* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 149
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 83
I alt: 83

Forfatter Emne: Cykel dæk 700x45C  (Læst 67735 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Cykel dæk 700x45C
« Svar #15 Dato: 04, Maj 2009 - 22:05 »
Jeg hader sikler.
Nogle år siden var jeg tvunget til og køre ca. 30Km på arbejde hver vej på en P. maxi. Uanset hvilke dæk og slanger jeg købte, punktere lortet jævnligt.
Derfor købte jeg noget "Hokus-Pokus" på flaske. Det var noget væske (grøn?) med mange fibre. Det var et helvede og proppe produktet gennem ventilen i slangen, men med mange tændstikker lykkedes det.

Om det virkede ved jeg ikke, MEN Maxien holdt op med og blive flad uanset hvor mange småsten der var i dækket.

Det var min 25øre til debaten.

Marek.

Tomgang

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 148
    • Vis profil
Sv: Cykel dæk 700x45C
« Svar #16 Dato: 05, Maj 2009 - 10:19 »
Som erfaren cyklist (og motorcyklist og bilist), vil jeg gerne videregive et trick, der kan forebygge de fleste punkteringer, for de er altid irriterende og sker på det værst tænkelige tidspunkt.

I korte træk består tricket i, at du skal fjerne småsten og andre fremmedlegemer fra dækkets slidbane (og sider) med jævne mellemrum. Mellemrummet afhænger af hvor meget du cykler, og hvor slidte dine dæk er. Jeg tager normalt et hurtigt tjek hele vejen rundt om dækket 4-6 gange om året, men jeg cykler heller ikke så meget mere.
På bilen tjekker jeg dækkene når de er afmonteret, eller et hjørne er hævet. Jeg har fundet mange interessante objekter der havde boret sig ind i dækket, mest utroligt var et 4 cm langt søm der havde boret sig ind i bagdækket på min motorcykel. Heldigvis ikke vinkelret ind, men i en lav vinkel, så dækket ikke punkterede.
For nylig fandt jeg en 10 cm lang hjulafballanceringsvægtklods der havde boret sig ind i det ene bagdæk på min bil, men jeg fandt den ca 10 sek efter at den havde boret sig ind, da det gav et knald efterfulgt af en høj hvæsen. Det siger sig selv at jeg måtte have reservehjulet frem, og købe et nyt dæk efterfølgende.

Tilbage til cyklerne. De fleste punkteringer sker i regnvejr, eller når der er fugtigt på vejen. Dette skyldes formentligt flere ting, eksempelvis at vandet smører de skarpe småsten så de lettere kan bore sig ind i dækket, eller at cyklisten ikke så let kan få øje på de små skarpe forhindringer og styre udenom, eller at småstenene klæber til dækket og efter få omdrejninger har sat sig fast i dækket.
Derudover sker de fleste punkteringer på bagdækket. Dette skyldes sikkert også flere ting, elsempelvis at forhjulet får den spidse genstand til at rejse sig op, så den kan bore sig lige ind i baghjulet.
Dette er sket for mig flere gange, både i bil, på motorcykel og trædecykel. Men aldrig på ethjulet cykel. ;D

Punkteringer kan ikke helt undgåes, de er et naturligt forekommende fænomen når man benytter luftgummihjul.
Forebyggelsen består af regelmæssig vedligehold og udskiftning i tide.
Vejen til en mands hjerte går gennem den lavest mulige tomgang

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Cykel dæk 700x45C
« Svar #17 Dato: 05, Maj 2009 - 10:53 »
Jeg kan lige tilføje den her artikkel omkring hvorman oftere punkterer i regnvejr ;o)

http://www.dmi.dk/dmi/hvorfor_punkterer_cykler_altid_i_regnvejr

selvom jeg nu ikke selv kan følge tendensen med min egen cykel, så skal der nok være noget om det.

Sker det at man kører et søm (eller et bor, hvilket er sket for mig) direkte ind i bildækket, så undlad at pille det ud. Dækket slutter rimelig tæt omkring et sådant emne og man kan liste hen til et dækcenter uden at skulle bruge reservehjulet og få deraf sorte fingre mm.

vh.
Claus

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Cykel dæk 700x45C
« Svar #18 Dato: 05, Maj 2009 - 14:48 »
Jeg har netop haft et punkteret bildæk - og det var et fordæk.
Årsagen var ikke til at tage fejl af, for der sad en skarp sten i dækket første gang jeg kørte på min sommerhusvej, efter at kommunen havde betænkt den med et nyt lag groft grus!
Mine relativt få punkteringer i bil har oftest været på fordæk.
Derimod har jeg i erindringen haft 9 ud af 10 cykelpunkteringer på bagdækket, og jeg har præsteret som ung at ignorere en fordækspunktering og fortsætte hjemad. Den blev tungere at træde, men jeg nåede hjem, og slangen havde kun 2 huller (den oprindelige punktering og så lige overfor ind mod fælgen). Det var prisen værd.
Derimod har jeg aldrig ignoreret en bagsækspunktering!
Den samlede forklaring på alt dette mener jeg er, at punkteringer oftest sker på de dæk, der ligger mest vægt på. I en normalt bygget bil er det forhjulene, på en cykel er det baghjulet.
Mvh. Morten Jødal

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Cykel dæk 700x45C
« Svar #19 Dato: 05, Maj 2009 - 22:44 »
For 30 år siden læste jeg i Opfinderens Håndbog fra Politikens Forlag at det absolut punkterfrie dæk var opfundet.
Det var endda ledsaget af et foto hvor en mand med en stor elektrisk boremaskine borer durk igennem bildækket.

Det undrer mig at disse dæk aldrig er blevet almindelige. Hvad er mon årsagen?

De kunne være praktiske, i det mindste til langsomme terrængående køretøjer.

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Cykel dæk 700x45C
« Svar #20 Dato: 06, Maj 2009 - 00:47 »
Punkterfri dæk, som ikke er fyldt med luft, men i stedet med et poremateriale, fås skam stadig.
Se fx her.

Jeg har kun set dem annonceret til cykler og tør ikke gætte på, hvorfor de ikke er udbredt til de køetøjer, du nævner, Gerda.

En anden løsning er disse selvlappende dæk. Da metoden er baseret på et materiale, der sprøjtes ind gennem ventilen, kan den bruges på dæk af alle typer og størrelser. Men jeg har ingen erfaring med dens effektivitet.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Cykel dæk 700x45C
« Svar #21 Dato: 06, Maj 2009 - 20:55 »
De punkterfri dæk findes skam, men de giver ikke den samme køreoplevelse som almindelige dæk. De har en langt større rullemodstand end et hårdtpumpet dæk.

Så til korte daglige tuture hvor det er væsentligt at hjulet ikke er fladt, er det ok.

Men til længere ture er de en plage. Jeg har prøvet dem på cykelbilen Leitra hvor de forsøgsvis har været monteret.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Cykel dæk 700x45C
« Svar #22 Dato: 06, Maj 2009 - 22:54 »
Inden længe opdager et klog hoved at skumslanger og de normale kan kombineres. ;D

Altså; slange(dæk) med skum i  der OGSÅ kan pumpes op. ;)

Marek.


Rasmus Møller

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 252
    • Vis profil
Sv: Cykel dæk 700x45C
« Svar #23 Dato: 16, Maj 2009 - 01:46 »
Jeg har haft en vis succes med at skære gamle cykelslanger op og bruge dem som indlæg mellem dæk og slange. Det kostede dyrt vægtmæssigt, men jeg kunne ikke mærke væsentlig forskel i rullemodstand og det hjalp på punkteringer. Jeg gør det dog ikke for tiden.
Ærbødigst Rasmus Møller

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk