* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 44
I alt: 44

Forfatter Emne: Lommebiograf?  (Læst 14298 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Lommebiograf?
« Dato: 10, Marts 2010 - 13:11 »
Jeg har set en "pocket beamer" på http://www.conrad.de/ce/de/product/345760/?WT.mc_id=nl_de20100309&ref=newsletter.de/100309/AiptekPocketBeamer

Jeg har nu ikke brug for den til film, men mere præsentationer. Kan det bruges?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Lommebiograf?
« Svar #1 Dato: 10, Marts 2010 - 13:53 »
Begrænsningerne i denne maskine er kun VGA-opløsning (640*480) og en meget lav lysstyrke.
Især det sidste mener jeg kræver nøje overvejelse.

Den første projektor, jeg anskaffede, havde 300 ANSI Lumen, og den kunne godt bruges til præsentationer i en halvvejs mørkelagt sal med mange tilskuere. Siden steg standarden til 1200 ANSI LUMEN, og den sidste jeg nåede at købe inden min professionelle interesse i denne type udstyr forsvandt, var på 2400 ANSI Lumen. Så behøver man kun at skærme for direkte sol ved forevisning i et klasseværelse.

Den her annoncerede maskine har 8 ANSI Lumen ifølge specifikationerne.
Det vil jeg mene kræver fuld mørkelægning, hvis skærmen har blot en nogenlunde størrelse. Hvis ikke der er tale om en trykfejl, vil jeg derfor anse apparatet for uegnet til præsentationer.

Jeg bemærker derimod, som en interessant ting, at lyskilden er hvide LED med en levetid på 10.000 timer. På det punkt slår den alt hvad jeg hidtil har set!
Men farvegengivelsen slår nok ikke de hidtidige halogenlamper ...

Du skal ikke købe den til dit formål uden at sikre dig fuld returret efter afprøvning - eller allerhelst en mulgihed for at se den i drift (her er .de-adressen selvfølgelig en alvorlig komplikation).
129€ er ganske vist ikke mange penge - men små 1000 kr. er alligevel mere end de fleste ønsker at spilde på noget ubrugeligt. Du kan nu om dage nok finde en traditionel projektor til ca. 4000 kr. - idet jeg dog tager forbehold for, at jeg ikke længere følger markedet intensivt.
« Senest Redigeret: 10, Marts 2010 - 13:55 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Lommebiograf?
« Svar #2 Dato: 10, Marts 2010 - 14:31 »
Tak Morten!

Nej de der 8 lumen er også noget der bekymrer mig. Jeg tror nu ikke at der er tale om en trykfejl; den får jo effekten via USB, og der må vel være en begrænsning!

Det tiltrækkende er jo størrelsen, men hvis kravet er at mødelokalet skal mørklægges, dur det alligevel ikke!

(Jeg skal dok købe et mikroskopkamera hos det samme firma. De har mange gode ting til rimelige priser. Jeg har fx. en af deres større batteriladere til akkumulatorceller i almindelige størrelser, som jeg er meget tilfreds mede!)
« Senest Redigeret: 11, Marts 2010 - 04:05 af John Larsson »

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Lommebiograf?
« Svar #3 Dato: 11, Marts 2010 - 12:08 »
Jeg tror bestemt heller ikke at det er en fejl med de 8 lumen. Der er et alternativ i samme størrelse, og også med LED "pære" men som dog har 12 Lumen og XGA opløsning:

http://solutions.3mdanmark.dk/wps/portal/3M/da_DK/PocketProjectors/Home/1/Whatisit/

Jeg håber at få lejlighed til at opleve/prøve en af slagsen i praksis, for at se om den kan anvendes til præsentationer i små grupper/små mødelokaler, men jeg er også skeptisk m.h.t. lysstyrken.

Jakob

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Lommebiograf?
« Svar #4 Dato: 11, Marts 2010 - 20:02 »
Nikon er lige udkommet med et kamera med en projektor på 10 lumen


http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/digitalcamera/coolpix/style/s1000pj/spec.htm




Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Lommebiograf?
« Svar #5 Dato: 11, Marts 2010 - 22:08 »
Jeg har kikket med interesse på de seneste links, herunder videoen, der ligger på 3M-linket.
De gør ikke meget for at fremhæve det, men på et enkelt af klippene mener jeg at kunne se, at projektionen foregår i et mørkelagt lokale - hvilket jeg også mener må være helt nødvendigt, hvis man skal vise et billede på op til 50" med kun 8-12 lumen.

Jeg vil fremhæve en forskel på de tre projektorer:
Både 3M og Nikon inkluderer et genopladeligt batteri og en batterilader i deres pakke, modsat det oprindelige Alptek apparat, hvor der udtrykkeligt står, at den kun får strøm fra usb.

Jeg kan i den forbindelse fortælle, at jeg for et par år siden fik et usb-stick med en dejlig stor lysdiode. Desværre var dens strømforbrug nok for stort, og jeg har den mistænkt for to gange at smadre bundkortet på en bærbar PC og deaktivere en usb-port på en anden. Derimod fungerede den fint på min stationære PC. Mit eventyr sluttede lykkeligt, da jeg fik lov at returnere den iøvrigt ringe PC med defekt bundkort under garantien og til gengæld købte en bedre og dyrere: og prisen på usb-sticks var i mellemtiden faldet så kraftigt, at jeg skyndte mig at købe en langt større og billigere.
Men jeg er siden blevet særdeles varsom med at tilslutte grej, de skal trækkes strøm i noget større omfang, til en usb-port. Noget tyder på, at grænsen for det tilladelige ikke altid trækkes ens af producenter af hhv. bundkort og periferiudstyr.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Lommebiograf?
« Svar #6 Dato: 12, Marts 2010 - 16:25 »
En usb port burde have en strømbegrænser så der ikke kan trækkes mere end hvad bundkortet kan tåle.

Men jeg har oplevet en bærbar gå i sort ved at en storforbruger blev tilsluttet.  Det tyder på at fabrikanten har sparet "automatsikringen"
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Lommebiograf?
« Svar #7 Dato: 12, Marts 2010 - 16:37 »
Det har du uden tvivl ret i, harbst.
Hvorved det bliver relevant at fortælle, at de bærbare, hvorpå jeg oplevede problemerne, begge var af mærket Acer - som ofte reklamerer med tiltrækkende lave priser, men måske fandt jeg en af forklaringerne?
Jeg valgte et andet mærke, da jeg fik muligheden for omvalg.
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Lommebiograf?
« Svar #8 Dato: 12, Marts 2010 - 20:33 »
En usb port burde have en strømbegrænser så der ikke kan trækkes mere end hvad bundkortet kan tåle.

Men jeg har oplevet en bærbar gå i sort ved at en storforbruger blev tilsluttet.  Det tyder på at fabrikanten har sparet "automatsikringen"

Jeg er enig med dig! Der er masser af uduelige (afbrændte?) USB-porte i landskabet, også på stationære! Jeg er i hvert fald holdt op med at bruge USB-støvsugere og USB-vifter på det eneste tilbageværende USB-stik!

Nogle standarder ville have vundet ved at man havde tænkt sig lidt mere om, inden man skred til vedtagelse!

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Lommebiograf?
« Svar #9 Dato: 13, Marts 2010 - 09:19 »
Øh John! mener du virkligt det?

Trækker du også 10kW på en stikkontakt?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Lommebiograf?
« Svar #10 Dato: 13, Marts 2010 - 11:18 »
"Nogle standarder ville have vundet ved at man havde tænkt sig lidt mere om, inden man skred til vedtagelse!"

Standarden er god nok, at der så er nogen der ikke overholder den er en anden sag.

MvH,

Bent.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Lommebiograf?
« Svar #11 Dato: 13, Marts 2010 - 12:52 »
"Nogle standarder ville have vundet ved at man havde tænkt sig lidt mere om, inden man skred til vedtagelse!"

Standarden er god nok, at der så er nogen der ikke overholder den er en anden sag.

MvH,

Bent.


(Også lidt til Bjarke!  :) )

Nja, nu kender jeg ikke standarden, men hvis den ikke tillader en kortslutning, er den ikke god nok! Hvis jeg slutter en effekt på 10 kW til 230-voltsstikket her i stuen, ryger strømmen godt nok i hytten, men så har jeg jo heldigvis stadig kræfter til at vippe automatsikringen på plads igen! Hvis jeg brænder USB-porten af, er det definitivt, og med alle de muligheder der er for seriekoblinger af hubs etc. for svage sjæle, burde standarden foreskrive "automatsikring"!

Afvigelser fra standarden sker sikkert på mange områder, men så taler vi jo om noget man plejer at kalde "vildledende markedsføring"!

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Lommebiograf?
« Svar #12 Dato: 13, Marts 2010 - 14:25 »
Jeg har googlet lidt om USB standarder. Det er noget besværligt for nettet er fyldt med uvederhæftige meninger.

Men jeg er kommet frem til at strømmen angives i "enheder" af 100 mA. En computerport skal kunne trække 5 enheder . Det kan være gennem en hub med 5 underporte,,hvortil, der kan sluttes udstyr som hver tager for 1 enhed.
Men der er også udstyr, som tager strøm svarende til flere enheder. De skal så direkte til encomputerport eller en hub med supplerende forsyning.

Computer USB2 porten skal således kunne levere 500mA. Det er åbenbart fabrikantens egen sag at sikre at den ikke kan skades af overbelastning. Det ved jeg at de seriøse gør med en elektronisk strømbegrænser.


« Senest Redigeret: 14, Marts 2010 - 01:16 af harbst »
Jørgen Harbst

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Lommebiograf?
« Svar #13 Dato: 13, Marts 2010 - 15:05 »
Sådan som jeg har forstået standarden, så kan en enhed uden videre få 100 mA. Hvis den skal bruge mere, skal den bede Host om det først.
Der er i øvrigt en glimrende tråd om emnet her:
http://www.eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=263327&page=1

MvH,

Bent.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk