* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 22
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 18
I alt: 18

Forfatter Emne: Radon  (Læst 28544 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Radon
« Svar #15 Dato: 03, November 2009 - 12:35 »
Da tråden endnu var på sporet, præsenterede Bjarke Radonkortet.
Det er faktisk spændende læsning, som jeg dog har fornemmelsen af, at for få ser på, da der er meget store forskelle over landet.
Overordnet set topper Bornholm (ikke overraskende for en klippeø).
Men ellers er Sydsjælland med Sydhavsøerne, Sydfyn og det sydøstlige Jylland de områder, hvor radonbelastningen er så stort et problem, at man bør tænke alvorligt over det når man bygger, istandsætter eller overvejer sin udluftningsstrategi.
Hvorimod Nordsjælland samt Nord- og Vestjylland ligger lavest.

Jeg kan konstatere, at da jeg for to år siden flyttede, var det fra en kommune (Aalborg) med lav radonbelastning (klasse 1) til en anden (Rebild) med ekstremt lav belastning (klasse 0). Ikke desto mindre var vores arkitekt - som havde sin lærdom fra Arkitektskolen i frisk erindring - stærkt optaget af radonsikring. Så vores bolig er nu givetvis klasse 00!
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Radon
« Svar #16 Dato: 03, November 2009 - 22:13 »
AHA!

Ja vi har bemærket at du er bleven mindre Aktiv ;D

Det eneste der mishager mig ved dette "radonkort" er at
det er formeget on/off.

Grænserne er sammenfaldende med kommunegrænserne.
 

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Radon
« Svar #17 Dato: 04, November 2009 - 09:45 »
Grænserne er sammenfaldende med kommunegrænserne.

Det er korrekt - men da hele kortets ide er at behandle sagen statistisk, er det måske fornuftigt nok.
Som det fremgår ved et blik på kortet, er variationerne jo i høj grad regionale (hvilket IKKE får mig til at foreslå, at man skifter til at bruge regionsgrænser!  ;D).
Mvh. Morten Jødal

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Radon
« Svar #18 Dato: 06, November 2009 - 22:55 »
Aha, Bornholm ligger højt med radon fordi det er en klippeø.

Hvad så med Grønland?
her ligger langt de fleste huse på klippegrund, men jeg har aldrig hørt om at man skulle tage særlige hensyn til radon når man byggede.

men det skal man måske hellere?

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Radonlvet,
« Svar #19 Dato: 06, November 2009 - 23:50 »
Ganske afgjort ja!

Jeg er ikke 100% stiv i Grønlands geologi, men I har nogle af Verdens ældste bjerge, og nogle af dem indeholder så meget uran, at der er interesse for at bryde det.
Søger man fx på Kvanefjeld, får man rigtig mange hits, hvoraf jeg har lagt et enkelt ind som link.
Som jeg skrev tidligere i tråden så er radon et henfaldsprodukt (gennem flere trin) af uran, så alle uranholdige mineraler afgiver radon.

Nu er jeg heller ikke ekspert i grønlandsk byggeskik, og det kan være afgørende.
Hvis man bygger efter et princip, hvor huset så at sige er "klodset op" med fri luftpassage under gulvet, er problemet forsvindende. Støber man derimod en lufttæt sokkel som underlag for huset, er det vigtigt at lave radonsikring efter samme principper som en dampspærre i konstruktionen (mere præcis end dette tør jeg ikke blive, men der findes fuldstændige beskrivelser).

Det skal dog også siges, at mange andre faktorer spiller ind på risikoen for at blive syg. Således er det nordlige Sverige et af Verdens mest uranbelastede områder, men samtidig et sted, hvor folk bliver meget gamle.
Årsagerne diskuteres. Nogle forskere mener, at en lille smule stråling ligefrem er gavnlig, da den styrker immunforsvaret, mens andre holder på, at paradolset har mere med livsstil at gøre.
Da henfaldsprodukterne fra radon specifikt belaster lungerne, har jeg dog svært ved at tro andet, end at de alid er et problem.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Radon
« Svar #20 Dato: 08, November 2009 - 13:06 »
"Således er det nordlige Sverige et af Verdens mest uranbelastede områder, men samtidig et sted, hvor folk bliver meget gamle."

Ja de lever strålende  ;D

Jeg kan ikke lide udtrykket "uranbelastede" fordi det lyder som om mennesker har haft en finger med i spillet.

Jeg kan bedre lide at klipper betegnes som indeholdende i en større naturlig uranprocent.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk