* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15982
  • Total antal emner: 1403
  • Flest online idag: 119
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 74
I alt: 74

Forfatter Emne: DOS problem  (Læst 16126 gange)

gerda vilholm

• Moderator
  • Senior
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
DOS problem
« Dato: 11, Juli 2009 - 02:55 »
Jeg bruger stadig mit gamle Concorde regnskabsprogram der kører i DOS.

Det fungerer fint i et vindue på min computer, og jeg bruger det på flere forskellige computere, alle med windows XP.

Men på een computer, en Dell bærbar, er der knas med tegnsættet når jeg kører dos, den kan ikke æ ø og å og nogle funktioner vil den slet ikke.

I gamle dage med DOS lå problemet i autoexec.bat og config.sys

men hvordan ordner man det på en XP-computer?

Venlig hilsen
Gerda
Venlig hilsen

Gerda

TommyRump

• Senior
    • Vis profil
Sv: DOS problem
« Svar #1 Dato: 11, Juli 2009 - 11:44 »
Hej Gerda,

Din DOS promt kører sandsynligvis samme tegnsæt som resten af computeren. Jeg er ikke klar over hvilket tegnsæt du normalt har den sat til.
Du kan tjekke hvilket tegnsæt den som standard starter op med ved at åbne en kommando promt (DOS) og skrive "chcp" og se hvad den skriver. Det danske tegnsæt er nr. 850.
Hvis du ikke starter DOS promten op med dette tegnsæt giver det nogle lidt sjove tegn ind i mellem.
Du starter sandsynligvis Concorde op via en .bat fil, denne kan du redigerer og sætte en linie i toppen med "chcp 850", uden "", derved sikrer du at den altid starter Concorden op med dette tegnsæt.

MVH Tommy

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 11, Juli 2009 - 13:21 »
Åh, disse minder ...
Nej, det danske tegnsæt er faktisk nr. 865, men 850 understøtter også æ, ø og å.
Jeg husker ikke længere detaljerne i forskellen, men de fleste computere, jeg kom i nærheden af, satte jeg op med 850. Var det noget med franske accenter, der ikke kunne skrives med 865?
Pyt med det, blot du er opmærksom på, at hvis de computere, der virker fint, bruger 865, er det også i orden.
Mvh. Morten Jødal

JMA

• Senior
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 11, Juli 2009 - 13:38 »
Den primære forskel mellem 850 og 865 er stregsymbolerne, hvor enkelt og dobbeltstreger mødes. De eksisterer ikke i 850. Programmer som regneark, tekstbehandlinger, tegneprogrammer mv. under DOS, der bruger tegnsættes tegnesymboler, og hvor der bruges kombineret enkelt og dobbelt streger der mødes, fungerer derfor kun under tegnsæt 865.

På nye operativsystemer understøttes ikke dansk/norsk tegnsæt 865. Vælges det, f.eks. med CHCP og mode cp select, vil den vise tegnsæt 850, selvom chcp viser tegnsæt 865 i DOS. Det er ikke umiddelbart muligt at emulere tegnsæt 865 i windows. Dog burde det ikke betyde noget for dig, hvis du ikke anvender tegnesymbolerne med streger. Æ, ø, og å, er samme for tegnsæt 850 og 865.

Det er muligt at konvertere fra tegnsæt 865 til unicode, da symbolerne er inkluderet i unicode. Desvære understøtter de fleste skrifttyper ikke tegnesymbolerne fra tegnsæt 865, og selvom de vises på skærmen, f.eks. i dokumentet der hentes ind i word, vil de typisk udskrives forkert på printer, f.eks. som stjerner. Skal de udskrives korrekt, må man derfor skifte tegnsæt i teksten, overalt hvor der forekommer stregsymboler.

Jeg har altid været en stor fan af stregsymbolerne, der var velegnet til rutediagrammer, blokdiagrammer, stregtegninger, og meget andet. De kunne endog anvendes i source kode, dengang vi brugte dos.
« Senest Redigeret: 11, Juli 2009 - 14:39 af JMA »

gerda vilholm

• Moderator
  • Senior
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
« Svar #4 Dato: 15, Juli 2009 - 15:28 »
Det virkede!
Den pågældende computer kørte med tegnsæt 437.
Med kommandoen chcp 850 kører den fint, omend ø stadig ser lidt ejendommeligt ud. Men funktionerne kører som de skal.

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Bent Andersen

• Gæst
« Svar #5 Dato: 16, Juli 2009 - 10:10 »
Hej Gerda:
den med de mærkelige ø'er kan jeg godt huske. Lille "ø" bliver til et "cent" tegn og stort "Ø" til "Yen".
Løsningen er at vælge codepage 865 i stedet.
Så vidt jeg husker skal CP 865 forberedes først før du kan vælge den:
MODE CON: CP PREPARE = 865
derefter kan du lave en
CHCP 865

MvH,

Bent.

PJB

• Senior
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 16, Juli 2009 - 20:24 »
Hvis codepage 850 er loaded korrekt skal æøå ÆØÅ være i orden.
Som der er nævnt før så ligger æøåÆØÅ samme sted i 850 & 865.
Altså løser det intet problem at skifte fra 850 til 865.

Seneste Debatindlæg

Google ads:

Nyt fra ing.dk