* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 43
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 33
I alt: 33

Forfatter Emne: Du har et grimt navn..!  (Læst 16527 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Du har et grimt navn..!
« Dato: 12, Marts 2009 - 14:00 »
God dag.
Mit navn er; Marek Tadeusz Andraszek.

Jeg er polsk født, dansk statsborger i snart 40 år. Men mit navn er levn fra den gang jeg blev døbt i Polen og hvor mit navn ALDRIG vil give anledning til; "Hvordan staves det?". Ingen Dansker kan udtale det, nogle er meget flinke til og prøve, men der er flest dem der kalder mig Maverec. Tadeusz er vist det der nemmest for Dansker. Dansker vil aldrig kunne sige det korrekt, da bogstavs kombinationden "SZ" udtales anderledes kun ca. 100 km. fra Bornholm.
Jeg overvejer nu og skifte min "personlighed" med noget mere dansk; Markus Markussen, "kussen" kan jeg blive drillet med ! ;), eller skal det være mere internationalt ?
Eks.
Mark Andersen(Dansk), Mark Andreasen(Dansk), Markus Andreason(svensk).

Skal det være med danske bogstaver eller uden ? Hans Christian Andersen vil kunne give anledning til og give personer i den anden ende af tlf. røret skidebalde for ikke kende historie også internationalt, men det er vel slags misbrug fra min side ?

Ide'er ?

Marek


Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Du har et grimt navn..!
« Svar #1 Dato: 12, Marts 2009 - 17:50 »
Hej Marek.

Jeg kan godt forstå dit problem. Jeg var i en del år kollega med en tjekke med efternavnet Cuhra. Han fortalte, at det skulle udtales "Sura", og da jeg var med ham på besøg i Tjekkiet, var der da heller ingen problemer med dette (s-lyden afviger en smule fra et dansk s). Men i Danmark havde han givet op og lod sig kalde "Kura", skønt dette er et frækt ord på tjekkisk (han fortalte mig aldrig, hvad det betyder!).

Nå, men til dit spørgsmål:
Hvis du vil hedde noget, som enhver dansker kan udtale, er Mark nok det bedste bud på et fornavn - og som jeg ville udtale dit polske navn også det der ligger nærmest.
En dansker kan snildt hedde Markus; det er lidt sjældnere, for det er almindeligt på dansk at bruge kortere udgaver af oprindeligt udenlandske navne. Således findes det bibelske navn Johannes i flere korte udgaver: Johan, John, Hans. Og Mark er naturligvis en kortform af evangelistnavnet.
Dit andet fornavn er en af Jesu disciple, og ham kan man også være opkaldt efter på dansk - men i så fald med stavemåden Thaddæus. Navnet er ikke moderne for tiden, men vil ikke give anledning til løftede øjenbryn eller undren - vi studser mere over Tadeusz, skønt der faktisk er over 100 danskere, der bærer navnet; men de har nok fået det på samme måde som du har.
Efternavn kan du komme til at dele med 166.000 andre danskere, hvis du vælger Andersen, hvorimod der kun er 12.000 Andreasen'er og 4500 Andresen'er.

Så mit forslag vil være: Mark Thaddæus Andresen - som kan give en fin og unik signatur: Mark T. Andresen (så kan folk få lov at spekulere på, hvad T står for!).

Med denne fordanskning vil du slippe for slippe for alt for nysgerrige spørgsmål til dit navn (ikke helt for stavefejl, dx er der mange, der heller ikke kan stave mit meget enkle efternavn - måske fordi det er enkelt?), og det ligger rimeligt tæt op ad dine rødder.
Du kunne naturligvis også lægge dig endnu tætter op ad rødderne og bevare dit fornavn nr. 2 uændret - du skal jo kun bruge det, når bliver spurgt om "fulde navn"

Du kan evt. konsultere Danmarks Statistiks navneside inden du beslutter dig. Den har jeg kikket på, og jeg kan fortælle dig, at der kun findes 4 danske mænd med navnet "Mark Andresen", så risikoen for forveksling er ikke stor - selv om navnet vil blive opfattet som ganske normalt.

Morten Jødal
Mvh. Morten Jødal

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Du har et grimt navn..!
« Svar #2 Dato: 12, Marts 2009 - 19:25 »
Tak morten.
Dit svar har givet mig lyst til og beholde mit mellemnavn; Tadeusz som det er. Som Du skriver bliver T. som mellemnavn ikke brugt. I Polen har man ikke sammensatte navne som Hans-Jørgen, Karl-knud, Maj-Brit. osv... Fornavn bliver brugt til og bestemme hvem og hvornår der skal holdes "navnedag". Det er beskrevet i den polske kalender. Man fejrer ikke fødselsdage på samme måde.

Ved og beholde min Tadeusz  på polsk som mellem navn vil jeg kunne beholde en relation til Polen.

Jeg er ikke ude på "personligheds" skift, men bare på at gøre livet lidt simpler for mig selv.

Tak for Dit indlæg.
Marek.


chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Du har et grimt navn..!
« Svar #3 Dato: 12, Marts 2009 - 19:41 »
"Kura" hvis jeg har ret betyder høne på tjekisk/slowensk /polsk , mens lille nuance "kurwa" betyder luder. Dem der bor tæt på den polske grænse kan polsk.
Derfor kan det navn være "lidt" uheldigt.

Marek.
« Senest Redigeret: 12, Marts 2009 - 19:59 af chrismark »

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Du har et grimt navn..!
« Svar #4 Dato: 12, Marts 2009 - 20:50 »
Nu er navnedage ikke rigtigt noget der fejres i Danmark, men du kunne jo bruge navnedagen for dit polske navn til at finde et dansk eller svensk.

http://da.wikipedia.org/wiki/Danske_navnedage

http://www.scandinavius.com/sweden/seconnections/namesday/sept.html

Her i Rumænien hvor jeg nu har arbejdet i 3 år, fejrer jeg min navnedag, mest fordi det gør man herned, men også fordi jeg har fødselsdag i Februar og navnedag i September som langtidsrådgiver får jeg så lejlighed til at lave lagkage til alle kortidsrådgiverne.

Men,hvad siger din numerolog?

Iøvrigt, irritationmomentet ved fejl-stavning kender jeg godt, men jeg har lært at stave mit navn: M I K A E L for personer som skal skrive mit navn
(mærkelig nok er sjældent mit tyske efternavn som volder problemer)

ha en god dag

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Du har et grimt navn..!
« Svar #5 Dato: 12, Marts 2009 - 22:28 »
numerolog

Ikke min kop the Men jeg tro på krystaller og kastanier eller møtrikker man har i lommen. Jeg er ikke i tvivl om at det og rør ved en "krystal" i min lomme kan ændre min adfærd.
Nu er tråden KUN om et navn, og IKKE identitet. Jo jeg ved at ens personlighed kan ændres hvis jeg selv er vildig til det.

For tiden SKAL jeg agere over for andre der er nedladende og mit navn er ikke godt i denne sammenhæng


Svin skal behandles som svin, ellers hvis du kaster perler for dem, vil de vende sig imod dig .

Marek.

P.S. Boldt; Hvad var dit forslag til et nyt navn til mig?

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Du har et grimt navn..!
« Svar #6 Dato: 13, Marts 2009 - 15:08 »
P.S. Boldt; Hvad var dit forslag til et nyt navn til mig?

Kære Marek Tadeusz Andraszek,

Nej!

Du har levet med dit navn og fordansket udtale i over 40 år. ,så det er ikke det som er problemet.

Du vil skifte personlighed. Hvad med at tage navn efter din yndlings roman-figur eller film-helt? Bret Maverick;)

Engang havde jeg problem med klassekammeraters dril og min mor sagde jamen jeg kunne jo bare skifte til en af mine bedsteforældres føde-efternavne: Boding, Hansen, eller Holm - det ville nemlig ikke koste noget. Der gik en uge så var det glemt.

god debat

Mikael Boldt

Ha en god dag

Mikael Boldt

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Du har et grimt navn..!
« Svar #7 Dato: 13, Marts 2009 - 17:31 »
Det som i ikke ved er at; CHRISMARK er kombination af 2 navne. Christoffer og Marek. Det var den gang for 30 år siden noget vi fandt på. Navnet blev hængende på mig af flere grunde. Det var nemt og udtale for Dansker, og pludselig var det MIT navn. Jeg har forsøgt og aflive det, men uden held.
Som i husker fra " Hedder sgu Torkild, og jeg er stolt af det navn" , ville omgivelser ikke acceptere at jeg hed MAREK (med stor M).

Flere forslag til mit nye navn før jeg snakker med den lokale præst ?  :)

Marek.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Du har et grimt navn..!
« Svar #8 Dato: 20, Marts 2009 - 16:49 »
Jeg ville hvis jeg var dig Marek, beholde dit nuværende navn.

Hvorfor så det. Som den aktive skribent overalt  på nettet som du er, vil dit nuværende navn
være en forklaring på din mangelfulde evne, til at beherske de danske stavemåder.
Hed du Mark Andersen ville man sige til sig selv når man stødte på dine tekster.....
.......gæt selv ;)


Med venlig hilsen

Bjarke Mønnike
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk