* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 129
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 122
I alt: 122

Forfatter Emne: Fjeldvarme  (Læst 13078 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Fjeldvarme
« Dato: 07, Februar 2009 - 16:28 »
I den grønlandske avis Sermitsiaq nr. 5, 30. januar skriver arkitekt Peter Barfod at det er på tide at man stopper med at installere elvarme. Elvarme  er idag påbudt i Nuuk når man bygger nyt, men ifølge Peter Barfod vil det resultere i alt for store omkostninger og miljøskader til anlæg af vandkraftværker. Vandkraftværket i Nuuk er allerede fuldt belastet, og det samme gælder iøvrigt vandkraftværket i Tasiilaq.

I stedet anbefaler han fjeldvarme, som anvendes i Norge.
I avisen beskrives det:
Fjeldvarme går enkelt fortalt ud på at man borer et hul  ned i fjeldet.
Til et enfamilieshus er hullet typisk 150-200 meter dybt alt efter energibehov. En slange går ned til bunden og op igen og føres ind til en varmeveksler i huset, med en blanding af ethanol og vand, som varmes op i fjeldet. Via varmepumpen udnyttes energien ved temperaturforskellen mellem temperaturen i fjeldet og udeluften.
citat slut.

Det lyder jo spændende. Måske skulle jeg se mig om efter en fjeldboremaskine. En billig cobra er nok ikke tilstrækkelig.
Hvad er mon temperaturen nede i dybet, og kan man trække energi op der nede fra?

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Fjeldvarme
« Svar #1 Dato: 07, Februar 2009 - 17:27 »
Det er helt sikkert at der er varmt når du kommer tilstækkelig dybt ned.
De fleste steder i verden er det dog så dybt  at det oversti´ger den teknologiske formåen eller i hvert fald er for dyrt.

På enkelte steder er temperaturen høj  lige under overfladen. Island og Neww zeland har vist de mest kendte steder. Men de findes mange andre steder i verden.
Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Fjeldvarme
« Svar #2 Dato: 07, Februar 2009 - 18:14 »
Jeg kan ikke lade være med at hæfte mig ved ordet "Fjeldvarme" er det alm. Geotermisk energi eller ligger der monstro andre natur fænomener bag ordet "Fjeldvarme" ?


E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Fjeldvarme
« Svar #3 Dato: 07, Februar 2009 - 19:17 »
På det svenske värmepumpsforum http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=61.0

Kan du læse masser om "bergsvärme"

150 - 200 m boredybde er almindeligt og ikke afskrækkende dyrt.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Fjeldvarme
« Svar #4 Dato: 08, Februar 2009 - 00:44 »
"Fjeldvarme" er principielt det samme som geotermisk energi.
Forskellen er alene, at ambitionen i fjeldvarmen er mindre. Når der ikke skal produceres el, men bare varme til et enfamiliehus, er kravene til temperatur ikke så høje.
Der er stor forskel på bjergarternes temperaturprofiler i forskellige områder. I Danmark har Thisted længe haft en geotermisk fjernvarmeproduktion. En del af Københavnsområdet er også velegnet, og der foregår forsøg med udnyttelse.
Så vidt jeg ved, er der varme kilder flere steder i Østgrønland? Disse må jo ligge i områder, hvor der er høj temperatur i undergrunden, og som derfor er fordelagtige at udnytte.
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Fjeldvarme
« Svar #5 Dato: 08, Februar 2009 - 07:24 »
Bjergvarme, så er det vist kun os Bornholmere der kan være med ;)

Se her et indslag fra 
tv2Bornholm om bjergvarme

Læs mere på: dk.ivt.se - Bjergvarme på Bornholm.

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk