* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 34
I alt: 34

Forfatter Emne: El flue smækker.  (Læst 45020 gange)

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #15 Dato: 27, Juni 2009 - 17:51 »
Enig Jødal.
Citér
...Når spænding stiger, falder strømmen.


Undskyld det er altså endnu mere sludder.

.. ved den samme energimængde.. jo det er korrekt.

Hvis afladningstiden ikke eksisterede (altså var lig 0), ville et batteri blive afladt på et splitsekund ved direkte kortslutning.

Et batteris mAh kan ikke bruges som sammenligning. Det fortæller blot hvor megen energi der er i batteriet.. altså kapaciteten.

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #16 Dato: 27, Juni 2009 - 20:16 »
Citér
.. ved den samme energimængde.. jo det er korrekt.
Hvad mener du "energimængde" ?
Mener du "effekt" ?

Citér
Hvis afladningstiden ikke eksisterede (altså var lig 0), ville et batteri blive afladt på et splitsekund ved direkte kortslutning

Et batteri vil ved kortslutning netop blive afladet (og ødelagt) på et "split sekund" derfor er sådan en måling ubrugelig.
Et batteri er et kemisk kraftværk som yder optimalt under visse betingelser. En kortslutning er potentielt ødelæggende, og ubrugelig som parameter for batteriets ydelse.

Det er netop batteriets energiindhold der giver bare en lille idé om hvor farlig en indretning det ville kunne bruges i.

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #17 Dato: 27, Juni 2009 - 21:01 »
Vi kan prøve at lave et lille regnestykke på hvor meget der reelt kunne trækkes igennem fluesmækkeren, hvis energiforsyningen var ideel:

1500V
50.000ohm (som jeg husker det, hvis du klemmer hård omkring et par prøvepinde på et voltmeter)

A=U/I

1500/50.000 = 0,03A

Vi taler altså her om et apparat der nærmer sig værende dødelig farlig. Problemet er blot at intet i verden er perfekt.
* Vi har et batteri som ikke kan levere al sin energi på en gang
* Vi har en spole til at omforme spændingen, som ikke er ideel

For det første falder spændingen på et batteri, jo hårdere du belaster det (som på alt andet).
For det andet falder spændingen drastisk igennem en lille spole ved belastning - jo mindre i dimensioner, jo større spændingsfald.

Vi snakker måske her om nogle få hundrede volt, og en ohmsk belastning på 500.000ohm:
250/500.000 = 0,0005A - aldeles ufarlig.

Hvis nogen har et voltmeter, et amperemeter, en elektrisk fluesmækker, samt et par modstande, kan vi jo hurtigt få de rigtige tal ;)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #18 Dato: 28, Juni 2009 - 11:09 »
Det her bliver mere og mere grotesk.

Citér
1500V
50.000ohm (som jeg husker det, hvis du klemmer hård omkring et par prøvepinde på et voltmeter)

Hvordan får du et voltmeter til at vise 1500V 50Kohm ved klemme hårdt omkring prøvepindende ?

Hvad er det her for en formel:
Citér
A=U/I
Skal det forestille Ohm's lov så ser den altså her ud: R=U/I

Resten af dine konklusioner er rent vrøvl.

Citér
* Vi har et batteri som ikke kan levere al sin energi på en gang
..det er der ingen batterier der kan, men hvordan kommer du frem til at det skulle være nødvendigt. Tilmed ret uheldigt for så ville apparatet kun virke engang før batteriet skal udskiftes.

Citér
* Vi har en spole til at omforme spændingen, som ikke er ideel
..og ?

En Stungun bruger et alm. 9V ikke ideelt batteri en ligeså
Citér
ikke ideel
spole og den kan slå ihjel.
Men hvad har alt det her med sagen at gøre ?

Vi kom fra en påstand om "kortslutnings energi" har du fundet ud af at det er noget ubrugeligt sludder ?

Den regel med at når "spændingen stiger så falder strømmen" ..

Det lyder som den der med at når brændestablen vælter får storebror en rød numse.

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #19 Dato: 28, Juni 2009 - 12:38 »
Citér
1500V
50.000ohm (som jeg husker det, hvis du klemmer hård omkring et par prøvepinde på et voltmeter)

Hvordan får du et voltmeter til at vise 1500V 50Kohm ved klemme hårdt omkring prøvepindende ?
Det har jeg aldrig udtalt mig om. Hvad jeg siger er, at det er hvad modstanden er igennem dine fingre - 50.000ohm og op. Det afhænger af hvor hård du trykker.


Hvad er det her for en formel:
Citér
A=U/I
Skal det forestille Ohm's lov så ser den altså her ud: R=U/I
Ups, jeg snublede i formelsamlingen. Jeg mente I=U/R - resultatet er det samme.


Citér
* Vi har et batteri som ikke kan levere al sin energi på en gang
..det er der ingen batterier der kan, men hvordan kommer du frem til at det skulle være nødvendigt. Tilmed ret uheldigt for så ville apparatet kun virke engang før batteriet skal udskiftes.
Det var nu dig der kom med den gang sludder. Du sagde et batteri udtømte sin energi på et splitsekund ved en ren kortslutning.

En kortslutning kan kan ikke trække mere effekt, end hvad kredsen kan levere. Derfor er din kilde ekstrem vigtig i denne sammensætning. Sætter du en 50.000ohms modstand på en fluesmækker der leverer 1500 volt, vil spændingen falde til et vis niveau. Laver du den samme opstilling med en stor transformer der også leverer 1500 volt, vil du få et meget mindre strømfald.


Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #20 Dato: 29, Juni 2009 - 15:28 »
Citér
En kortslutning kan kan ikke trække mere effekt...

En kortslutning trækker ingen effekt, ellers er det ikke en kortslutning.

Effektformlen siger at: P=U*I  ved en kortslutning er U=0V ergo bliver P=0W.

Ved dit tilfælde med batteriet bliver al energien brændt af inde i batteriet.

Er du ved at forstå hvorfor din udtalelse:
Citér
I sidste instans, er det dog batteriets afladningstid ved direkte kortslutning, der bestemmer hvorvidt et 1,5 volts batteri kan være farlig eller ej.

Er rent sludder.

Citér
Det var nu dig der kom med den gang sludder. Du sagde et batteri udtømte sin energi på et splitsekund ved en ren kortslutning.
Det er fakta!
Et batteri brænder sin energi af i sig selv ved kortslutning.
Hvad der fysisk vil ske vil afhænge af det enkelte batteri, flere vil simpelthen sprænge.

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #21 Dato: 29, Juni 2009 - 15:34 »
Den diskussion bliver vi aldrig enige om.

ahoj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #22 Dato: 03, Juli 2009 - 20:23 »
tog lige nogle målinger på min el-fluesmækker.

tomgangsspænding målt med et instrument med en impedans på 10Mohm:  1200 VDC

med en belastning på 1Mohm: 580V
med en belastning på 100K:    145V
med en belastning på   47K:     85V
Kortsluttet afgiver den 2,5mA

Så der vel næppe fare for dødsfald for mennesker

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #23 Dato: 03, Juli 2009 - 21:02 »
Og hvor stor modstand har du gennem fingeren, hvis du klemmer om hver prøvepind med ½-1 cm mellemrum mellem disse?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #24 Dato: 06, Juli 2009 - 22:58 »
Jeg har målt modstanden mellem mine to tommelfingre med et ohmmeter, og den er langtfra en entydig størrelse!
Den umiddelbare måling med helt tørre fingre gav en modstand på ca. 1 MOhm, men så skyllede jeg fingerspidserne (vel at mærke KUN fingerspidserne) i koldt vand, og resistansen faldt straks til omkring 100 kOhm. Så den tidligere antagne værdi på 50 kOhm kan sikkert også realiseres under passende omstændigheder.

Men derudover har jeg lavet en lille beregning, da jeg havde en solcellelampe adskilt for at rense ir af polerne.
Lampen er udstyret med et genopladeligt batteri, der er angivet som 600 mAh og 1,2 V.
D.v.s. at fuldt opladet indeholder elementet en ladning på 0,6A * 3600 s = 2160 C.
Denne ladning kan gennemløbe et spændingsfald på 1,2 V og svarer dermed til en energimængde på 2160 C * 1,2 V = 2592 J.

Skal en strøm på 30 mA drives igennem en resistans på 100 kOhm, siger Ohms lov, at der skal bruges en spænding på 3 kV.
Energiindholdet i cellen tillader derfor kun en ladning på 2592 J /3000 V = 0,864 C at nå den høje spænding. Men denne ladning svarer alligevel til en strøm på 30 mA i 0,864 C / 0,03 A = 29 s.

Det vil altså sige, at selv denne elendige celle, som blot skal drive lysdioden i en havelampe og er bunden af moderne elteknologi, kan drive en dødelig strøm gennem et menneske i næsten et halvt minut – hvilket turde være tilstrækkelig lang tid til et fatalt udfald! Gode tørelementer har et energiindhold, der er 5-6 gange højere.
Følgelig må jeg fastholde, at argumentet ”et apparat, der drives af et lille AA-batteri, kan ikke være farligt” er falsk. I en passende diabolsk konstruktion kan det modsatte sagtens være tilfældet.

Jeg er derimod ganske sikker på, at elfluesmækkeren er udformet, så den er ufarlig for alle dyr større end gedehamse.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #25 Dato: 08, Juli 2009 - 16:16 »
Nu har jeg lyst til at citere mig selv fra et tidligt indlæg i samme tråd.



Citér
En elektronblitz kan for eksempel drives med tilsvarende elementer. Den er absolut farlig, hvis man kan komme til de spændingsførende dele.


Elektronblitzen indeholder det djævelske kredsløb som Morten så nydeligt viser at et element har energi nok til. Bevares spændingen er mindre end 3000 V , men alligevel rigelig til at drive den strøm, som kan slå et menneskel ihjel,

Langt mindre end 30 mA kan væde dødeligt. Det afhænger helt af hvilke dele af kroppen, som strømmen passerere,

Normalt anser man en noget mindre vekselstrøm gennem hjerteregionen som farligtst, fordi den kan brínge hjerterytmen ud af takt.
En kraftigere strøm , som lammer hjertet er mindre farlig, fordi det som regel går rigtigt i gang igen bagefter.

Jeg vil undlade tal for den totale strømstyrke, fordi det ikke er den ,det kommer an på.

HfI afbryderen virker normalt ved omkring 20 mA.

De nominelle 30 mA er den absolut højeste strøm, som ikke udløser.

Det må heller ikke udløse ved strøm under 15 mA.

Der er ingen direkte relation mellem farlig strømstyrke og HFI udløsestrøm.


Ledningsevnen gennem et menneske er hovedsageligt bestemt af hudens tilstand . Hvis man er meget varm og svedig kan man med store elektroder få dødelig strøm til at passere bare med nogle få volt.
Menneskekroppen følger ikke Ohms lov. Der er ikke direkte proportionalitet mellem spænding og strøm.


« Senest Redigeret: 10, Juli 2009 - 01:23 af harbst »
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk