ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Apropos arktiske køretøjer.......
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 671
Sidste:
RichardVok
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1408
Flest online idag: 68
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 54
I alt: 54
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Apropos arktiske køretøjer....... (Læst 9115 gange)
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Apropos arktiske køretøjer.......
«
Dato:
06, Februar 2009 - 10:00 »
Når nu talen er om køretøjer til brug i nær arktiske områder, kommer jeg til at tænke på denne fascinerende konstruktion fra slutningen af 30'erne, beregnet til indsats på Antarktis. Forladt og genfundet under sneen i slut 50'erne, og nu sandsynligvis dækket af metertykke snelag eller endt på havets bund:
http://www.joeld.net/snowcruiser/oty-pics.html
http://www.joeld.net/snowcruiser/polar_record_23.html
http://www.joeld.net/snowcruiser/snowbibl.html
Hvis man er så gammel, at man har prøvet at køre i rigtigt sne her i Danmark kan man undre sig over, at man med den daværende teori og viden troede man kunne køre med glatte dæk.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Apropos arktiske køretøjer.......
«
Svar #1 Dato:
06, Februar 2009 - 14:11 »
Spændende links, Hansw!
Som jeg læser den grundige artikel (det midterste link) var det nok så meget for stor tyngde i forhold til dækkenes angrebsflade, som det var glatte dæk, der gjorde "snow cruiser"en uanvendelig i praksis.
Det er jo set både før og siden, at tillid til moderne teknologis uovervindelighed har ført til konstruktioner, som teoretisk er gode, men ikke holder i praksis. Skal vi holde os til Antarktis, har jeg set flere steder, at grunden til Scott-ekspeditionens ulykkelige skæbne i jagten på Sydpolen (1911-12) især var, at man havde forladt sig på motoriserede slæder, hvorimod konkurrenten Amundsen benyttede velafprøvede hundeslæder.
Som det måske huskes, kom Amundsen en måned før Scott til Sydpolen, og Scott omkom på tilbagevejen med hele sin ekspedition. se
HER
og
HER.
.
Langt senere husker jeg den første bilmæssige "snekatastrofe" i Danmark sidst i november 1971. Rigtig mange trafikanter sad fast i dagevis lige uden for de store byer, og flere omkom - heriblandt folk, der blot ver kørt ud for at se "om det virkelig var så slemt".
Forklaringen er vel, at man først på dette tidspunkt havde tiltro til, at "min gode bil kan altid komme igennem", hvor man tidligere holdt sig inde til det værste var drevet over; og accepterede, at der var dage, da trafikken var gået i stå.
Af samme grund ligger pigdækkenes glansperiode også langt senere, end man egentlig skulle tro.
Logget
Mvh. Morten Jødal
akselj
Debattør
Indlæg: 44
Sv: Apropos arktiske køretøjer.......
«
Svar #2 Dato:
06, Februar 2009 - 15:19 »
Scott-Amundsen historien viser meget tydeligt at forberedelse og respekt for naturen er de vigtigste parametre ved alle ekspeditioner.
Scott havde kun en enkelt gang tidligere været i Arktis, hans første ekspedition mislykkedes på garnd af "ekstreme vejrforhold", da han så planlagde sin anden ekspedition var han selvfølgelig sikker på at han ikke ville møde lignende forhold, men da vejret på Arktis altid er ekstremt blev han igen overrasket.
Motorslæderne var selvfølgelig en katastrofe, men som alternativ havde han medbragt shetlands ponier som han regnede med kunne tåle kulden, men det øgede hans behov for proviant voldsomt, det fungerede heller ikke.
Hunde ville han af princip ikke bruge, bl.a. fordi han ikke mente at det var etisk at slagte dem som foder (det er det da absolut heller ikke).
Hans foretrukne trækkraft var hans mænd ( det var mere sportmanlike), det betød at de slæbte sig til døde på alt for små og forkerte rationer (han regnede så vidt jeg husker med 4000 kalorier pr dag, det er under halvdelen af det nødvendige) flere af hans folk tabte op mod 30 kg før de døde
Han afviste hånligt de ideer om påklædning Amundsen havde erfaret sig til med udganngspunkt i Alaskaeskimoernes løsthængende dragter af mange lag. (Den engelske flådes vinteruniformer måtte være bedre end det nogle stenaldernegre brugte)
Amundsens hold kørte ca. 3 gange så langt pr. dag, var velfodrede, tog på i vægt, og kom alle hjem igen.
En af de engelsksprogede TV kanaler har lavet en rekonstruktion på Grønland, og den viser tydeligt forskellene
Logget
Søren Basbøll
Senior
Indlæg: 233
Sv: Apropos arktiske køretøjer.......
«
Svar #3 Dato:
06, Februar 2009 - 17:36 »
Efter min mening er der skrevet én og kun én bog om emnet der er værd at læse, og det er Roland Huntford: Scott and Amundsen, the race to the South Pole.
Historien er ikke overraskende langt mere indviklet end det fremgår af ovenstående, i flæng efter hukommelsen:
Scott var for dyr i smadrede krigsskibe, så derfor var det billigere at have ham på Antarktis.
Man frygtede det der senere blev til 1. verdenskrig og havde derfor brug for at idealisere døde helte og Scott kunne levere varen modsat Shackleton for eksempel.
Direktøren for Royal Geographical Society var homoseksuel med svaghed for kønne unge søofficerer.
--------
Som sagt kan bogen varmt anbefales, mere spændende end nogen kriminalroman, og researchen sætter alle de andre bøger om emnet i skammekrogen.
Hilsen
Søren Basbøll
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Apropos arktiske køretøjer.......
Seneste Debatindlæg
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Hvem har lukket for port...
af
jj-
[29, April 2023 - 19:40]
Google ads:
DR-Nyheder
Trump går efter 'absolut immunitet' ved den amerikanske højesteret
USA er gået i gang med at bygge midlertidig havn i Gaza
Ekstremt vejr skyld i dårligste vinproduktion i 62 år
Zelenskyj retter direkte tak til Danmark
Norsk politi afslutter efterforskning i drabssag mod milliardæren Tom Hagen
Dansk forskning viser sammenhæng mellem D-vitamin og risiko for kræft
Putin planlægger besøg i Kina
28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega
Dampen er gået lidt af den amerikanske økonomi
Overgangsregering er indsat i det uroplagede Haiti
Danmark og 17 andre lande kræver alle gidsler i Gaza frigivet
Tre forsikringsselskaber skal betale for den nedbrændte børsbygning
Danmark øger militær støtte til Ukraine med over fire milliarder kroner i år
Ny undersøgelse: Mangel på pædagoger er et storbyfænomen
Jonatan Spang tager 'længere pause' fra Tæt På Sandheden
Over 100 strandede hvaler reddet i Australien
Spis en bønne-brownie eller tag cyklen på arbejde: Det er national klimahandledag i dag
Nu svinger vingerne i Asiens største vindmølle-parker ud for Taiwans kyst
Den svenske kronprinsesse starter på officerskole til efteråret
Beredskab er nu i normal drift: 'Børsen er ikke en stor belastning for os mere'
Nyt fra ing.dk
Synspunkt: Concito: Arealeffektiv fødevareproduktion gavner klima, miljø og natur
Tusindvis af kilometer kabler bliver liggende: Sådan lukker TDC NET kobbernettet
Danmark går enegang: Regeringen vil gøre PFAS i tøj og sko ulovligt
Politiet øger overvågning: Udvider med 200 nye nummerpladescannere
Vingerne på Moulin Rouge i Paris er faldet af
EU-valget bliver en fest for politiske influencere, mens centrumpartierne stadig snubler i algoritmernes logik
Skats it-styrelse spiller central rolle i Netcompany-tyveriet. Nu får medarbejderne mundkurv på
Eksperter dumper jysk vejprojekt til en halv milliard: »Det er en meget dårlig forretning«
Bureaukrati og bøvl forsinker milliardinvesteringer i grøn omstilling
Synspunkt: Regeringen skal sætte fart på dansk AI-sprogmodel
EU’s største kulnation skifter til atomkraft, men nu er prisen eksploderet
Randers Kommune truet af konkurs: Forventer en regning efter Nordic Waste på 468 til 663 mio. kroner
Blogindlæg: Forvirret? Nu bygger Tesla både en robottaxi og en billigbil
Fragmenter af fugleinfluenza fundet i mælk: SSI kalder det »iøjnefaldende«
ChatGPT har indtaget danske skoler: Her er eksperternes råd til at bekæmpe eksamenssnyd
Reportage: En trist og ensom affære at bevæge sig rundt til verdens cirkularitetsforum
Landbruget meget tættere på klimamål efter rettelse af ‘regnefejl’
USA’s beslutning om at gennemtvinge et TikTok-salg er et episk nybrud
90 milliarder over 25 år: SKI søger bred vifte af leverandører til kolossal konsulentaftale
Danske forskere mangler afgørende data om ny fugleinfluenza: »Vi sidder og tripper herinde«
Eksperter: Microsofts jerngreb om Danmark kan true den nationale cybersikkerhed
Herlev Hospitals nødstrøm svigtede: Her er den tekniske årsag
Videnskabernes Selskab: Den strategiske forskning er blevet hjemløs
Nye regler får tyskerne til at købe altansolceller i stor stil: Herhjemme er det ulovligt
Opinion: Danmarks 'grønne' tænketank Concito bør betale sine skolepenge tilbage
Justitsministeren advarer Tiktok og Snapchat: Følger ikke dansk lovgivning
Københavnerne står til at mangle masser af varme: Bliver power-to-x klar?
Råd vil sikre natur og klima: Nedlæg landbrugsareal svarende til Østdanmark
Synspunkt: Det må ikke ske (igen)
Nyt klimaværktøj: Reparation af én enkelt iPhone sparer klimaet for 81 kg CO2
Før klimarådsrapport: Store naturområder »er nødvendige« for biodiversiteten
Dansk ekspert uenig med USA: Ukraine bør kunne forsvare sig over russisk territorium med nye våben
USA forlænger kontroversiel og »utrolig farlig« spionlov i sidste time
Nyt studie slår fast: For 100 år siden kunne du fange fem gange så mange fisk
Regeringen vil lette adgangen til bredbåndsmillioner: Skruer på de tekniske krav
Nasa holdt vejret: Satellitter var mindre end 10 meter fra kollision
WMO: 30 procent flere dør af hedebølger i Europa
Techtopia #324: Ugens tilbud: VR-meditation
Danmarks største udbud af havvind i gang: »Det bliver ekstremt kompliceret«
Lyn-analyse: Vi taler alle om USA's forestående TikTok-forbud, men i virkeligheden ligner det et frasalg
Menneskets hjerne har fået konkurrence fra en energieffektiv chip
Hollandske myndigheder overvejer Facebook-boykot
Blogindlæg: Større rabat til de små
Professor raser over ny blodprøvesag hos SSI: »De gambler med vores tillid«
Kært værktøj har mange navne
Find et tal som går op på ni måder
Militærøvelse i rummet: USA øver sig i at angribe fjendtlige satellitter
Fascinerer, fornøjer og forvirrer: 300 års tanker og viden om farver samlet i nyt værk
Langt mellem pissoirerne i Paris
Værd at vide: Tre fisk er nok til en stime