* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 25
I alt: 25

Forfatter Emne: Opløsningsmiddel  (Læst 47370 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Opløsningsmiddel
« Dato: 11, Februar 2010 - 09:10 »
Kemiske stoffer har mange navne.
Ofte er et stof slet ikke genkendeligt på navnet - måske pga. ukendskab til stofferne og deres navne ved oversættelse fra fremmede sprog til dansk.
Jeg er lige stødt på navnet Propanol (rensemiddel?), som fortæller mig, at der må være tale om en kendt og almindeligt brugt kulbrinte (flydende Propan?), men ikke hvilken.
Kan nogen opklare sagen for mig?

HP

Rolig nu!
p

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #1 Dato: 11, Februar 2010 - 09:21 »
Et andet (og måske mere velkendt) navn for Propanol er Propylalkohol (fås hos Matas).
Men til rensning og affedtning er Isopropanol (Isopropylalkohol) efter min mening langt bedre.

Bent.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #2 Dato: 11, Februar 2010 - 10:21 »
Der findes to slags propanol: propanol-1 eller n-propanol og propanol-2 eller isopropanol.
Begge er (som endelsen -ol siger) alkoholer, men de er ikke berusende. Derimod giver de tømmermænd ved indtagelse, som derfor frarådes, selv om letal dosis er helt oppe omkring 1 liter; der er så vidt vides aldrig registreret vellykkede selvmord med stofferne, som da også smager afskyeligt.

Nå, men til sagen: jeg er næsten sikker på, at din oprindelige henvisning har ment isopropanol. Det kunne i gamle dage, da alle folk havde båndoptagere, købes som tonehovedrens i små flasker til en masse penge.
Fidusen ved stoffet er, at det er kraftigt fedtopløsende, men ikke angriber gummi og de fleste plasttyper.
Hvis du kan affinde dig med at få det tilsat rød farve, kan du også købe det i litervis til langt færre penge på enhver tankstation under navnet "karburatoralkohol" (selv om der vel efterhånden er få biler tilbage, der har en karburator?). Matas har det givetvis også, til en pris der ligger imellem yderpunkterne, og uden rød farve.
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #3 Dato: 11, Februar 2010 - 10:36 »
Nu har jeg altid kørt i biler med indsprøjtningsmotor, så jeg har aldrig brugt karburatorsprit.
Men en hurtig søgning gav som resultat at karburatorsprit er en blanding af ethanol (60...80%) og isopropanol (20...40%).
Så HP skal nok hellere købe sit rensemiddel hos Matas.

MvH,

Bent.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #4 Dato: 11, Februar 2010 - 12:39 »
Hej Bent

Karburatorsprit har også en anden funktion end at modvirke karburatoris.
Den fjerner kondensvand fra tanken.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #5 Dato: 11, Februar 2010 - 12:58 »
Hej Bjarke,
ja den funktion kender jeg godt. Men jeg har aldrig haft problemet, nok fordi jeg kører i nye biler og kun i 3..4 år.
Så der er altså en grund til at karburatorsprit stadig står på hylderne :-)

MvH,

Bent.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #6 Dato: 11, Februar 2010 - 13:56 »
Kondensvand er nu ikke flere år om at komme. Så det har ikke noget med bilens alder at gøre.

Benzinen fra mange selskaber har så vidt jeg ved additiver som kan opløse en lille smule vand. Det er netop for at vand ikke skal ophobe sig noget sted i systemet, heller ikke i leverandørens udstyr.

Hvid man skal bruge isopropanol til rengøring af elektronik, tvskærme og meget andrt er sprinklervæske fint.
Karburatorvæsken kan indeholde farve som sætter sig i plastdele mv.
Farven i sprinklervæsken er ikke så skadelig.
Man kan få koncentreret sprinklervæske i Sverige.
Den danske indeholder meget mere vand.
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #7 Dato: 11, Februar 2010 - 17:03 »
Kondensvand er nu ikke flere år om at komme. Så det har ikke noget med bilens alder at gøre.

Nej, det har nærmere med at gøre hvor lange perioder man kører rundt med en mere eller mindre tom tank! Er tanken næsten tom, er der 30-40 liter luft i tanken og skiftende temperaturer giver en sjat kondensvand!

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #8 Dato: 11, Februar 2010 - 17:23 »
Men en hurtig søgning gav som resultat at karburatorsprit er en blanding af ethanol (60...80%) og isopropanol (20...40%).

Jeg har også lavet en hurtig søgning.
Den gav 4 sikkerhedsdatablade på forskellige mærker. De to var som Bent skriver, de to andre ren isopropanol.
Det er et af de sidste mærker, min lokale tankstation forhandler.
Men forøvrigt er den blandede væske også god til affedtning.

Så HP skal læse varedeklarationen og overveje formålet - både med henblik på, om ethanol (som er identisk med den alkohol, folk kan finde på at drikke for fornøjelsens skyld!) kan skade hans materiel, og om en evt. afsmitning med rød eller grøn farve kan gøre det.
Formålet fremgår ikke af det oprindelige indlæg.

Jeg skal ellers love for, at min bemærkning om karburatorer har ført til et livligt sidespor!
Men forøvrigt mener jeg at huske, at du bor i Tyskland, Bent? Det gør en stor forskel klimamæssigt; det danske klima er særligt slemt til at fugte en benzintank indvendig, så jeg har også selv et par gange benyttet midlet, når min bil med direkte indsprøjtning begyndte at gå dårligt om vinteren - og det har hjulpet.
Det var egentlig kun det efterhånden helt misvisende navn, jeg harcellerede over, anvendelsen kendte jeg godt.
Mvh. Morten Jødal

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #9 Dato: 11, Februar 2010 - 20:28 »
Interessant hvad et temmelig trivielt spørgsmål kan afstedkomme af svar og kommentarer.
Jeg vil gerne afsløre, at min laserprinter sommetider har svært ved at få fat på papiret i papirskuffen. Det var anledningen til mit indlæg.
Fra printerfabrikanten fik jeg rådet at affedte en gummirulle med Propanol og det gjorde mig nysgerrig.
Nu vil jeg snarest købe noget Isopropanol i Matas og få løst problemet med noget jeg nu føler mig fortrolig med.
Tak for hjælpen.
HP

Rolig nu!
p

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #10 Dato: 11, Februar 2010 - 23:04 »
Fra printerfabrikanten fik jeg rådet at affedte en gummirulle med Propanol og det gjorde mig nysgerrig.

Ja, det er jo en velkendt anvendelse - nærtbeslægtet med rensning af tonehoveder og trykruller i båndoptagere, så selvfølgelig er det isopropanol du skal bruge.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #11 Dato: 11, Februar 2010 - 23:48 »
Du behøver ikke at gå til Matas. Det er blevet til en farfumeri og såkaldt helsekostbutik. Dullen der ekspedierer aner ikke hvad propanol er.

Brug bilens sprinklervæske. Den er meget fin til formålet.

Du kan forbedre den med at lægge en plastflaske med sprinklervæsken i fryseren natten over. Næste dag sier du iskrystallerne fra og du har et mere koncentreret produkt.

Det er også godt til opblødning af indtørrede blækpatroner til printere.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #12 Dato: 12, Februar 2010 - 11:12 »
Blot lige en sidste opfølgning:
Til det angivne formål er karburatoralkohol (begge typer, men den rene isopropanol sikrest) lige så godt - og både enklere og billigere end at eksperimentere med "frysetørret" sprinklervæske.
Men hvis HP vil vælge den "sikre" løsning, så har Matasbutikkerne faktisk et hjørne med de knap så parfumeduftende kemikalier.
Jeg befinder mig heller ikke længere godt i en Matasbutik, men er blevet positivt overrasket de gange jeg alligevel har været nødt til at betræde en.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #13 Dato: 12, Februar 2010 - 12:38 »
Enig Morten. Matas har stadig kemikalier på hylderne. Men sortimentet er lidt mangelfuldt. Man kan købe svovl, men ikke salpeter og ammoniumnitrat, desværre  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #14 Dato: 12, Februar 2010 - 15:09 »
Så er der forskel på butikkerne.

Her i byen fås ikke kemikalier i matasbutikkerne,
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk