* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 37
I alt: 37

Forfatter Emne: Cykelbagnav, der blokerer efter bremsning  (Læst 21918 gange)

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Cykelbagnav, der blokerer efter bremsning
« Dato: 22, Juni 2009 - 22:37 »
På en barnecykel med at bagnav med indbygget bremse bliver bremsen hængende og bliver først frigjort, når man træder frem igen. Hvad er årsagen og er det noget man selv kan lave. Jeg har forskellige konusnøgler til nav uden bremse, så jeg regner med at kunne skille det ad, men jeg ved ikke hvad der så måske springer ud.
« Senest Redigeret: 23, Juni 2009 - 08:47 af eigilw »
Venlig hilsen
Eigil Winkel

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Cykelbagnav, der blokerer efter bremsning
« Svar #1 Dato: 22, Juni 2009 - 23:51 »
Pas på bremser og barnecykler.
Da min søn var  ca 5 år var han ret ferm på cykel . fuld fart ned ad bakke og den kunne pludselig ikke bremse.

Heldigvis var det et sted uden trafik og han holdt balancen , så alt endte godt. Jeg skilte skidtet ad og inde i bremsen var stemplet.
for sidewalkes bykes only.  Den blev kasseret og jeg lærte kun at købe kvalitetscykler, især til småbørn.
Jørgen Harbst

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Cykelbagnav, der blokerer efter bremsning
« Svar #2 Dato: 23, Juni 2009 - 08:58 »
Tak for advarslen, harbst. Det er vores børnebørn, det drejer sig om, der vil jeg nødig være årsag til ulykker. Det er en Winther cykel, som jeg har købt brugt. Bagnavet er et ukendt mærke, faxanit, hedder det. Men løsningen er måske snarere et nyt baghjul. Det er for øvrigt også til en dreng på 5 år.
Venlig hilsen
Eigil Winkel

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Cykelbagnav, der blokerer efter bremsning
« Svar #3 Dato: 24, Juni 2009 - 06:47 »
Det er måske også et af de steder hvor man skal lytte til Richard Ballantine i "Richards Bicycle Book":
"Dismantle freewheel. Uh-uh. This is another of those profitless jobs. If the freewheel goes, replace it"
Venlig hilsen
Eigil Winkel

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Cykelbagnav, der blokerer efter bremsning
« Svar #4 Dato: 24, Juni 2009 - 08:15 »
Han har tildels ret, for gamle tiders bevarelse af gode produkter er en by i Rusland idag.

I gamle dage fandtes der to mærker bagnav. Torpedo fra Sachs og 2 gear Sturmey Archer(siden 3 gear). Det var håndværksmæssig kvalitet i topklasse. De var overkommelige at reparere og man kunne få alle dele til dem.

De var lavet med den nu forsvundne europæiske håndværkstradition med lange modelserier, der så blev udviklet så stille og roligt, at den næste models nyheder, ikke voldte problemer. Det samme galdt også for europæiske bilproduktioner.

Jeg skal ikke trætte med hvorfor det er anderledes idag.

Ligesom det ikke er læger mere der bestemmer på hospitalerne så er det ikke teknikerne der bestemmer produkterne mere, det er købmænd der nasser på kendt teknik.

Deres indstilling er, at bare lortet kan holde 60% af garanti perioden ved fullrate anvendelse ,så vil der ingen klager komme, for ingen eller meget få, magter at anvende et produkt mere end 60%.

Jeg var med til at konstruere et apparat i 1986 hos firmaet Eskofot der skulle kunne klare 7 års døgn produktion. Af de over tusinde der blev fremstillet kører over 90% upåklageligt endnu. Firmaet Eskofot lukkede for 8 år siden.
Det er desværre faren ved at lave gode produkter idag.

Det var så jammeren, men hvis denne produktionsforandring ikke var sket, så ville vi næppe kunne skrive her i dag. Vi er så nødt til at affinde os med, at skulle smide ting ud ,uden at kunne reparere den bagatel der forhindrer brug.
 

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Cykelbagnav, der blokerer efter bremsning
« Svar #5 Dato: 24, Juni 2009 - 09:07 »
Mon ikke det er et job for den legendariske "Bicycle Repair Man?"


Bent.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Cykelbagnav, der blokerer efter bremsning
« Svar #6 Dato: 24, Juni 2009 - 09:42 »
Hø Hø Bent
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Cykelbagnav, der blokerer efter bremsning
« Svar #7 Dato: 24, Juni 2009 - 13:04 »
Hvad er de herrers mening om en cykel med effektiv forbremse til en rask dreng på 5½ år der cykler i et område der er rigt på bakker?

Hans nuværende Winther 100 - Danish design made in Taiwan - er udstyret med en leddeløs uvirksom sidetræks forbremse, hvorimod mange af de større cykler, som han efterhånden er stor nok til, har V-bremser som den viste:




Hvis I vil vide noget om cykler kan jeg anbefale:

http://www.sheldonbrown.com

« Senest Redigeret: 24, Juni 2009 - 13:09 af E. Tranberg »

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Cykelbagnav, der blokerer efter bremsning
« Svar #8 Dato: 24, Juni 2009 - 21:06 »
Imponerende side. Jeg ville dog være noget betænkelig ved en alt for effektiv forbremse til raske drenge, de skal i hvert tilfælde have godt med øvelse for at undgå en forlæns saltomortale. Og tak for The Bicycle Repair man,", jeg er vild med Monty Python
Venlig hilsen
Eigil Winkel

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Cykelbagnav, der blokerer efter bremsning
« Svar #9 Dato: 25, Juni 2009 - 09:54 »
Jeg kan også anbefale denne side, der går specielt på vedligeholdelse af cykler med bremsenav. Jeg fandt henvisningen på den ovennævnte overvældende cykel-site:
http://www.troubleshooters.com/bicycles/1speed/1speed_overhaul.htm
Jeg fik forøvrigt denne henvisning fra forfatteren, som jeg dog ikke har set nærmere på:

"If you think that's good, read some of my books on troubleshooting and rapid
learning! http://www.troubleshooters.com/bookstore"

Mit bagbav hedder Favorit og ikke Faxanit, som jeg havde fået det til. Bare for en ordens skyld.
For mange år siden skilte jeg og samlede et Sturmey Archer 3-gears nav med planettandhjul og jeg ved ikke hvor mange dele. Jeg var meget imponeret over mig selv indtil det viste sig, at hjulet drejede baglæns i det midterste gear.
Venlig hilsen
Eigil Winkel

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk