* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 258
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 38
I alt: 38

Forfatter Emne: Hjemmebrændte DVD kan ikke læses!  (Læst 12093 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Hjemmebrændte DVD kan ikke læses!
« Dato: 17, Maj 2009 - 10:55 »
I lange tider har jeg regelmæssigt brændt DVD'er med film, som i øvrigt udmærket kan ses på min DVD-afspiller.
Men nu vil jeg køre dem allesammen over på en kæmpestor harddisk, så tilgangen bliver nemmere.
Men ak! Næsten alle mine hjemmelavede DVD'er vil computeren ikke kendes ved! Og det er endda den samme computer som har lavet dem.
Har I nogen erfaring med sådanne ting?
Kan jeg evt. indkøbe et "topkvalitets-drev" som kan læse alt muligt, inklusive "ulæselige" DVD'er?
Har nogen et godt råd?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Hjemmebrændte DVD kan ikke læses!
« Svar #1 Dato: 17, Maj 2009 - 12:44 »
Jeg ved ikke hvorfor, men prøv at poste spørgsmålet her: http://www.recordere.dk/forum/

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hjemmebrændte DVD kan ikke læses!
« Svar #2 Dato: 17, Maj 2009 - 13:28 »
Hej Mads
svaret kan måske lyde dumt, men da du ikke oplyser så meget, kan det måske alligevel være brugbart.

Er du sikker på at din computer kan spille dvd . Prøv med en færdigkøbt.

DVD skrives jo i et særligt format, som kræver et specielt afspilleprogram.  Du kan mangle programmet, det starter ikke selv, eller det kan være beskadiget.
Det er ikke nok at du kunne spille de videofiler, som dvd erne er lavet ud fra.

Mn dt kan selvfølgelig være at dit drev er så slidt eller linsen så snavset at det ikke kan mere.
Jørgen Harbst

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Hjemmebrændte DVD kan ikke læses!
« Svar #3 Dato: 17, Maj 2009 - 13:40 »
Nu du skal til at køre filmene over på en harddisk vil jeg anbefale dig at læse Steven Snedkers blog på Fagbladet.dk http://blogs.fagbladet.dk/it/

Her er guides en masse.

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Hjemmebrændte DVD kan ikke læses!
« Svar #4 Dato: 18, Maj 2009 - 09:24 »
Hej Mads,

Det er ikke utænkeligt at dit DVD drev er for "følsomt" i forhold til det formodentlig billige drev der sidder i din DVD afspiller. Hvis du har mulighed for det kan du forsøge dig med et ældre DVD drev.
Jeg har jævnligt oplevet ikke at kunne læse en DVD i min DVD brænder efter et stykke tid, men godt kunne læse den med et andet DVD drev.

MVH Tommy

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Hjemmebrændte DVD kan ikke læses!
« Svar #5 Dato: 18, Maj 2009 - 10:15 »
Tak for responsen.

Kusco: Det vil jeg prøve.

Harbst: Jo, den kan sagtens afspille DVD'er, og det er kun hjemmebrændte DVD'er der er problemet.

Tranberg: Tak for linket, det kigger jeg på.

nokker: Det er måske værd at forsøge. Nu har jeg besvær med DVD'er både på den maskine der brændte dem, og på min nye PC (Vista).
Jeg må se om jeg kan finde en gammel PC, med et gammelt drev.

Jeg har ellers haft bøvl før: Hjemmebrændte CD'er kunne pludselig ikke læses mere, uanset hvilken maskine jeg kom dem i!

Jeg havde ellers meget vrøvl med CD'er indtil jeg fik et DVD-drev.
Så kørte CD-brænding ganske glimrende, mens jeg aldrig blev venner med DVD-brænding.
Det kan være jeg skulle investere i et Blue-ray-DVD-drev, så kan det være at almindelige DVD'er kan læses der (???)

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hjemmebrændte DVD kan ikke læses!
« Svar #6 Dato: 18, Maj 2009 - 18:10 »
Endnu et bud på problemet.

Dine cd og dvd en måske ikke ordentlig "brændt igennem".

Det sker når man bruger den maksimale brændehastighed som skiver og brænder praler med.
En god regel er at stille til ca. halv hastighed af den nominellet mulige. Så er man ikke afhængig af at laser og alt andet er helt på toppen.

Det er måske på grund af dårlig brænding at dine cd først kunne læses ordentligt på det finere dvd  drev.

Prøv at brænde med lavere hastighed.  Brug også kun gode skiver,
Jeg har altid haft succes med Verbatin, men blandede erfaringer med andre mærker.
Jørgen Harbst

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Hjemmebrændte DVD kan ikke læses!
« Svar #7 Dato: 18, Maj 2009 - 19:22 »
Ja, sjovt nok har jeg altid været uhyre skeptisk mht. højere hastigheder - så jeg har altid brændt med laveste hastighed.

Og altid på Vertbatim skiver!

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Hjemmebrændte DVD kan ikke læses!
« Svar #8 Dato: 19, Maj 2009 - 14:48 »
Selvom brændeprogrammet siger ok, behøver skiven ikke at være brændt ordentligt. For at være sikker, skal du huske at sætte kryds i "verificer". Ellers undersøges ikke, om det er brændt korrekt.

Der er meget stor forskel på brændere - og ikke alle er lige gode. Nogle giver op, inden de når 100 brændte skiver. Så du skal regne med 3 kroner ekstra per skive...

Mine erfaringer er, at LG er et udmærket mærke. Også mit NEC drev har indtil nu fungere uden problem. Ingen af disse drevs, er fejlet. Af dårlige drevs, har de fleste været Lite-On - disse fejlede efter relativ kort tid. Også HP fejlede. Lite-On, og HP, nåede ikke at brænde over 50 CD'er! Plextor, skulle også godt kunne gå. Da jeg fik LG drevet, var intet problem at læse de gamle DVD'er. Jeg har flere gange set, at LG drevs, har kunne læse DVD'er, som Lite-On ikke har kunnet læse, endog købe-DVD'er.

Søgte lidt på andres erfaringer: http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t21415.html

Lite-On, vil jeg fraråde. Smid den ud, hvis du har en, der har brændt over 50 DVD'er. Du kan ikke forvente, at de bliver ved at kunne læses.
« Senest Redigeret: 19, Maj 2009 - 15:24 af JMA »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk