* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 59
I alt: 59

Forfatter Emne: Boring i stenfliser  (Læst 23978 gange)

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Boring i stenfliser
« Dato: 24, Juni 2009 - 07:03 »
Jeg er ved at sætte nogle udendørs dørtrin op. Underlaget er nogle stenfliser. Jeg har prøvet at bore i dem med et almildeligt betonbor, men kan kun få lavet nogle små markeringer inden boret brænder af. Jeg tør ikke bruge slag for ikke at knække fliserne. Kan man bruge diamantbor til håndholdt værktøj eller findes der en mere fremkommelig metode?
Venlig hilsen
Eigil Winkel

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Sv: Boring i stenfliser
« Svar #1 Dato: 24, Juni 2009 - 08:02 »
DeWalt laver et diamantbor til boring i fliser, den skulle vist kunne arbejde sig gennem det meste, har ikke selv prøvet denne type, men deres diamant kopbor gør et godt stykke arbejde hvis man skal bore huller der er fra 25 mm og opefter.

Deres " Extreme diamantflisebor" (se linket) fåes fra 5 mm og opefter.
 
http://www.dewalt.dk/accessories/productoverview/hierarchy/1645/

Mvh

Ole M D


eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Boring i stenfliser
« Svar #2 Dato: 24, Juni 2009 - 09:41 »
Tak skal du have, Ole, det er sådan et jeg skal have. Og der er masser af forhandlere i nærheden  :)
Venlig hilsen
Eigil Winkel

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Boring i stenfliser
« Svar #3 Dato: 24, Juni 2009 - 10:16 »
Hvis dine stenfliser er natursten eller klinker er der måske fare for at de knækker med slag.
Hvis det er betonfliser skal du bare sætte slag på.
Jørgen Harbst

Karsten

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 201
    • Vis profil
Sv: Boring i stenfliser
« Svar #4 Dato: 24, Juni 2009 - 21:38 »
Hvad med koeling??

I naerheden af os er der et granitfirma, naar de borer eller skaerer i granitten bruger de altid vandkoeling, det kan godt vaere at diamanterne kan holde til de hoeje temperaturer - men hvad med det de sidder fast i??
Saet haveslangen paa arbejde naar du borer.
Karsten

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Boring i stenfliser
« Svar #5 Dato: 24, Juni 2009 - 21:58 »
Det er natursten, granit vil jeg tro. I beskrivelsen af diamantborene anbefales at køle med vand også af hensyn til boret. Jeg melder tilbage med mine erfaringer når jeg har nået et resultat
Venlig hilsen
Eigil Winkel

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Boring i stenfliser
« Svar #6 Dato: 30, Juni 2009 - 08:18 »
Det virker fint. Jeg købte et DeWalt 10 mm diamantbor hos Carl Ras (250 kr.) Der fulgte en kombineret vanddispenser/borstyr med sugekopper med. Sugekopperne kunne jeg dog ikke bruge, da fliserne ikke er glatte. Det er svært at centrere, men brugsanvisningen anbefaler at lave en bue med boret i 45 graders vinkel først. Boringen gik uden problemer med en håndholdt boremaskine og lidt støtte og rigeligt med vand. Det er selvfølgelig ikke så svært med vand på en vandret  ;D flade, men på en flisevæg er dispenseren et godt hjælpemiddel. Den lader vandet sive ned i passende mængde.
Venlig hilsen
Eigil Winkel

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk