* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 128
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 76
I alt: 76

Forfatter Emne: Eftersøgning af sorte bokse  (Læst 13752 gange)

bovbjerg

  • Gæst
Eftersøgning af sorte bokse
« Dato: 03, Juni 2009 - 12:40 »
I forbindelse med eftersøgningen af de sorte bokse fra flight AF447, kan man jo undre sig over, at disse ikke er indrettet, så de udløses og flyder til overfladen. Måske kun den ene af dem, således at den anden stadig lokaliserer vraget.

God debat!

m.v.h.
Jens

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Eftersøgning af sorte bokse
« Svar #1 Dato: 03, Juni 2009 - 14:46 »
Problemet med den sorte boks (som er gul) er at den skal kunne tåle meget: fritfald, ild vand, kulde, varme, slag ...

så at inkludere en airbag vil nok gøre konstruktionen for skrøbelig.

Så en gang Brainiac (Discovery Channel) lave forsøg på at destruere en flightbox over flere episoder - de kan tåle meget

Ha en god dag

Mikael Boldt

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Eftersøgning af sorte bokse
« Svar #2 Dato: 03, Juni 2009 - 19:45 »
Jeg tror ikke det er helt så enkelt i praksis.
Boksene er monteret inde i hale partiet måske ikke med Ø16mm bolte men dog "monteret" og "inde", hvilket ikke umiddelbart gør det muligt for dem at frigøre sig og flyde til overfladen.


De er iøvrigt ikke gule men orange.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Eftersøgning af sorte bokse
« Svar #3 Dato: 04, Juni 2009 - 00:36 »
De "sorte bokse" er specialkonstruerede til at registrere et antal kritiske data med yderst simpel og robust teknologi - ikke noget med IT her! De er følgelig også placeret i flyet på gennemtænkte placeringer i forhold til, hvor de data, de skal optage, genereres.
Man kunne måske nok forestille sig, at de blev suppleret med "løse" bokse opbygget efter andre principper, og det skulle ikke undre mig, om det en dag blev muligt at konstruere sådanne.
Men personligt tror jeg mere på, at teknologien vil gå i retning af udvidet logning via satellitsystemer, så man kan rekonstruere en hvilken som helst flyvning fx op til 48 timer efter landingen.
Derudover har jeg tænkt på, om vi ikke i forvejen gør rigeligt meget ud af at rekonstruere ethvert ulykkesforløb? I det aktuelle tilfælde er det vist nu 100% sikkert, at flyet er styrtet i havet og alle ombordværende omkommet. Tilbage er så flyfabrikkens interesse i at sikre, at nøjagtigt samme ulykke ikke sker igen på grund af en teknisk fejl. Men det er usandsynligt.
Den danske presse beskæftiger sig en del med den forstærkede sorg, når de efterladte ikke har en grav at gå til. Det er forståeligt - men det er jo ikke ofrene, der eftersøges, derimod en teknisk indretning, der kun har interesse for flyeksperter.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Eftersøgning af sorte bokse
« Svar #4 Dato: 04, Juni 2009 - 08:07 »
Hvis man læser dette link fra Wikepeda grundigt, kan man finde en tekstpassage der fortæller om netop selvudløsende Boxe.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_data_recorder

Since the recorders can sometimes be crushed into unreadable pieces, or even located in deep water, some modern units are self-ejecting (taking advantage of kinetic energy at impact to separate themselves from the aircraft) and also equipped with radio and sonar beacons (see emergency locator transmitter) to aid in their location.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Eftersøgning af sorte bokse
« Svar #5 Dato: 04, Juni 2009 - 08:33 »
Jeg glemte i forbindelse med Morten Jødals postulat: "ikke noget med IT her!" at meddele at det pågældende fly er Datastyret og styres  af  fly by wire.


Et af dette flys forgængere Airbus  320 fældede en hel skov på grund af datafejl på dens præsentationsflyvning



Selv om lyn normalt og ifølge teorien ikke kan genere noget der befinder sig i et Farady bur som en sådan kasse som et fly er, kunne der alligevel muligvis vise sig en mistelten, iform af en induktiv hændelse der har fået dele af det eletroniske styresystem til at reagere uhensigtsmæssigt.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Eftersøgning af sorte bokse
« Svar #6 Dato: 04, Juni 2009 - 09:53 »
Faradayes bur handler om statisk elektricitet.
Det beskytter ikke mod virkningen af lyn.

For at imødegå en bunke protester skal jeg skynde mig og sige at omgivende netværk - sammen med potentialudligningssystemer - kan beskytte mod lyn.  Det er bare ikke faradayes bur.

Princippet i lynbeskyttelse går på at indfange lynet og skabe en strømvej udenom det, der skal beskyttes. Desuden deles strømvejen i flere dele, så induktionen indenfor det beskyttede område minimeres. Det er derfor nedlederne fra bygningers lynbeskyttelse, kommer til at danne et net.  Det er ikke er faradayes bur.

Endelig er potentialudligning vigtigt for at lede induktionsstrømme udenom de følsomme dele.   



Jeg tror gerne på at en induktionsspænding fra et lyn kan have ødelagt flyets styring. Det kan være en mekanikker som har misforstået eller sjusket med udligningsforbindelsen.
Elektronikfolk udligner tit via forskellige typer overspændingsafledere. Disse tåler ikke uanede mange aktiveringer med kan være "slidt op af mange lyn".
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Eftersøgning af sorte bokse
« Svar #7 Dato: 04, Juni 2009 - 12:06 »
Blot en præcisering: Det er de "sorte bokse", der stort set er IT-frie, men registrerer data ved hjælp af gammeldags mekaniske principper, fx indridsning af en kurve i en metalskive. Netop fordi de derved er så robuste, at de som regel kan aflæses selv efter en ødelæggende brand.
I resten af flyet er der naturligvis masser af elektronik.
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Eftersøgning af sorte bokse
« Svar #8 Dato: 04, Juni 2009 - 12:40 »
"indridsning i en metalskive"?
Det tror jeg ikke på. De optager vel de sidste timer af flyvningen, som så bliver overskrevet igen. Så vidt jeg ved er der tale om magnetbånd og nu om dage er man gået over til halvlederlagring.

http://www.howstuffworks.com/black-box.htm

Bent.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Eftersøgning af sorte bokse
« Svar #9 Dato: 04, Juni 2009 - 22:28 »
Man kan indkapsle elektronik så det tåler flere timers brand, og så det bliver meget mekanisk robust.

Men der må da være nogen med konkret viden om princippet i den orange black-box.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Eftersøgning af sorte bokse
« Svar #11 Dato: 04, Juni 2009 - 23:02 »
Jeg har personligt set en adskilt flight recorder hvor en solonoide lavede små mærker i et bredt metalbånd, men den var af ældre dato.
Man må formode at flashdiske tager over. Sådan en lille billig dims må være nemmere at isolere fra brand og stød.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk