* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 36
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 19
I alt: 19

Forfatter Emne: Opløsningsmiddel  (Læst 47371 gange)

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #15 Dato: 12, Februar 2010 - 15:16 »
Den gamle opskrift på tonehovedrens var halvt propanol og halvt destilleret vand. 
Hvis man købte det i fonabutikken var der farve i og det var ca 20 gange så dyrt, som hos Struers eller en af de andre kemikaliebutikker, som der engang var nogle stykker af.

Sprinklervæsken har næsten samme sammensætning, blot er der mere vand i den danske.  Det overskydende vand kan man som sagt fjerne i fryseren.
Jørgen Harbst

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #16 Dato: 12, Februar 2010 - 16:35 »
Kemikalierne er godt gemt i de lokale Matas butikker her i hørsholm, men de har da alle 3 et udvalg af kemikalier (som selvfølgelig i disse tider ikke længere omfatter de mest oplagte kemikalier til fremstilling af sprængstoffer og lign..)

Jakob

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #17 Dato: 12, Februar 2010 - 16:41 »
Så er der forskel på butikkerne.

Her i byen fås ikke kemikalier i matasbutikkerne,

Er du sikker på det? Her i Birkerød fylder vel kemikaliedelen nok mindre end fem procent af hyldearealet, men noget er der dog. De har også mere i kælderen; sidst jeg skulle have 40 procents brintoverilte, skulle den hentes fra de skjulte lagre der! ;-)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #18 Dato: 12, Februar 2010 - 16:44 »
Kemikalierne er godt gemt i de lokale Matas butikker her i hørsholm, men de har da alle 3 et udvalg af kemikalier (som selvfølgelig i disse tider ikke længere omfatter de mest oplagte kemikalier til fremstilling af sprængstoffer og lign..)

Jakob

Nå for s-n! Så er nok også min koncentrerede brintoverilte røget!

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #19 Dato: 12, Februar 2010 - 16:48 »

Sprinklervæsken har næsten samme sammensætning, blot er der mere vand i den danske.  Det overskydende vand kan man som sagt fjerne i fryseren.

Ja, den er ret sjov! I kolde egne kan man lave koncentreret saltlage af havvand, ved at blive ved med at fjerne den nydannede is. Havis er næsten ferskvand, når den smelter!

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #20 Dato: 12, Februar 2010 - 17:31 »
Købte du så også ammoniak ved samme lejlighed, John.
H2O2 er jo et anvendt iltningsmiddel til NH3 ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #21 Dato: 12, Februar 2010 - 18:51 »
Den gamle opskrift på tonehovedrens var halvt propanol og halvt destilleret vand.
Den opskrift kendte jeg ikke!
Jeg har altid brugt ren isopropanol - også i de år jeg var ansvarlig for at holde et sproglaboratorium med ialt 30 båndoptagere kørende.
Det tog ingen del af maskinerne skade af, så hvis Fona har blandet vand i deres tonehovedrens, skyldes det enten et ønske om at føje endnu større fortjeneste til deres i forvejen ublu avance, eller frygt for, at en enkelt producent brugte en særligt dårlig plasttype.

Sprinklervæsken har næsten samme sammensætning, blot er der mere vand i den danske.
Det er tvivlsomt! Sprinklervæske har stærkt varierende sammensætning, og nogle af typerne er udelukkende baseret på ethanol, andre indeholder 5 gange så meget ethanol som propanol. Kun en enkelt af dem jeg har fundet, er hovedsagelig propanol.
Jeg googlede på "sprinklervæske sammensætning" og læste de første 8 datablade blandt hittene.
Desuden indeholder en god sprinklervæske en detergent (sæbe) som faktisk ikke er ønsket til andre rensningsformål.

Det overskydende vand kan man som sagt fjerne i fryseren.
Det har du til gengæld sikkert ret i. Det stemmer ihvertfald med en forbrugerundersøgelse foretaget af Ekstrabladet!
Det er dog lidt mærkeligt, når væsken typisk er mærket "-21°" og fryseren kun bør have 18 frostgrader. Ifølge Ekstrabladet betyder de -21° blot, at der ikke forekommer frostspængninger i sprinkleranlæggets ledningsnet ned til denne temperatur - men længe inden er det holdt op med at virke på grund af grødis! Hvilket jo stemmer med din observation.

På baggrund af mine hurtige undersøgelser kan jeg fastslå, at både karburatoralkohol og sprinklervæske indeholder propanol og/eller ethanol. For karburatoralkoholens vedkommende helt uden vand, medens sprinklervæsken består af ca. 2/3 vand eller mere.

For evt. at lave en blanding er det langt enklere at begynde med den rene alkohol og tilsætte den ønskede vandmængde, end at gå den modsatte vej. Karburatoralkoholen giver også den laveste literpris for alkoholen - sprinklervæske er et af de mange produkter, hvor vi betaler en sindssyg overpris for vand i dunke.    :(
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #22 Dato: 12, Februar 2010 - 19:07 »
Vi er enige langt hen ad vejen dog er jeg - af professionel erfaring-  ret sikker på at sprinklervæske er med ipa og ikke med ethanol.
Den indeholder foruden sprit og vand lidt detergent, kalkbinder, farve og duftstof. duftstoffet ændrer man løbende gennem sæsonen.
Uanset hvad der står på dunken kommer det i Danmark hovedsageligt fra en producent.
Vandindholdet skifter med aftagerens (butikkens ) ønske .
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #23 Dato: 13, Februar 2010 - 01:34 »
Vi er enige langt hen ad vejen dog er jeg - af professionel erfaring-  ret sikker på at sprinklervæske er med ipa og ikke med ethanol.


Du får herunder links til de 8 datablade jeg fandt.
Nr. 1 (fra Silvan) scorer højest i en sammenlignende test. Den er baseret på ethanol (angivet som <30%) med en anelse ipa (angivet som <3%)
Nr. 3 (Alaska) er den jeg hyppigst har set i butikker. Den indeholder slet ikke isopropanol (til andres orientering: forkortes ofte ipa).
Af de 8 er kun 1 baseret hovedsagelig på ipa, og kun 3 af de øvrige indeholder overhovedet stoffet (under 3%).
Derimod indeholder nogle af de andre en mindre mængde ethylenglycol (en divalent alkohol, som ellers mest kendes fra kølervæske).
Teksten på den ipa-baserede antyder for mig, at den ikke er i detailsalg. Stammer din professionelle erfaring måske fra brande i virksomheder med større bilparker, der vedligeholdes samlet?

http://www.silvan.dk/upload/silvan/PRODUKTER/Sikkerhedsdatablade/Sprinklerv%C3%A6ske%20.pdf
http://www.dlg.dk/NR/rdonlyres/EC350E16-EFAB-41CF-B55C-946DED1FE614/0/Sprinklerv%C3%A6ske_60liter112009.pdf
http://www.dlg.dk/NR/rdonlyres/B2E370C8-4A48-4893-8CC2-F336F16E4006/0/Alaskasprinklerv%C3%A6ske5ltr112009.pdf
http://www.lhg-group.dk/lhggroup_docs/SDSW/SDS_DNK_03-4000_1611-Sprinklervaeske.pdf
http://www.dansoap.dk/msds/A-serien/A125.pdf
http://www.kemira.dk/products/leverand/kemirakh/leverand_sprinklerv%C3%A6ske-12.pdf
http://www.rkimiljo.dk/media/files/Datablad/201005%20-%20261108.pdf
http://www.statoileconordic.dk/MAR/SVG02069.nsf/searchview/FFA6D3ADA8166D5CC1256BA30037CB54?OpenDocument
« Senest Redigeret: 13, Februar 2010 - 10:37 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #24 Dato: 13, Februar 2010 - 10:58 »
Købte du så også ammoniak ved samme lejlighed, John.
H2O2 er jo et anvendt iltningsmiddel til NH3 ;D

Er du slet ikke bange for at E_cal_n kommer efter dig, Bjarke?  :)

Jeg bruger en 3-procentig opløsning til diverse desinficerende formål, men da jeg er "allergisk" mod tandpasta, bruger jeg også en tskf af denne opløsning i et halvt glas vand til almindelig mundhygiejne.

3-procentig opløsning kan købes færdigblandet, men du (og Morten! ;-)) kender jo min indbyggede modstand mod at transportere vand, når det ikke er nødvendigt! ;-)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #25 Dato: 13, Februar 2010 - 14:08 »
Nej John.

Jeg er ikke bange for at skrive om viden, der er almindeligt tilgængelig.

Den første viden om krudt blanding jeg kom i nærheden af, var i en bogserie der alment kendt i Danmark af drenge i min alder, men som jeg ikke er sikker på at du kender John.

Peder Most fra Svendborg serien ,i bog nr. 2 Kong Peder,hvor den lokale medicinmand Mara Onga lavede sortkrudt for at understrege hans troldmands værdighed og hvor han beskrev blandings forholdet. Jeg var den gang 8 år gammel.

I det næste værk,i et værk som jeg ved du også har og som jeg også stadig har, mødte jeg som 9 årig beskrivelser, hvor det pindedes  yderligere ud, hvorledes krudtet skulle behandles og hvordan man lavede dynamit. Værket jeg har er fra 1880.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #26 Dato: 13, Februar 2010 - 23:09 »
Jeg kendte ikke "Kong Peder"! Jeg troede at serien kun bestod af "Peder Most", "Styrmand Most" og "Peder Most på krigsstien", som jeg alle har læst som dreng (den sidste foregår under 1. Verdenskrig).
Men opskrifter på sprængstoffer har cirkuleret meget længe. Jeg lærte fx opskriften på nitroglycerin af den dygtige ingeniør Cyrus Smith (eller rettere forfatteren Jules Verne) i "Den hemmelighedsfulde ø", der udkom første gang i 1875.
Mange senere udgaver er forkortede, og det går desværre ud over den spændende kemi, som Verne ellers havde godt styr på.
Som en sidebemærkning havde han også styr på energisætningen, hvilket jeg først blev klar over, da jeg i en meget moden alder læste "En verdensomsejling under havet" i uforkortet udgave og blev klar over, at energikilden for "Nautilus" i virkeligheden er stenkul (som på en fjern ø benyttes til at producere metallisk natrium).
Salmonsens Konversationsleksikon har en detaljeret opskrift på sortkrudt, ikke kun blandingsforholdet, men også den fysiske behandling, som er ganske vigtig for produktets egenskaber.
Jeg husker specielt, at jeg var optaget af "kanonkrudt" støbt i form som store møtrikker for at sikre den rette forbrændingshastighed. Mere end 40 år senere så jeg en prøve af netop dette krudt på krudtmuseet i Frederiksværk og fik bekræftet, at det gamle leksikon ikke løb med enb halv vind.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #27 Dato: 14, Februar 2010 - 00:56 »
Ok Morten "Kong Peder" kom efter Styrmand Most og den sidste hedder "Peder Most på krigsstien"

Forfatteren hed Walter Cristmas, men det morsomme er at hans fulde navn var;

Walter Edmund Christmas Dirckink-Holmfeldt 10. februar 1861 – 18. marts 1924. Og han havde en fantastisk livshistorie . Læs på Wikepeda.

http://da.wikipedia.org/wiki/Walter_Christmas

Hvilket jo er et navn, vi alle er på fornavn med, iform af Gregers Dirckink-Holmfeldt
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #28 Dato: 14, Februar 2010 - 01:02 »
Når jeg får tænkt mig om, er  "kong Peder " anden del  af "På livet løs."

Hvad man i ungdommen nemmer man i alderdommen glemmer :-\
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Opløsningsmiddel
« Svar #29 Dato: 14, Februar 2010 - 10:51 »
Når jeg får tænkt mig om, er  "kong Peder " anden del  af "På livet løs."

Hej Bjarke.
Det kan du ikke bilde mig ind samtidig med, at jeg netop sad og læste dit fine link til Wikipedia! ;D
"Kong Peder" udkom 1904 og er 3. del af Peder Most-serien.
"På Livet løs" udkom i 1906 og er 4. del af serien.

Så der er altså hele to af seriens bøger, jeg aldrig har læst ...
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk