* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15982
  • Total antal emner: 1403
  • Flest online idag: 94
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 50
I alt: 50

Forfatter Emne: IP adressekonflikt  (Læst 38348 gange)

gerda vilholm

• Moderator
  • Senior
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
IP adressekonflikt
« Dato: 11, Juli 2009 - 02:46 »
Jeg har flere computere forbundet til samme ADSL-linie gennem en hub.

Det fungerer i reglen udmærket, men af og til kommer der på een eller to computere denne besked:

Der er en adressekonflikt med et andet system på netværket.

Så må jeg lukke computerne ned og starte dem igen.

Det er lidt irriterende. Hvordan kan jeg afhjælpe problemet permanent?

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

SuperClaus

• Senior
    • Vis profil
Sv: IP adressekonflikt
« Svar #1 Dato: 11, Juli 2009 - 10:38 »
Det er fordi du "lader" TeleGL styre dine IP adresser. Mener man får 4 stk. (dynamiske) når man bestiller ADSL hos TeleGL.

Løsningen er at du skifter din hub ud med en router og derved laver dit eget lille netværk. Så bruger routeren 1 IP-adresse fra TeleGL og kan derefter dele den (det hedder NAT´ing) ud som nogle andre IP-adresser til alle dine computere. Samtidig kan du købe en router med trådløs forbindelse og derved også tilbyde trådløs internet i din cafe/boghandel, hvis du har lyst.

vh.
Claus

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 11, Juli 2009 - 13:17 »
Og det er en billig fornøjelse!

Så vidt jeg husker, gav jeg for et par år side 178 kr. incl. moms for min D-Link router med NAT og understøttelse af trådløst netværk. Jeg havde i sin tid givet mere for den hub, den afløste.
Mvh. Morten Jødal

gerda vilholm

• Moderator
  • Senior
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 15, Juli 2009 - 15:44 »
Begreberne hub, router og switch står lidt uklart for mig.
Den tingest jeg bruger kaldtes en switch da jeg købte den for flere år siden.
Den har 8 forbindelser, og ingen er specielt til netforbindelsen udefra.
Jeg har forbundet 4 computere samt en dankortterminal til den.
For nogle måneder siden fik jeg en trådløs router, hvor der også er 4 kabeludgange.
Denne router er sat til en af udgangene på switchen og jeg bruger den trådløse forbindelse til een computer med password.
Jeg kunne ikke selv få det til at virke, så en bekendt gjorde det for mig.

Måske skulle jeg hellere bytte dem om, så denne router bliver sat til internetforbindelsen, og switchen (huben?) sættes til et stik i routeren.

Jeg tilbyder mine kunder kabelforbindelse i forretningen, også hvis de medbringer deres egen computer. Jeg tilbyder dem ikke trådløs forbindelse, fordi så skulle jeg have en metode til at blokere deres forbindelse igen når de forlader forretningen.

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Mikael Boldt

• Administrator
  • Senior
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
« Svar #4 Dato: 15, Juli 2009 - 16:11 »
Kig en gang her:
http://hjemmesideskolen.dk/net/lokalnet.asp?id=netisenkram
her forklares hvad forskellen er på hub, switch og router.

Du foreslår at sætte routeren først, og derefter swicth'en.
routeren har vel 4 udgange? og med 5 enheder vil den mest sikre opsætning være: 3 enheder og switch i router, og 2 enheder i switch.
Hvilke enheder hvor, skulle være ligegyldig.

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 15, Juli 2009 - 16:29 »
Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt dankortterminalen kræver sin egen uafhængige IP-adresse. Jeg har ført hørt om enheder, der ikke er helt glade for at blive tilsluttet bag en router med NAT.
Hvis det er tilfældet, kunne en alternativ løsning være: dankortterminal og router i switchen - øvrige computere til routerens udgange.
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 15, Juli 2009 - 22:02 »
Og så skal jeg lige tilføje:
Mit løsningsalternativ forudsætter naturligvis, at du fortsat lader switchen have direkte forbindelse til internettet og routeren stå bag denne. Ellers er der intet vundet i forhold til Mikael Boldts forslag, som principielt er rigtigere.
Mvh. Morten Jødal

SuperClaus

• Senior
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 16, Juli 2009 - 08:32 »
Husk nu at det vigtige er at Gerda får lavet sit eget netværk i boghandlen, for kun at bruge 1 IP-adresse fra TeleGL!

Routeren skulle gerne have en 5. port, der er beregnet til at give den internetadgang fra en udbyder - kan det passe Gerda ?

I så fald skal linjen fra TeleGL sættes ind her og din router kan derefter levere masser af IP-adresser, til alle de computere du har og får ind og ud af din butik. Hvordan du sætter tingene sammen efter routeren er ligegyldigt, så længe du max. har en forbindelse mellem din router og switch. Det sørger routeren for at holde styr på.

Er det så uheldigt at din DK-terminal kræver en IP-adresse af TeleGL, er du nødt til at sætte en switch op mellem TeleGL modemet og din router (jeg mener ikke at TeleGL modemet har mere end en udgang ?). I det tilfælde bruger du 2 IP-adresser fra TeleGL - en til din DK-terminal og en til dit eget netværk som routeren laver. Du kan sagtens bruge din 8 ports switch til dette, men spilder så de 5 resterende porte og har måske ikke nok tilbage i routeren (de 4 stk.) til resten af dit behov. Det kan (desværre) ikke lade sig gøre at bruge routerens indbyggende switch til dette, da denne er nødt til at være på din egen "side" af netværket.

vh.
Claus

harbst

• Senior
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 16, Juli 2009 - 11:32 »
Jeg har rettet og tilføjet i indlægget nedenfor:

En switch er mere intelligent end en gemen hub. Switchen lærer og husker adresserne på de tilsluttede enheder, den læser adressedelen i en pakke og sender den kun det rette sted hen. Det er især en fordel hvis man har mange enheder og meget trafik. Jeg fornemmer at en dum hub og en switch i dit tilfæld ville virke næsten lige godt, da du ikke har så mange brugere aktive ad gangen.

Router begrebet er dårligt forklaret i linken. I sin grundindstilling fra fabrikken vil den være en skilleflade nellem -et privat netværk , med lokal adresse til hver enhed- og det store internet.
Routeren deler automatisk lokale adresser ud, og sørger for at en tilsluttet enhed, som sender til internettet, også får returpakkerne omadresseret til rette sted.

For brugeren ser det ud som om alle enheder er på internettet. Der kan oså oprettes lokalt netværk så dine computere og printere kan virke sammen med fildeling. Routeren gør så, at man ikke kan komme på lokalnettet udefra, med mindre kloge folk piller i dens indstilling.

Jeg vil foreslå dig at sette switchen på  dit internet modem . Derfra tre forbindelser
-til dankortterminal , den virker måske ikke gennem en router.
- til butikskunderne (kun en ad gangen)
-til din router
Dine private computere tilsluttes så (evt trådløst) til routeren.
Det er næsten som du har det i dag. Du skal bare flytte dine egne computere og evt. netværksprinter om bag routeren.
Det skulle løse problemet med IP adresse konflikten, idet jeg går ud fra at teleselskabet giver dig mindst tre adresser.

Derved opnår du at en oversmart butikskunde, skal være meget mere smart, for at få adgang til dine private computere.
Husk også at sætte dit eget password i routeren, så butikskunder ikke får adgang til at ændre dens indstilling eller aflæse koden til den trådløse del.

« Senest Redigeret: 16, Juli 2009 - 12:09 af harbst »
Jørgen Harbst

SuperClaus

• Senior
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 16, Juli 2009 - 11:42 »
Du kan også gøre som Harbst foreslår, men så kan max. have 2 kunder på samme tid og de vil muligvis opleve samme fejl, som fik dig til at oprette tråden herinde.

vh.
Claus

harbst

• Senior
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 16, Juli 2009 - 12:15 »
Hvis du har godt gang i kunderne computerbrug i butikken , kan du anskaffe en router mere som du sæter på kundeledningen. Så kan flere slutte sig på samtidig, og de kan absolut ikke se hvad der foregår bag din private router, men du kan heller ikke se noget i dere computere. Der er brandvæg imellem.

I øvrigt skal du være opmærksom på risikoen ved at udleje en internetforbindelde. Lusky ting vil blive registreret på dit internetabonnement hos teleselskabet.

