* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 62
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 31
I alt: 31

Forfatter Emne: AC/DC adapter  (Læst 10481 gange)

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
AC/DC adapter
« Dato: 18, August 2009 - 11:01 »
Strømforsyningen til opladeren til min ellers fortrinlige skruemaskine er desværre gået i stykker, og da mit behov for en skruemaskine (desværre!) ikke er særligt stort, vil jeg gerne undgå at skulle investere i en ny. Spørgsmålet er derfor: Er der nogen der kan hjælpe mig med at støve en strømforsyning op, der kan levere 17,4 V DC / 400mA? (eventuelt nogen der har noget brugbart i rodekassen?)

På forhånd tak for hjælpen

Jakob
« Senest Redigeret: 18, August 2009 - 11:06 af Kobbernagel »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: AC/DC adapter
« Svar #1 Dato: 18, August 2009 - 15:31 »
Reparer hellere laderen. Det kan vel ikke være så svært.
Jørgen Harbst

Tomgang

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 148
    • Vis profil
Sv: AC/DC adapter
« Svar #2 Dato: 18, August 2009 - 16:33 »
Nemlig. Reparer laderen.

Det er sandsynligvis en switch mode model, og det plejer at være opstarts modstanden eller regulator IC'en der går i sort.

Opstarts modstanden er oftest en effektmodstand, så det er den store aflange modstand, evt trådomviklet.
Regulator IC'en er den opretstående sorte dims med 5-7 ben og metalryg.

Andre muligheder er ensretterdioden, eller selvfølgelig minitrafoen. Men det er mere usandsynligt.

Vejen til en mands hjerte går gennem den lavest mulige tomgang

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: AC/DC adapter
« Svar #3 Dato: 18, August 2009 - 17:45 »
Batterilader til en skruemaskine er normalt en 50 Hz trafo med ensretter. 
Fejl er normalt noget med bøjede /knækkede stikben eller en knækket leder i ledning eller dc stik.
Jørgen Harbst

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: AC/DC adapter
« Svar #4 Dato: 18, August 2009 - 21:14 »
Tak for jeres svar!

Min første indskydelse var selvfølgelig også, at jeg måtte kunne repearere laderen, selvom elektronik absolut ikke er min primære kompetence :)

Jeg målte derfor først på tilslutningsterminalerne på batteriladeren (der hvor laderen tilsluttes batteriet), og kunne ikke måle noget som helst. Derefter åbnede jeg selve strømforsyningen, som så vidt jeg kan se udelukkende består af en transformator. Når jeg tilslutter den 230V, er der ikke noget spænding på udgangssiden af denne transformator, så jeg formoder at det er denne der er stået af? Hvis ja, kan man så købe sådanne nogen steder??

M.v.h.

Jakob

Tomgang

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 148
    • Vis profil
Sv: AC/DC adapter
« Svar #5 Dato: 18, August 2009 - 21:44 »
Jeg vil mene det er meget usandsynligt at trafoen skulle være brændt af. Jeg vil tro, at hvis den er brændt af vil du kunne se det på den, for så vil den være sodet eller smeltet et sted.

Det er nok mere sandsynligt at det er en sikring et sted der er gået, eller en lodning der er brækket løs.
Evt kan det være kobbertråden i en af terminalerne på trafoen der er knækket lige ved terminalen.
Ellers kan det være en printbane der er knækket, eller endelig en løs forbindelse i stikket eller i ledningen.

Prøv at måle, om der kommer noget spænding på primærsiden af trafoen.
« Senest Redigeret: 18, August 2009 - 22:02 af Tomgang »
Vejen til en mands hjerte går gennem den lavest mulige tomgang

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: AC/DC adapter
« Svar #6 Dato: 18, August 2009 - 22:28 »
Når det er en ac-dc strømforsyning skal der også være en ensretter efter transformatoren.
Formentlig har du ødelagt den eller ledningen så trafoen er overbelastet og en termoskring er brændt over.
Undertiden sidder sådan en termisikring inde i viklingen, og så er den for svær at reparere. Den kan dog også sidde udenpå ved 220V terminalerne.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk