* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 66
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 33
I alt: 33

Forfatter Emne: Min datter skal til bal  (Læst 5885 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Min datter skal til bal
« Dato: 16, Marts 2009 - 16:06 »
Min datter skal til forårsbal på gymnasiet for første gang og har i den anledning investeret i et par højhælede sko – hendes første par – og nu øver hun sig dagligt i at gå med ”ophøjet ynde”. Som den bekymrede far vil jeg jo gerne støtte min datter og hvis der kan flettess en lille advarsel ind så gør det jo ikke noget.

Jeg har surfet lidt på internettet omkring emnet høje hæle og fandt denne artikel:

Scientists calculate how high heels can go

Dr. Paul Stevenson, fra Institut for Fysik - University of Surrey, har beregnet, hvor høje hæle piger kan gå på, og har i den forbindelse udviklet en formel: H = Q * (12 + 3 s / 8 )

Baseret på din skostørrelse, formlen fortæller dig den maksimale højde af hæl du kan bære uden at vælte over eller lide alt for voldsomt.

H = Q * (12 +3 s / 8 )

H er den maksimale højde på hælen (i cm)
Q er en sociologisk faktor og har en værdi mellem 0 og 1 (se nedenfor)
S er skonummeret (UK damer størrelser).

Den grundlæggende del af formlen forklarer, hvad kvinder har altid kendt - at du ikke køber sko, bare fordi de er komfortable og de ser godt – der er mange andre variabler spil.

Q er defineret som følger:

              p * (y + 9) * L
Q = ----------------------------------
      (t + 1) * (A + 1) * (y + 10) • (L + £ 20)

Variablerne er:

p - sandsynligheden for, at skoen vil give hende et kick (i et interval fra 0 til 1, hvor 1 er woau og 0 er hjemmetøfler ville passe bedre). Hvis skoene er et turn-off, er der jo ingen mening i, at bære dem.

y - hvor mange års erfaring hun har i at gå på høje hæle. Jo mere erfarenhed – jo højere hæl.

L - udgifterne til sko, i Engelske Pund. Klart, hvis sko er særligt dyre, er det lettere at komme op i højderne.

t – Hvor lang tid siden var skoen højeste mode, angivet i måneder (0 = de er på toppen lige nu!). Man må lide for skønheden, og hvis sko er rigtigt moderne, så er hun parat til at lide.

A – antallet alkoholiske genstande som det planlægges at konsumere. Hvis der planlægges at drikke så vær forsigtig, der skal være et lille spillerum for nedsat koordinations-evne.

Eksempel:

I dette eksempel kigger vi på en erfaren pige som har gået med høje hæle i 5 år og bruger skonummer er 6 (str 39 EU mål). For hende er der kun et som tæller: det skal være på høje hæle. Skoene var dyre og de er helt nye og moderne. Skoene skal bruges på arbejde så ingen alkohol.

p = 1, y = 5 , L = £ 300, t = 0, A = 0 giver en Q faktor på 0,88
så hæl højden beregnes til 12,54 cm

Efter arbejde bliver pigen inviteret på værtshus han betaler og hun nyder 6 genstande A = 6, Q faktoren falder til 0,15, hvilket giver en hæl højde på 2.01cm.

Så min kære datter, nu er du advaret.

god debat

Mikael Boldt
« Senest Redigeret: 17, Marts 2009 - 06:58 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Min datter skal til bal
« Svar #1 Dato: 17, Marts 2009 - 19:46 »
Hmm .. den var "anderledes" .. alle de fædre til døtre jeg har kendt, bekymrer sig normalt om noget HELT andet når døtrene skal til bal  :P

Men hva' det løb er vel alligevel allerede kørt i 1.kl nu om stunder   ;)

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk