* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 54
I alt: 54

Forfatter Emne: Cykel dæk 700x45C  (Læst 67630 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Cykel dæk 700x45C
« Dato: 12, April 2009 - 11:23 »
Min datter har bedt mig om at skifte dæk på hendes cykel og nu har vi så problemet, for hvordan er det nu med dæknummereringen?

Det gamle dæk har betegnelserne:
700x45C
28"x 1 5/8 x 1 3/4

jeg har nu været i Brugsen for at købe et nyt og her fandt jeg et
700x35C
28"x 1 5/8 x 1 3/8

hvad er forskellen på disse 2 dæk?
kan Brugsens dæk sidde på cyklen?

hvorfor Brugsen? fordi et dæk med kevlar og refleksbånd 114,95 kr

god debat

Mikael Boldt

 
Ha en god dag

Mikael Boldt

Tomgang

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 148
    • Vis profil
Sv: Cykel dæk 700x45C
« Svar #1 Dato: 12, April 2009 - 12:11 »
Forskellen er bredden.
1 3/4" svarer til 45mm, derfor 45C, og 1 3/8" svarer til 35mm, altså 35C.

Brugsens 35C dæk kan sagtens sidde på cyklens fælg, det kan et 23C og et 18C også. Men de er nok for smalle til datterens cykelbehov.

Men tjek lige hvad der står på slangen. Den skal jo også kunne være inde i dækket. Normalt står der hvilket bredde-interval den passer i.
Mit umiddelbare gæt er, at slangen sagtens kan passe ind.
Kun hvis du går ned i 23C eller 18C kan der opstå pladsproblemer.

Vejen til en mands hjerte går gennem den lavest mulige tomgang

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Cykel dæk 700x45C
« Svar #2 Dato: 12, April 2009 - 12:37 »
har været nede i Brugsen igen - her på Bornholm har de søndags åbent  ;D - for at snakke lidt med uddeleren. de nyeste cykler i forretningens sortiment bruger dækstørrelsen 700x45C, men dækstørrelsen findes ikke som reservedel.

og jeg har googlet efter dækstørrelsen - det lader til at være en meget lidt brugt størrelse.

så nu gruer jeg lidt for prisen når jeg på tirsdag besøger cykelsmeden.

Vi snakker en voksen damecykel Kildemoes bedstemor-modellen.

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Cykel dæk 700x45C
« Svar #3 Dato: 12, April 2009 - 17:37 »
Du behøver næppe frygte cykelsmeden Mikael, for hans dæk plejer at være bedre end COOP´s, men ja dyrere.

Det undrer mig dog at COOP ikke har den størrelse dæk, for det er den mest almindelige på de cykler de plejer at sælge.


Ballondæk  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Cykel dæk 700x45C
« Svar #4 Dato: 12, April 2009 - 18:13 »
....Men de er nok for smalle til datterens cykelbehov.


Den må du lige forklare ..
Mit gæt: Mønnike's datter (som du jo åbenbart kender) er temlig stor har derfor behov for brede dæk, så cykelen ikke efterlader spor i asfalten (?)

Tomgang

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 148
    • Vis profil
Sv: Cykel dæk 700x45C
« Svar #5 Dato: 12, April 2009 - 19:09 »
Citat fra: Tomgang
Brugsens 35C dæk kan sagtens sidde på cyklens fælg, det kan et 23C og et 18C også. Men de er nok for smalle til datterens cykelbehov.

Jeg kan godt se, at det jeg fik skrevet kan opfattes på flere forskellige måder.

Det jeg mente var:
Brugsens 35C dæk kan sagtens sidde på cyklens fælg. Køb du bare dem i Brugsen Mikael.
De kan være på fælgen, og slangen kan med 99,9% sikkerhed være indeni dækket.

Et 23C og et 18C kan også sidde på fælgen, men de er nok for smalle til datterens cykelbehov.
Dette skyldes, at dækkene er meget smalle, og hovedsageligt benyttes på racercykler, hvor man ønsker meget lille rullemodstand og vægt (af dækket). Prisen for dette er, at komforten er meget lille, da dækket skal pumpes hårdt op for at holde til køreturen. De punkterer også meget nemmere end de bredere dæk.

Jeg kender ikke Mikael Boldt's datter, og ved ikke om hun er stor eller lille, ung eller gammel, og jeg udtaler mig derfor ikke om cykeldækkene med baggrund i kendskab til hendes fysik.

Håber det har sat tingene på plads.
Vejen til en mands hjerte går gennem den lavest mulige tomgang

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Cykel dæk 700x45C
« Svar #6 Dato: 12, April 2009 - 21:33 »
hvorfor Brugsen? fordi et dæk med kevlar og refleksbånd 114,95 kr

Du behøver næppe frygte cykelsmeden Mikael, for hans dæk plejer at være bedre end COOP´s, men ja dyrere.

Kevlar er jo det samme materiale, som bruges i skudsikre veste - så på hvilke punkter er cykelsmedens dæk bedre?
Min kone købte ny cykel hos en cykelsmed for et par år siden - og han forsøgte (heldigvis uden held!) at sælge hende en hundedyr 5 årsgaranti, hvorefter han lukkede sin forretning året efter!
Jeg købte ny cykel i Brugsen sidste år - bestilt på nettet til levering i Dagli'brugsen. Uden dikkedarer og til den halve pris (dog havde min ikke navdynamo, modsat min kones).
Til næste år har Brugsen sikkert den dækstørrelse, der passer til de cykler, de selv sælger ...
Men ja, det er ikke helt prof at sælge cykler, der ikke kan kan købes passende dæk til.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Cykel dæk 700x45C
« Svar #7 Dato: 13, April 2009 - 12:48 »
Som alle fædre og ægtemænd der har kone og børn så er
evnen til at reparere cykler et must, hvis der 2 km til den
togstation de anvender dagligt.

Til dette  formål er cykler og dæk  fra Brugsen en
udmærket løsning. Cykler og 2 sæt dæk derfra holder omtrent
lige længe ;D

Men hvis man skal anvende cyklen til andet end stationcar så er det ikke brugsens cykler man skal kigge efter.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Cykel dæk 700x45C
« Svar #8 Dato: 13, April 2009 - 20:23 »
Men hvis man skal anvende cyklen til andet end stationcar så er det ikke brugsens cykler man skal kigge efter.

Det er jo en holdning - men indtil videre udokumenteret!
Og den stemmer ikke med mine praktiske erfaringer.
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Cykel dæk 700x45C
« Svar #9 Dato: 13, April 2009 - 20:56 »
Citér
...den stemmer ikke med mine praktiske erfaringer.

Som far til 3 cykel brugene drenge (incl. mig selv) er mine erfaringer bestemt at cykelforretnings-modellerne ikke lever op til prisforskellen.

Jeg kan jo tydeligt se hvordan det går med de kvalitets bevidste forældre der investere 4-5000kr i cykel der ofte hurtigere hænger i laser end vores fra Bilka og T-Hansen. Særligt ville jeg blive skuffet over hvor hurtigt de "rigtige" har det med at ruste.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Cykel dæk 700x45C
« Svar #10 Dato: 14, April 2009 - 08:22 »
Min Crescent cykel fra 1974 der er redningsbåd og reservecykel idag er noget rusten på de forkromede dele og der hvor lakken har fået skrammer. Den står ude i en åben carport sammen med vore andre cykler. Men den virker.

Min nuværende Raleigh sportscykel er nu 10 år gammel og har ikke en rustplet, selv om den også står ude. De første 5 år sled jeg mindst et dæksæt op om året, da jeg kørte 72 km om dagen til arbejde.
Idag bruges den kun som udflugtscykel til ture i weekenden.

Min kones Centurion cykel der også var i god stand blev stjålet og erstattet af en aluminiumscykel fra brugsen med den omtalte størrelse dæk. Den er fungerer udmærket som "stationcar" og udflugtscykel, men da jeg for tredie gang inden for halvandet år skulle skifte "brugsdæk" der var revnet faretruende, så købte jeg dæk et andet sted!




Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Cykel dæk 700x45C
« Svar #11 Dato: 14, April 2009 - 16:20 »
Jeg har nu været hos cykelhandleren efter et dæk.

239 kr for et med kevlar, refleks og VISUAL INDICATOR som angiver hvornår dækket skal skiftes.

Om det så også er dobbelt så godt - det tvivler jeg på, men datteren ville ikke have slankere dæk baghjulet da det ville se åndsvagt ud, hvis ikke fordækket også blev skiftet.

Der er datterens cykel, hun betaler og vil ikke betale for 2 dæk når hun kun skal bruge 1.

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Cykel dæk 700x45C
« Svar #12 Dato: 27, April 2009 - 08:25 »
PS.
Min datter punkterede i lørdags, på baghjulet.
en tynd spids torn fra en tornebusk havde boret sig ind i dækket.

"Det er osse bare fordi du pumper dækket alt for hårdt" skreg min datter mig ind i øret, da hun kom hjem.

Jeg pumper dækket til det dæktryk som er angivet.

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Sv: Cykel dæk 700x45C
« Svar #13 Dato: 27, April 2009 - 09:39 »
Hej Michael

Det er ikke rat at blive råbt ad - og så samtidig skulle lappe cykel igen !

Til min racer købte jeg kævelar dæk (kan ikke huske hvad de hed) hos min lokale cykelpusher, hvor der var et års garanti på - forstået på den måde at cykelsmeden lapper hvis jeg punkterer i løbet af et år. Det er da en meget god deal. Jeg tror at jeg gav 249,- pr dæk.

Jeg mindes i øvrigt ikke at jeg nogensinde er punkteret siden jeg begyndte at bruge kævelar og jeg kører mindst 3000 km pr år - samme cykel sommer og vinter.

mvh

John
Med venlig hilsen
John

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Cykel dæk 700x45C
« Svar #14 Dato: 04, Maj 2009 - 10:10 »
kan også anbefale kevlardæk - jeg cykler rundt i Odense, på skovstier og cykelstier hvor der ofte ligger glasskår. Har netop rundet 10.000km og er punkteret 4 gange, hvoraf de 3 har været her i starten af det nye år.

Selvom det er kevlardæk bliver de flosset med tiden og nede i revnerne kan der så sætte sig glasskår der kan arbejde sig igennem kevlarlaget.

Hvis jeg skiftede dæk for hver 5000km tror jeg punkteringer var en saga blot.

vh.
Claus

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk