ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Apropos arktiske køretøjer.......
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16012
Total antal emner: 1397
Flest online idag: 51
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 39
I alt: 39
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Apropos arktiske køretøjer....... (Læst 10661 gange)
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Apropos arktiske køretøjer.......
«
Dato:
06, Februar 2009 - 10:00 »
Når nu talen er om køretøjer til brug i nær arktiske områder, kommer jeg til at tænke på denne fascinerende konstruktion fra slutningen af 30'erne, beregnet til indsats på Antarktis. Forladt og genfundet under sneen i slut 50'erne, og nu sandsynligvis dækket af metertykke snelag eller endt på havets bund:
http://www.joeld.net/snowcruiser/oty-pics.html
http://www.joeld.net/snowcruiser/polar_record_23.html
http://www.joeld.net/snowcruiser/snowbibl.html
Hvis man er så gammel, at man har prøvet at køre i rigtigt sne her i Danmark kan man undre sig over, at man med den daværende teori og viden troede man kunne køre med glatte dæk.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Apropos arktiske køretøjer.......
«
Svar #1 Dato:
06, Februar 2009 - 14:11 »
Spændende links, Hansw!
Som jeg læser den grundige artikel (det midterste link) var det nok så meget for stor tyngde i forhold til dækkenes angrebsflade, som det var glatte dæk, der gjorde "snow cruiser"en uanvendelig i praksis.
Det er jo set både før og siden, at tillid til moderne teknologis uovervindelighed har ført til konstruktioner, som teoretisk er gode, men ikke holder i praksis. Skal vi holde os til Antarktis, har jeg set flere steder, at grunden til Scott-ekspeditionens ulykkelige skæbne i jagten på Sydpolen (1911-12) især var, at man havde forladt sig på motoriserede slæder, hvorimod konkurrenten Amundsen benyttede velafprøvede hundeslæder.
Som det måske huskes, kom Amundsen en måned før Scott til Sydpolen, og Scott omkom på tilbagevejen med hele sin ekspedition. se
HER
og
HER.
.
Langt senere husker jeg den første bilmæssige "snekatastrofe" i Danmark sidst i november 1971. Rigtig mange trafikanter sad fast i dagevis lige uden for de store byer, og flere omkom - heriblandt folk, der blot ver kørt ud for at se "om det virkelig var så slemt".
Forklaringen er vel, at man først på dette tidspunkt havde tiltro til, at "min gode bil kan altid komme igennem", hvor man tidligere holdt sig inde til det værste var drevet over; og accepterede, at der var dage, da trafikken var gået i stå.
Af samme grund ligger pigdækkenes glansperiode også langt senere, end man egentlig skulle tro.
Logget
Mvh. Morten Jødal
akselj
Debattør
Indlæg: 44
Sv: Apropos arktiske køretøjer.......
«
Svar #2 Dato:
06, Februar 2009 - 15:19 »
Scott-Amundsen historien viser meget tydeligt at forberedelse og respekt for naturen er de vigtigste parametre ved alle ekspeditioner.
Scott havde kun en enkelt gang tidligere været i Arktis, hans første ekspedition mislykkedes på garnd af "ekstreme vejrforhold", da han så planlagde sin anden ekspedition var han selvfølgelig sikker på at han ikke ville møde lignende forhold, men da vejret på Arktis altid er ekstremt blev han igen overrasket.
Motorslæderne var selvfølgelig en katastrofe, men som alternativ havde han medbragt shetlands ponier som han regnede med kunne tåle kulden, men det øgede hans behov for proviant voldsomt, det fungerede heller ikke.
Hunde ville han af princip ikke bruge, bl.a. fordi han ikke mente at det var etisk at slagte dem som foder (det er det da absolut heller ikke).
Hans foretrukne trækkraft var hans mænd ( det var mere sportmanlike), det betød at de slæbte sig til døde på alt for små og forkerte rationer (han regnede så vidt jeg husker med 4000 kalorier pr dag, det er under halvdelen af det nødvendige) flere af hans folk tabte op mod 30 kg før de døde
Han afviste hånligt de ideer om påklædning Amundsen havde erfaret sig til med udganngspunkt i Alaskaeskimoernes løsthængende dragter af mange lag. (Den engelske flådes vinteruniformer måtte være bedre end det nogle stenaldernegre brugte)
Amundsens hold kørte ca. 3 gange så langt pr. dag, var velfodrede, tog på i vægt, og kom alle hjem igen.
En af de engelsksprogede TV kanaler har lavet en rekonstruktion på Grønland, og den viser tydeligt forskellene
Logget
Søren Basbøll
Senior
Indlæg: 233
Sv: Apropos arktiske køretøjer.......
«
Svar #3 Dato:
06, Februar 2009 - 17:36 »
Efter min mening er der skrevet én og kun én bog om emnet der er værd at læse, og det er Roland Huntford: Scott and Amundsen, the race to the South Pole.
Historien er ikke overraskende langt mere indviklet end det fremgår af ovenstående, i flæng efter hukommelsen:
Scott var for dyr i smadrede krigsskibe, så derfor var det billigere at have ham på Antarktis.
Man frygtede det der senere blev til 1. verdenskrig og havde derfor brug for at idealisere døde helte og Scott kunne levere varen modsat Shackleton for eksempel.
Direktøren for Royal Geographical Society var homoseksuel med svaghed for kønne unge søofficerer.
--------
Som sagt kan bogen varmt anbefales, mere spændende end nogen kriminalroman, og researchen sætter alle de andre bøger om emnet i skammekrogen.
Hilsen
Søren Basbøll
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Apropos arktiske køretøjer.......
Seneste Debatindlæg
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Google ads:
DR-Nyheder
Beredskab talstærkt til stede ved efterskolebrand
Ombudsmanden vil lade journalist afprøve sag om aktindsigt i anklageskrift mod tidligere FE-chef ved domstole
Rekordmange danskere klar til Vueltaen - se dem her
Ukrainer anholdt i Italien for mistanke om sabotage mod Nord Stream-rørledningerne
Tarmbakterie fundet i drikkevand i Langeland Kommune
Dømt for vanrøgt af dyr: Ledende medarbejder i Naturstyrelsen fyret
Tivoli Friheden får fire nye ejere
Nyt flådeskibsværft er et skridt nærmere en realisering i Frederikshavn
Det Dyreetiske Råd kritiserer dansk svineproduktion
Billigere fjernvarme på vej til 5000 husstande i Halsnæs
FCK godt tilfreds med uafgjort i Basel
Kæmpekoncert kan give kø på E45 ved Horsens
Polske fly sendt på vingerne for at beskytte luftrum efter russiske angreb mod Ukraine
Slædehundes dna afslører nyt om Grønlands forfædre
Norge indfører aldersgrænse på køb af energidrik
Busselskab vil gøre det billigere at tage bussen på Bornholm
Hussalget stiger og sætter rekord i flere landsdele
Fralandsvind har været største udfordring for livreddere
Landstrænerens weekend går med at gruble over Eriksen-dilemmaet
75-årig kvinde i kritisk tilstand efter påkørsel af bus
Nyt fra ing.dk
Ukrainer anholdt for sabotage på Nord Stream: Mistænkt for at placere sprængstof
Teknologibeviser forandrer spektakulær retssag: Sass Larsen har ikke søgt på ‘grøn sofa’
Professor og ny centerleder: »AI har brug for filosofi« - Men hvorfor egentlig?
Niels Bohr Instituttet skal producere kvantechips: Sådan foregår det
Politiet efterforsker svindelnummeret SpaceAI: Ekspert tvivler på, at bagmændene bliver fanget
Ny elafgift kan give »kæmpe ryk« i markedet for elbilopladning
95 procent af virksomheder får ikke noget ud af generativ AI
Video afslører signalfejl: Advarselssystem tænder af sig selv - men der kommer ikke noget tog
Regeringen vil sænke elafgiften i to år - besparelser på op til 4000 kr. om året: »Det her er et afgørende gennembrud«
Usikkerhed om EU-krav volder problemer for dansk smykkegigant: »Klart en af de største udfordringer«
Dansk aldersverifikations-app bliver svært afhængig af amerikanske techgiganter: »De kan slukke for den«
Banedanmark vil ikke sætte bomme op, før signalsystem er klart: Men på Sjælland ku' de godt
Jysk robot-direktør har fundet bolværk mod Trumps kaos: »Min arbejdsdag kan være afhængig af, hvad der står i nyhederne«
Se PFAS-danmarkskort: Rigsrevisionen kritiserer ministerie for at afsætte for få penge til oprensning
Video og billeder: Her flytter de 600 ton kirke på 224 hjul i Kiruna
Ny model peger på fysisk grænse for store havvindmølleparker
SpaceAI snød tusindvis af danskere: Nu vokser nye pyramidespil frem
I år eller næste år sker det: VE bliver den største kilde til el i verden
Køge Havn, Aalborg og Københavns Lufthavn plaget af droner: Nu er dansk løsning klar
Musk kunne slippe afsted med skattefrihed for SpaceX i DOGE-tiden: Men han slipper ikke for en tur i retten
It-koks: Staten må opgive at inddrive gæld for 114 milliarder
Kamp om kontrakterne: Våbenleverandører fra 27 lande stiller skarpt på Danmark
Derfor eksploderede kæmperaket: Nu er SpaceX klar til at skyde igen
Rosenkrantz-Theil vil finansiere gratis børnehaver med AI: Løsningen sparer kun fem medarbejdere
Forsinket milliardprojekt spænder ben for nye jernbanebomme: Nu stiger regningen igen
Vi smider en hel kommunes bygninger på lossepladsen årligt: Nu skal riv-ned-kultur stoppes
Her er ministers alternativer til Tiktok og Instagram: Ét sted kan du selv tjene penge
London styrer mod vandkrise: Millioner af liter vand går tabt i lækager og overforbrug
Ukraine serieproducerer nu krydsermissil med rækkevidde på 3.000 kilometer
Chatkontrol kan blive it-mareridt for danske virksomheder: Ekspert foreslår alternativ løsning
Må leve med farlige jernbaneoverkørsler: Ingen bomme før signalsystem er klar ... heller ikke midlertidige
Leder: Kort over Europas våbenfabrikker udstiller Danmarks nøleri
Allergivenlige tomater og skimmelsvamp der producerer mælk - Her er fremtidens mad
De spiste kød fyldt med PFAS: Kommune erkender ansvar, men giver ikke erstatning
Derfor skal du undgå særlige hovedpinepiller i starten af din graviditet
Patriot i problemer: Russiske missiler snyder Ukraines top-luftforsvar
Blogindlæg: Nye byggeklodser til fremtidens energisektor
Snyd med AI stiger på universiteter: Studerende bliver bortvist og får annulleret karakterer
1912: Efter Titanic: Hvordan skal man forbedre sikkerheden til søs?
Spørg Læserne: Inden for skiven
Hvad skal Danmark med en 1000 kvantebit computer? Vi dykker ned i svaret her
Ny dansk forskning skal sikre lynopladning af el-lastbiler
USA planlægger at bygge atomkraftværk på Månen: Et nyt rumkapløb er skudt i gang
Nudging ændrer adfærd: Giv autopiloten et venligt puf
Voldsom togulykke i Sønderjylland: En person død og flere tilskadekomne
Synspunkt: Kina angriber os hurtigt og langsomt – og vi sakker bagud på begge fronter
Svensk vandproduktion i knæ: De kommende uger skal kommuner spare på vandet
Hør hele historien om pyramidespillet Space AI, der ruinerede tusindvis af danskere
Københavns Kommune indrømmer: Ingen kontrol med medarbejdernes snagen i borgernes CPR-data
DTU-professor: Olielobby spændte ben for plastikaftale