* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 91
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 42
I alt: 42

Forfatter Emne: "Gammel strøm" -?  (Læst 12679 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
"Gammel strøm" -?
« Dato: 22, Februar 2009 - 08:00 »
Hej folkens,

Nu har jeg siddet og leget lidt med nogle af de her bevægelsessensorer man køber i byggemarkeder, for at få dem til at passe til mit behov.

Efter at have trukket stikket ud, har jeg flere gange oplevet at få et slag over pølserne når jeg efterfølgende rørte ved stikket.
Det undrer mig meget, men ved hjælp af mit voltmeter kunne jeg måle en spænding på omkring 50 V, som hastigt dalede mod nul.

En af mine venner - som ikke har mere forstand på elektronik end en tyr på at spille violin - siger at det er "Gammel strøm" - og almindeligt kendt.

Det fatter jeg ikke. Hvor kommer den fra?
Inde i dimsen sidder der et par modstande, som danner en lavspænding direkte ud fra de 240 VAC. Så et par dioder til ensretning og en elektrolyt.

Ligegyldigt hvordan jeg ser på det, kan jeg ikke se hvordan den konstruktion kan smide noget baglæns!

HVIS det nu var en transformator, og HVIS der på lavspændings-siden sad en elektrolyt som var opladet, og HVIS der på en eller anden måde blev genereret en vekselspænding, der kunne finde hen til transformatoren, så kunne jeg forstå at der kunne dannes en højspænding på stikket i et mindre stykke tid.

Men alle de her HVIS'er er jo ikke opfyldt når det bare er en lille spændingsdeler!

Kan nogle forklare mig det...?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: "Gammel strøm" -?
« Svar #1 Dato: 22, Februar 2009 - 10:58 »
Hvis der ikke er en transformator i dimsen er der næsten altid en kondensator i serie med de 220 V for på tabsfri måde at berænse strømmen til elektronikdelen.

Den vil ligge i serie med ensretteren og give spænding på stikket efter afbrydelsen.
Spændingen kan være alt mellen - 325 V og + 325 V afhængig af hvor i vekselspændingsperioden du trækker stikket ud.

I ordentlige konstuktioner er der en modstand som efter få sekunder aflader kondensatoren til en spænding, du ikke mærker.
Jørgen Harbst

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: "Gammel strøm" -?
« Svar #2 Dato: 24, Februar 2009 - 09:02 »
Jamen det lyder jo logisk.

Så i forhold til mine "hvis"er, er det netop konstruktioner uden transformator som vil lave det nummer.

Tak for forklaringen.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Rasmus Møller

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 252
    • Vis profil
Sv: "Gammel strøm" -?
« Svar #3 Dato: 26, Februar 2009 - 10:18 »
Jeg har et dumt opfølgningsspørgsmål:

Hvis der er transformator, kan evt. lytter på lavspændingssiden ikke aflades tilbage over transformatoren, som så vil optransformere spændingspulsen til stiksiden?

Umiddelbart vil en traditionel brokoblet ensretter med efterfølgende udglatningslytter vel netop spærre for lyt-afladning tilbage gennem transformeren, ikke?
Ærbødigst Rasmus Møller

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: "Gammel strøm" -?
« Svar #4 Dato: 26, Februar 2009 - 10:23 »
Nej, netop!

En transformator kan jo netop kun transformere vekselspænding op og ned.

En elektrolyt som sidder og aflader giver jo jævnspænding, så den kan ikke transformeres op den anden vej...!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk