* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 149
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 56
I alt: 56

Forfatter Emne: Termoruder  (Læst 6079 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Termoruder
« Dato: 16, Januar 2009 - 11:31 »
I forbindelse med en ombygning i slut-halvfjerdserne (huset bygget 1965) blev 8 (4 dobbeltvinduer) vinduer forsynet med 3-lags termoruder. Resten af huset har 3 dobbeltvinduer med 2-lags termoruder - heraf 2 ruder på ca. 1,8 x 1,7 m (terrassefacade) med nye to-lags "lavenergiruder" (med en svag coating) - og 6 koblede vinduer med 2 lag glas - glasafstand ca. 50 mm.
Diskussion i familien om energioptimering får mig til at spørge: Hvilken rudetype af de nævnte kan anses for mest energiøkonomisk? Og hvilken rudetype kan med fordel udskiftes til hvilken anden type? Alle vinduer er iøvrigt i fin stand.
De aktuelle energipriser frister jo til passende indsats på vinduesområdet, men indsatsen skulle jo gerne svare til udbyttet.

HP

Rolig nu!
p

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Termoruder
« Svar #1 Dato: 16, Januar 2009 - 15:24 »
Gammeldags koblede rammer - dem med 50 mm glas-afstand - og gammeldags termoruder - dem uden coatning og gas - har stort set samme varmetab (U-værdi). Så den eneste årsag til at skifte disse vinduer var at husmoderen så kun havde 2 overflader at pudse i stedet for 4

Rationel Vinduer's hjemmeside fandt jeg denne tabel:


Som supplement kan jeg nævne at Ug-værdierne for
1 lag glas  Ug= 6 W/m2/C og
3 lag glas  Ug= 1,8 W/m2/C (ca)

Så til dit spørgsmål om det energimæssigt kan betale sig så er svaret JA - uanset hvilet vindue vi snakker om.

Men jeg vil ikke nøjes med at skifte glas, jeg vil skifte hele vinduet, for nu har fabrikanterne efterhånden lært at karmen skal opbygges anderledes end i gamle dage for ikke at skabe nye problemer (kuldebroer og kondens)

Tillægsspørgsmålet er så om det kan betale sig sådan i kroner og ører?


God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Termoruder
« Svar #2 Dato: 16, Januar 2009 - 17:01 »
Mikael  har ret .

Man skal interessere sig mere for rammerne og mindre for glasset.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk