ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Alt det andet, diverse
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Kunst - handel med
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 662
Sidste:
KSSLorie4
Statistik
Total antal indlæg: 16007
Total antal emner: 1394
Flest online idag: 137
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 72
I alt: 72
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Kunst - handel med (Læst 9498 gange)
HP
Senior
Kunst - handel med
«
Dato:
30, Maj 2009 - 15:32 »
Dette emne er nok så langt fra ingeniør-relevans som det kan komme, men nu prøver jeg.
For en ca. 40 år siden arvede min familie et antal malerier af en (efterhånden mere) kendt kunstner fra Sydslesvig.
Hidtil har billederne været hængt op hos mig selv, mine børn og enkelte gode venner. Resten har stået i stabler og været lidt i vejen gennem årene.
Nu begynder der at være en vis efterspørgsel efter kunstnerens billeder - mest i lokalområdet hvor kunstneren boede og hvor han valgte mange af sine motiver (marsklandet).
Et par billeder er blevet solgt til en lokal samler og nu melder en lokal kunsthandler sig med tilbud om, at tage nogle af vore billeder med i en salgsudstilling - på det han kalder kommissionsbasis. Han tilbyder at udstille billederne og sælge dem til en af mig fastsat pris.
Nu sætter min skepsis ind!
Hvis jeg overlader et antal billeder (6) til ham på kommissionsbasis så risikerer jeg jo, at han sælger billederne og efterfølgende undlader at betale mig - f.eks. ved konkurs - og det ønsker jeg ikke skal ske. Så hellere bare beholde billederne og på et tidspunkt efterlade dem til mine arvinger.
Kunsthandleren har tilbudt at lave en skriftlig aftale. Udkastet til aftalen indeholder imidlertid ingen for ham bindende garanti.
Hvordan kan jeg sikre mig mod at blive efterladt uden billeder - har nogen i forum erfaring på området?
Måske er jeg for skeptisk/mistroisk?
HP
Rolig nu!
Logget
p
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Sv: Kunst - handel med
«
Svar #1 Dato:
30, Maj 2009 - 16:37 »
Forståelig skepsis!
Overlad kun et billede af gangen, men på skift, således at han har mulighed for veksle.
Når han har solgt det første....og overleveret pengene...ja så kan han få det næste i kommision.
Der er en anden detalje, der skal noteres og det er at billederne kan være mere værd end det beløb du kunne forstille dig at forlange. Så han "sælger" det for dig ved at købe det til sig selv!
Der verserer en sådan sag ved retterne om ,at et kendt auktionsfirma
bortautionerede et billede for et par tusinde og en af "vennerne" kendte en køber, der gav tre millioner for billedet.
Jeg er søn af en arkitekt, der også er Charlottenborg kunstner og kan fortælle at den største kunst ved kunst, er at finde købere der vil betale det forlangte beløb....det er nærmest umuligt hvis du ikke jævnlig donerer "åndspamperne" (Læs Rifbjerg og lignende ) med billeder de selv vælger som "fødselsdagsgaver"!!!
Afdøde lokalkunstneres værker kan blive ret kostbare hvis de indeholder en fortælling om områdets fortid.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
«
Svar #2 Dato:
01, Juni 2009 - 02:21 »
Jeg ville nok få en jurist til at se på aftalen, da jeg forstår, at den forventede salgssum snildt kan bære udgiften til et enkelt kort møde og udformning af et dokument.
For mig at se vil det væsentlige være, at der i kommissionsaftalen står en passus, som er kendt fra masser af afbetalingskontakter, om at ejendomsretten forbliver hos dig indtil du har modtaget betaling for de solgte billeder.
I så fald mener jeg ikke, at et evt. konkursbos kreditorer kan lægge deres griske hænder på din ejendom. Men netop denne detalje skal du have en kyndig jurists vurdering af, og ikke nok så dygtige deltagere i et debatforum.
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
«
Svar #3 Dato:
01, Juni 2009 - 12:40 »
Helt enig Morten.
Fåe en sagfører ind i billedet....(HØ, HØ) , hvilket jeg vil mene som Morten, vil være en ekstra sikkerhed.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
harbst
Senior
«
Svar #4 Dato:
01, Juni 2009 - 20:07 »
Nu kender jeg hverken billederne eller kunstneren.
Men kunne det ikke tænkes at billedernes værdi hænger sammen med at der på egnen er købedygtige folk som genkender motiverne med huse og bevoksning, som i deres barndom.
Der kunne være lige så meget nostalgi, som egentlig interesse for kunst i den aktuelle vurdering.
Når generationen uddør eller har færre penge, vil interessen og værdien af billederne nok også falde, hvis det hænger sådan sammen.
så er det om at afhænde dem nu, og ikke gemme til efterkommerne.
Når billederne ikke har haft familiens store interesse, er der nok heller ikke grund til at tro, at den kommer senere.
Logget
Jørgen Harbst
HP
Senior
«
Svar #5 Dato:
09, Juni 2009 - 13:35 »
Sagen er nu for mig "gelaufen".
Da kunsthandleren ikke ville give en skriftlig og håndfast økonomisk garanti for de billeder han ønskede i kommission blev jeg skeptisk.
Min meddelelse om, at han kun mod en fast garanti kunne få billederne i kommission, modtog han med surhed og hårde ord.
Det bekræftede for mig, at det var bedre enten at sælge et eller flere billeder eller at beholde dem.
Han har ikke siden (en ugestid) meldt sig.
Tak for kommentarerne.
HP
Logget
p
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Alt det andet, diverse
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Kunst - handel med
Seneste Debatindlæg
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, Maj 2025 - 20:22]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Google ads:
DR-Nyheder
Trump truer flere smartphone-producenter med told
Indgår aftale med Boeing i sag om flystyrt
Danske Regioner giver medfædre og surrogatmødre ret til løn under barsel
Billy Joel aflyser koncerter på grund af hjernesygdom
Rusland vil dele krav for fredsaftale med Ukraine efter fangeudveksling
Dommer blokerer Trump-administrationens seneste angreb mod Harvard
FN-generalsekretær: Israel har kun godkendt en 'teskefuld' hjælp til Gaza
15-årig varetægtsfængslet efter hændelse i Glesborg
Spanien: Vil indføre ny skat for turister, der lejer bolig for en kort periode
Københavnsk borgmester: Luk dårlige børnehaver midlertidigt
Trump truer Apple med 25 procents told
Havvindmølleparker vinder over flagermus-klage
Salling Group vil forlænge ægs holdbarhedsdato
62-årig mand idømt fængsel for at voldtage asylansøger
Trump melder om fangeudveksling mellem Rusland og Ukraine
92-årig mand er tiltalt for at have dræbt sin kone
Politiet mistænker sovende vagt som årsag til grundstødning
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide vaccineres mod RS-virus
Terrortruslen er faldet i Sverige
Tæt på 300 minearbejdere fanget under jorden i guldmine nær Johannesburg
Nyt fra ing.dk
Endnu en cykelbro på vej til københavnerne - her er de tre muligheder
Kollaps i Aarhus: Nu kommer overraskende detaljer om bærende 'murpille' frem
Se listen: Her er Danmarks mest attraktive ingeniørarbejdspladser 2025
Thomas Ahrenkiel bliver ny FE-chef: Disse muligheder ser han i Danmarks jagt på teknologisk suverænitet
Her sejler containerskibet ind i nordmands baghave: Søvnig navigatør sigtet i sagen
Energinet anklager ‘unødvendige miljøregler’ for at bremse udrulning af elnettet: »Der er jo en grund til, at man har dem«
'Big Beautiful Bill' stemt igennem første fase: Vil blokere for AI-lovgivning de næste 10 år
Dansk jubel over ny metanolfabrik: men svenskerne tryner os på et væsentligt punkt
Big Tech er blevet et våben i hænderne på Trump. Next stop Grønland?
Leder: Vi flyver som aldrig før. Klimaet betaler. Statsministeren havde en plan
Tre døde i ulykke i USA: Fly ramte strømledninger og styrtede ned i nabolag
Jurist har arbejdet knap 15 år med compliance: Her er hans læsehjælp til nye NIS2-vejledninger
Musks satellitter splitter rigsfællesskabet: Derfor byder Færøerne ham velkommen
Fritekst: ★★★★★★ OpenAI har aldrig handlet om ansvarlig AI: Opblæst Altman og founder-venner klædes af til benet
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Elon Musk er som forduftet og skærer nu ind til benet: »Jeg synes, jeg har gjort nok«
Nyt værktøj skal gøre kommuner i stand til at afvise indkøb af kinesiske biler
Ingeniøren får ny visuel identitet
Færge stødt på grund ud for fynsk havn - 50 passagerer fanget
Danmark halter bagud på kritiske teknologier: Vi har mistet vores konkurrencekraft
Spinkelt flertal bag 200 milliarder til mere svensk kernekraft
Trods skærpet konkurrence og aktiekursfald: Novo Nordisk vinder profilanalysen
135 meter langt containerskib stødte på grund i nordmands have
Verdens kraftigste supercomputere står frit fremme. Alligevel er Danmarks hemmelig
Svenskerne frarådet at klaske myg: I stedet skal de indfanges og sendes med posten
Slagsmål i dansk open source-netværk: »Har meget lidt med den frie kode at gøre«
Vesten sakker bagud på fremtidens krigs-teknologi: »Vi har et fortrin i Danmark, men vi udnytter det ikke«
Trump vil bygge rumbaseret missilskjold: »Jeg tvivler på, det kan lade sig gøre«
To sygeplejersker finder hypereffektivt våben mod hudsvamp: Kan købes i supermarkedet
Voldtægt, fragt af militært udstyr og massefyringer: Intet kan tilsyneladende ændre ingeniørernes kærlighed til Mærsk
Skatteministeriet flytter målstolperne for nedbringelse af gigantisk gæld med mere end 10 milliarder kroner
Efter amerikansk opdagelse: Mystiske komponenter fundet i dansk energiinfrastruktur
Microsoft-blokering af international domstol afslører nyt tech-våben i kampen om Grønland
Norge sætter milliarder af til flydende vindmøller på 1,5 GW
It-arbejdsmarkedet har for alvor tabt pusten: Trumps toldkrig risikerer at ryste båden yderligere
Studie: Polarisen vil ikke overleve opvarmning på 1,5 grader
Amerikansk it-milliardær jagter AI-trænere i Danmark: Stor fagforening advarer
De skal efter planen overtage TDC Group: Nu beskyldes kapitalfond for omfattende vildledning gennem 14 år
Synspunkt: Klimaministeren: Den virkelige fadæse er Ingeniørens perlerække af fejlantagelser
Så mange penge sparer du ved at skifte til elbil og varmepumpe
Godt nyt: Kinas CO2-udledning falder
Staten køber Storebælt-havne tilbage: Færger skal sikre forsyningssikkerhed
Ørsted kan vågne fra milliard-mareridt: Trump fjerner blokade for norsk havvind-projekt
Minister vil rydde op i over tusind selvbetjeningsløsninger: »Det har taget overhånd«
To tog er kørt sammen ved lav hastighed i København: Undersøgelsesvagt tilkaldt
KU-forskere knækker koden til billigere kræftmedicin
Microsoft blokerer mails hos international domstol: »Så er alt det, vi er blevet lovet, ikke meget værd«
Blogindlæg: Dansk startup vil transportere CO2 i skibscontainere
Danske F-35-fly har delt data via satellit fra USA til Skrydstrup
Aarhus vil droppe Word og Outlook: »Vi har været for afhængige af de store«