Ingeniørdebat > Miljøteknik

Hjemmeelværk

<< < (2/4) > >>

Morten Jødal:

--- Citat fra: harbst efter 23, December 2008 - 23:05 ---Jeg kendeer ikke Polske regler, men i danmark gælder installatørreglerne principielt for alle spændinger.
Det med at 12 v er undtaget er en populær misforståelse. Tværtimod er fejlene meget mere oplagte ved den lave spænding.
--- Afslutning på citat ---

Nu er jeg heller ikke jurist - men jeg tror ikke du har ret, harbst.
Der går en undergrænse ved 50 V AC eller 65 V DC.
I elinstallatørloven er det nævnt, at lavspændingsanlæg også kræver autorisation, når de er tilsluttet et stærkstrømsanlæg.

Men hvad der bruges i de norske fjeldhytter, og hvad jeg foreslår til et fritidshus i Polen, er et enkeltstående anlæg, som består af en akkumulator, der oplades med solceller, og som er tilsluttet diverse aftagerenheder. Ingen del af anlægget er på noget tidspunkt tilsluttet højere spænding end 12 V.
Hvis enkeltstående lavspændingsanlæg kun måtte serviceres af autoriserede installatører, ville samtlige danske autoværksteder få problemer, når deres kunder kom med en elfejl ...

Noget andet er så, at lavspændingsanlæg naturligvis kræver ekstra tykke ledninger og på flere måder har større brandfare end 230 V installationer.
Der er ingen tvivl om, at en 230 V installation er at foretrække, hvis det er muligt at blive tilkoblet offentligt net. Hvis det kræver en diesleenerator, er valget nok i høj grad bestemt af brugsrytmen i huset.

harbst:

Her har du definitionen , taget lige ud af gældende stærkstrømslov





--- Citér ---Definitioner

§ 2. Ved stærkstrømsanlæg forstås: Elforsyningsanlæg med alle tilsluttede installationer og brugsgenstande, hvor spændingen er så høj eller strømstyrken så stor, at der kan opstå fare.

Stk. 2. Ved elforsyningsanlæg forstås: Anlæg til produktion, transmission og distribution af elektricitet.

Stk. 3. Ved elmateriel forstås: Maskiner, apparater og materiel af enhver art, der indgår i eller er beregnet til at indgå i stærkstrømsanlæg.
--- Afslutning på citat ---



Som du ser er der ingen nedre spændingsgrænse.

Men køretøjer- bortset fra campingvogne, pølsevogne mv) er ikke omfattet.

Noget andet er at der ikke er ret mange specificerede regler i bekendtgørelsen som omfatter installationer til 12 V.  De generelle regler gælder.


I øvrigt bruger du ordet lavspænding forkert.
De sædvanlige husinstallationer med 0,4 kV er også  lavspænding.

Grænsen går , så vidt jeg husker, ved en systemspænding på 1 kV.


Vi savner et godt navn til nivauet under 50 V . Jeg har set det dårlige navn lovvoltinstallation anvendt.

harbst:
Svar til Akselj.

Ved genlæsning af dit indlæg og nærmere eftertanke, synes jeg ikke dit forslag er så dårligt.
Lad generatoren virke på en normal 230 /400 V installation.
Men brug flaskegas, og petroleum til de meget effektkrævende ting. Ikke elkomfur.   Så behøver du næppe så stor en generator, med mindre du skal køre med elektrisk brændesav eller andre tunge forbrugere.

De 12 V skal du så forbeholde småforbrugere, som lamper radio og til nød et meget lille fjernsyn.

En akkumulator holder ikke til at stå i halve år uden opladning, så du skal ikke have den større, end du kan tage den med dig. Alternatit en lille vindmølle til at holde den opladet.

Lamperne kan være små 12 V lysrør, som sælges til camping oh både. De giver godt lys med lille forbrug.

Om vinteren er petroleumslamper gode. De giver lys og varme på en gang.

Gode gamle flotte lamper til stor effekt har der været i alle hjem før el. De er ikke til at opdrive i dag i Danmark.  Når man arver sådan en, skal den åbenbart omgående vandaliseres med en elpære, medens man smider petroleumsbrænderen ud.

Kusco:
Jeg vil blot tilføje at fordi en installation laves i 12V bliver det ikke mindre farligt, måske mindre berøringsfarlig, men brandfaren iforb. forkert dimensionering af kabeltykkelser og sikringer er mindst ligeså vigtig som med 230V.

Jeg ville nok også vælge 24V, så er man mindre følsom overfor kabel tab som jo bliver virkeligt mærkbart når vi kommer så langt ned i spænding.

akselj:
Tak for de gode indlæg, de har givet adskillige nye vinkler på projektet som indtil videre udelukkende er i tænkefasen.

Det indgår i vore planer at lave huset så det kan bruges hele året når vi om få år når en alder hvor vi får mere tid til rådighed, der er ret meget jord til, med god jagt, der er mange vildsvin og forskelligt hjortevildt.

Gas er selvfølgelig en oplagt mulighed, men vi vil helst ikke undvære vaskemaskine osv. men den kræver meget mindre effekt end madlavning, så mit bud på generatorstørrelse er nok alt for højt.

Det vil nok være mest økonomisk at bruge en standard 3-5 kW generator, der er mange på markedet med kinesiske Honda motorer.

Solceller kunne bruges til at holde batterierne opladet, også i perioder hvor huset ikke bruges, og for os med teknisk baggrund kan det vel ikke være noget problem at koble en 100 A bilgenerator til anlægget, for jeg har endnu ikke set nogle små generatoranlæg der yder mere end ca. 8 A på 12V udtaget.

Jeg er helt klar over de ofte oversete problemer ved 12 V drift, men der er nogle fordele i at der er meget større udbud af opladerre og lignende i forhold til 24 V.

Hilsen og god jul.
Aksel



Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version