Du bør kende folk, og føre en logbog over hvornår hvem har adgang.
Lad folk se at de bliver registeret. Det alene kan virke præventivt.
« Senest Redigeret: 16, Juli 2009 - 12:17 af harbst »
Jørgen Harbst

gerda vilholm

• Moderator
  • Senior
    • Vis profil
IP adressekonflikt
« Svar #11 Dato: 21, Juli 2009 - 00:39 »
Jeg prøvede idag at ændre opsætningen som Harbst foreslår.
Men da jeg kiggede bag på routeren, så jeg at der er 1 stik mærket WAN og 4 stik mærket LAN.
WAN stikke var slet ikke i brug, forbindelsen fra switchen var sat til et af LAN stikkene. jeg tænkte at det må være forkert, så jeg flyttede indgangskablet over i WAN. Men så fungerede routeren slet ikke, førend jeg flyttede kablet tilbage til en LAN forbindelse.
Så kiggede jeg i den svenske manual for routeren.
Der står at det medleverede kabel skal forbindes fra routeren til computeren.
Indgangsforbindelsen skal udføres med et kabel der er krossad/rak.

Mon det betyder at jeg skal se at få fat på et krydset kabel for indgangen? Det vil jeg prøve.
Som forbindelsen er lavet nu tror jeg at routeren kun virker som en switch eller en hub.

Iøvrigt har jeg tænkt nærmere over at tilbyde mine kunder trådløs netforbindelse.
Jeg ser at man kan få en SMC EliteConnect SMCWHSG14 trådløs router der kan tildele tidsbegrænset adgang. Der hører en printer til og det koster lidt over 4000 kroner.

Med den kunne ikke blot turisterne, men også lokale der bor i nærheden købe internettid hos mig.

Har I nogen erfaringer med dette?

Venlig hilsen

Gerda
« Senest Redigeret: 21, Juli 2009 - 00:48 af gerda vilholm »
Venlig hilsen

Gerda

SuperClaus

• Senior
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 21, Juli 2009 - 08:54 »
Har ikke erfaring med den trådløse router du beskriver, men det lyder smart.

Du har helt ret i at din router pt. virker som en switch. Der skal ændres i opsætningen for denne (NAT skal aktiveres), før at WAN-indgangen deler din internetadgang ud til de 4 LAN porte. Om du skal bruge et krydset kabel mellem routeren og dit modeem er svært at svare på, for selvom det står i brugsforvirringen, så er de fleste nyere enheder en autodetekt (og korrektion) af krydsede kabler (eller lige kabler).

vh.
Claus

Kusco

• Senior
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: 21, Juli 2009 - 09:50 »
Selve routeren skal også sættes op. Sker typisk via en browser og et patch kabel i en af switch portene.
For at får hul igennem for internet skal selve klient computeren (Gateway) også sættes afh. af den opstiling du nu vælger.
Der må være en brugsanvisning med den, altså routeren, ellers er jeg næsten sikker på den kan hentes på nettet ved leverandøren.

harbst

• Senior
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: 23, Juli 2009 - 10:11 »
Jeg kender ikke lige din router. De fleste har en fabriksindstilling, som gør at de virker præcis, som du har brug for.
På nogle routere kan selve routerfunktionen slås fra, så der tilbage kun er en switch og trådløs funktion.  
Din ven har måske slået routerfunktionen ( med NAT osv) fra.

Normalt er nyere routere som Superclaus skriver ligeglad med om kabler er krydsede, men hvis din manual siger det, kan det godt være, at der skal et krydset fra switch til router Wlan indgang.Det er dog usædvanligt.
Du har vel fået sådan et engang. De er ofte røde eller en anden særpræget farve.

Forslaget er at sætte din computer til en af LAN indgangene, åbne webbrowseren ( internet explorer) og taste adressen til routeren som står i manualen. I den menu, de kommer vælger du fabriksindstilling, og du er kørende.

På nogle routere er også en udvendig resetknap, som bringer en tilbage til fabriksindstillingen, når den holdes nede et stykke til ,eller samtidig med at routeren tændes.

Senere skal du så genindstille kodning, så ikke hvem som helst har adgang trådløst udefra.

Et af problemerne ved manual opsætning af routere er at de oftest er designet i sydøstasien, hvor man har sin egen særprægede logik og terminologi.  De har også ders egen udgave af engelsk, så man må gætte sig lidt frem til meningen.  Manualerne er ofte meget dårlige og ufuldstændige.

Hvis du vil bruge den smarte router til at lave lokalt trådløst betalernet, skal du sikre dig at du ikke går teleselskabets rettigheder for nær, og kan løbe ind i en erstatningssag.

« Senest Redigeret: 23, Juli 2009 - 19:04 af harbst »
Jørgen Harbst

Seneste Debatindlæg

Google ads:

Nyt fra ing.dk