* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 54
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 33
I alt: 33

Forfatter Emne: Autotrafo  (Læst 11015 gange)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Autotrafo
« Dato: 03, Februar 2009 - 09:54 »
Hvad er definitionen på en Autotrafo ?

Jeg ved at "auto" ikke har noget med biler at gøre...
Der er typisk ingen galvanisk adskillelse.
Men er det "typisk" eller kendetegnende ?

Opbygningen kunne godt minde om en tændspole fra bilerne, måske deraf order "auto" ?

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Autotrafo
« Svar #1 Dato: 03, Februar 2009 - 10:18 »
http://en.wikipedia.org/wiki/Autotransformer forklarer en hel del.


Hvis der er galvanisk adskillelse kaldes det for "skille"-trafo.

vh.
Claus

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Autotrafo
« Svar #2 Dato: 03, Februar 2009 - 12:06 »
Nå ja, jeg søgte jo på "autotrafo" det gav selvfølge ikke noget fornuftigt på Engelsk.

Jeg tror nu nok at ordet "skille" kommer i brug når man netop har i sinde at bruge den som - ja -skilletrafo.

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Autotrafo
« Svar #3 Dato: 03, Februar 2009 - 13:56 »
Sådan har jeg bestemt ikke forstået det.

En autotransformer har ikke galvanisk adskillese, men det har en skilletrafo.

Det giver blandt andet andre sikkerhedsniveauer at bruge en autotransformer i forhold til en skilletrafo.

Så vidt jeg husker ved Harbst en del mere omkring dette, så jeg glæder mig lidt til at få ham på banene (såfremt jeg husker korrekt altså).

vh.
Claus

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Autotrafo
« Svar #4 Dato: 03, Februar 2009 - 18:45 »
En "normal" trafo har mindst to adskilte viklinger.

De er tæt magnetisk koblet (ellers er det ikke en trafo). mindst 90 % af den magnetiske flux er fælles for viklingerne.
Når man behandler teorien er det nemmest at betragte en idealtrafo, hvor hele fluxen er fælles ,der ingen modstand e i viklingerne og jernet er uden hvirvelstrømme eller hysterese.  Bagefter betragter man så  de virkelige transformatorest afvigelser fra idealet.  Det udtrykkes bedst ved tabene og kortslutningsimpedanserne.


Når to viklinger bærer samme flux vil de også have samme amperevindingstal, og samme volt pr vinding.

En viklings klemspænding er altså proportional med vindingstallet og strømmen i den omvendt proportional med vindingstallet.

En autiótransformer har kun en spole med med udtag, så der er galvanisk forbindelse mellem alle klemmer.

 Tre klemmer er det mindste antal på en autotrafo. De kan  kan danne forbindelse til tre forskellige viklinger, som er den hele og to andele af den.
Da der er samme flux i disse 3 spoler forholder spænding og strøm sig som på enhver anden trafo.

Eksempelvis kan hele spolen være tilsluttet 380V og man kan udtage 110V  og 220V fra to udtag. 
Fordelen er at man med små tab og en mindre investering, kan få behandlet en stor effekt.

En skilletrafo er en normal trafo hvor hovedformålet er galvanisk adskillelse. Den har ofte 1:1 omsætningsforhold.
« Senest Redigeret: 03, Februar 2009 - 19:21 af harbst »
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk