun montere færdige sæt med de ledninger der er i sættet, de må ikke engang afkortes.

http://www.sik.dk/global/publikationer_og_blanketter/Artikler/Oevrige_artikler/Bedre_lavvoltlysinstallationer.html

Her er en oversigt over de forskellige lavspændingssystemer
http://en.wikipedia.org/wiki/Extra_low_voltage

Hilsen ksel




harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hjemmeelværk
« Svar #16 Dato: 25, December 2008 - 20:20 »
Så fik vi navnet ,særlig lav spænding- sat på plads.Det lyder fornuftigt og meget bedre end "lavvolt"
I øvrigt er jeg enig med Aksel, som formentlig har en faglig baggrund. Benævnelsen mellemspænding er ny for mig. Jeg kender kun de store motorer som højspændingsmotorer.
Hvor har du benævnelsen fra ?

Tilfældet med metalskinnen ved svømmebasinet kender jeg personligt, fra undersøgelsen.  Der var en isolationdfejl i sikkerhedstrandformatoren, som spillede den afgørende rolle. Så det er ikke korrekt, at manden døde kun på grund af 12 volt. 
Jørgen Harbst

akselj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Hjemmeelværk
« Svar #17 Dato: 25, December 2008 - 20:54 »
Det var et vanskeligt spørgsmål, jeg har altid kendt det spændingsområde som mellemspænding, men nu har jeg prøvet at søge på ordet, og der kommer temmelig mange hits, og det lader til at man indenfor el-forsyning opererer med et større spændingsområde end det jeg opgav.

Det skyldes nok at jeg som oprindeligt elektromekaniker kun har arbejdet med 6 og 10 kV. Jeg har arbejdet som servicetekniker worldwide, nu er jeg i en udviklingsafdeling i vindmølleindustrien og både firma og jeg selv ville være dårligt stillet hvis jeg skulle til at pille ved en elmotor, det et nok 35 år siden sidst. 

Godt at få den rigtige forklaring på svømmepølulykken, men jeg mener stadigvæk at der under uheldige omstændigheder kan ske dødsulykker ved 12V, der er endog nogle "urban legends" der påstår at man kan dø af at sætte tungen på et 9V batteri.

Hilsen Aksel


 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk