* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 25
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 18
I alt: 18

Forfatter Emne: Sikkerhedsafstand til vindmøller?  (Læst 8357 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sikkerhedsafstand til vindmøller?
« Dato: 10, September 2009 - 14:37 »
NEJ, dette emne drejer sig ikke om vindkraft eller miljø, så jeg er ikke sikker på at det er det rette forum.

Men altså, er der ikke andre end mig som undrer sig over, at man har rejst en vindmølle på selve parkeringspladsen foran Bella Center?

Med tanke på de billeder vi så af en løbsk mølle et eller andet sted, og den deraf følgende debat om sikkerhedsafstanden til møller, som nogle vistnok satte til 200m.

Det kan godt være at netop denne mølle skal promovere Danmarks indsats på vedvarende energi til det kommende topmøde, men den står så tæt på vejen, at møllevingerne rager ud over selve vejbanen!

Tænk hvis nogen ville ansøge om en mølle hvis vinger drejede ind over naboens grund.
 

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Sikkerhedsafstand til vindmøller?
« Svar #1 Dato: 10, September 2009 - 21:17 »

Med tanke på de billeder vi så af en løbsk mølle et eller andet sted, og den deraf følgende debat om sikkerhedsafstanden til møller, som nogle vistnok satte til 200m.

Det kan godt være at netop denne mølle skal promovere Danmarks indsats på vedvarende energi til det kommende topmøde, men den står så tæt på vejen, at møllevingerne rager ud over selve vejbanen!

Tænk hvis nogen ville ansøge om en mølle hvis vinger drejede ind over naboens grund.


Tja, man må nok bare erkende at standarder mht sikkerhed og fx støjgener er forskellige og derfor har vi vel også, i hvert fald officielt, stadig fx land- og byzoner!

Bortset fra det, er risikoen for at blive ramt af en ødelagt vindmøllevinge formentlig en meget lille brøkdel af risikoen for at blive påkørt af en anden trafikant på en pågældende vej!

P. A. Hansen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Sv: Sikkerhedsafstand til vindmøller?
« Svar #2 Dato: 18, September 2009 - 20:07 »
John,
Citér
Det kan godt være at netop denne mølle skal promovere Danmarks indsats på vedvarende energi til det kommende topmøde, men den står så tæt på vejen, at møllevingerne rager ud over selve vejbanen!
du har ret, det er rivende galt. Jeg gjorde opmærksom på det dfor mange år siden, da amterne sendte deres planer ud. En møllevimge kan faktisk brække af og ramme jorden et uforudsigeligt sted mellem 0 og ca. 500 m - afhængig af fart og evt. svæv.
En anden farefaktor er evt. isslag på vingerne, der er direkte livsfarlig. I dit eksempel ville jeg køre udenom i frostvejr - såfremt vinden blæser.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk