* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 25
I alt: 25

Forfatter Emne: Digitalisering af VHS-bånd  (Læst 49767 gange)

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Digitalisering af VHS-bånd
« Svar #15 Dato: 09, April 2010 - 11:14 »
Hej Jørgen:
min "Grabster" leverer Mpeg-2 i opløsningen 720x576, samt audio i 192 kbps direkte.
Dette er så vidt jeg ved DVD format.
Som sagt, klipning osv. har jeg langsomt styr på, det sidste jeg mangler er et program der kan lave min redigerede Meg-2 fil om til en .VOB fil så jeg kan brænde en CD.

Da enhver omkodning betyder tab af kvalitet, er det mit mål kun at redigere i min oprindelige Mpeg fil.
Mit "Cuttermaran" program fungerer her helt fint, med den begrænsning at et klip kun må starte med en I-frame og kun må ende med en I- eller P-frame.
Det er måske her dit DVD Shrink har et problem?
Jeg hører gerne nærmere, men som sagt, det jeg mangler nu er en .VOB generator.

MvH,

Bent.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Digitalisering af VHS-bånd
« Svar #16 Dato: 09, April 2010 - 14:53 »
vob filerne er også mpg-2.

Men til en DVD hører mere end vob filerne. Der er meny og lydvalg mv.
Jeg tror ikke du får en rigtig dvd ud af det ved at omforme til vob filer og brænde dem på en skive ligespom man gør med datafiler.

Da dine mpg2 filerne har det rigtige format, skal de ikke konverteres, men bare lægges rigtig på plads.

DVD har simpelthen sin egen struktur og ikke noget med mapper filallokering , kæder  osv som med  computerdata. Det er en tilsnigelse når folk siger at de brænder data på en dvd. Det burde hedde at de gør det på et dvd-medie.

Med andre ord du skal bruge et af de programmer , som kan lave dvd og ikke et databrændingsprogram.

Nero-vision og de nyere betalings-video-redideringsprogrammer kan . ms mediacenter til Windows 7 kan også.

Selv foretrækker jeg Cyberlink Powerdirector.
Det koster penge, men så kan du med samme program importere videoen, redigere og brænde resultatet på en DVD. Den kan meget andet godt. Blandt andet importere fra dvd, så man kan redigere og gemme filen til streaming.
Jørgen Harbst

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Digitalisering af VHS-bånd
« Svar #17 Dato: 09, April 2010 - 18:46 »
Hej Bent.

DVD Shrink er oprindelig et program til at kopiere købefilm med kopisikring. DVD Shrink er vist forældet, men virker rigtig godt til klipning/sammensætning af egne optagelser.
Programmet læser optagelserne fra en DVD-skive eller fra et bibliotek hvor filer fra en DVD-skive ligger. Efter klipning/sammensætning kan DVD Shrink brænde en DVD og samtidig gemmes filerne i et bibliotek (alle de filer der hører til brænding af en DVD, bla.a. VOB-filen).

For at bruge programmet skal alle DVD-filerne være tilgængelig for programmet, og det var derfor jeg spurgte til din købe dims. Hvis man kan leve med den kontante klipning osv, er programmet nemt og hurtigt at bruge. Desværre er der ikke rigtig nogle vejledninger, men jeg hjælper gerne.
DVD Shrink skulle i øvrigt lave klipningen/kopieringen uden kvalitetstab (man kan ikke helt selv vælge klippestedet, der kan kun klippes ca med 1 sek's mellemrum i org optagelse).

Jeg kører DVD Shrink på en lidt ældre XP maskine, jeg er lidt i tvivl om programmet kan bruges på Vista.

Venlig hilsen
Jørgen.

 
 

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Digitalisering af VHS-bånd
« Svar #18 Dato: 10, April 2010 - 00:00 »
Tak for tilbagemeldingerne.

Harbst:
Du har ramt hovedet på sømmet. Som ingeniør fokuserede jeg igen for meget på teknikken og kørte fast i .VOB problemet.
Selvfølgelig er udfordringen Mpeg-2 -> DVD sagen, ikke Mpeg-2 -> .VOB

Jørgen:
Det jeg har til rådighed er en redigeret Mpeg-2 med video og audio. Hvis din DVD Shrink kan tage den og brænde en spilbar DVD er det interessant. Med "spilbar" mener jeg  en normal DVD-spiller, ikke en computer.

For lige at rekapitulere, det som allerede fungerer er:

SCART -> MPEG -> Harddisk -> Redigering -> MPEG (på harddisk)

Det som mangler er MPEG (på harddisk) -> DVD

MvH,

Bent

ttn

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: Digitalisering af VHS-bånd
« Svar #19 Dato: 10, April 2010 - 09:11 »
Hej Bent,

den process du mangler for at lave en DVD kaldes normalt "authoring" (kender ingen
dansk betegnelse). Hvis du kigger på www.videohelp.com (sproget er engelsk/amerikansk)
kan du finde alt om at lave video på PC, DVD, Blue-ray etc.

Umiddelbart kunne jeg finde følgende gratis og muligvis gode programmer via denne (fantastiske :-) hjemmeside:

http://www.videohelp.com/tools/GUI_for_dvdauthor

eller

http://www.videohelp.com/tools/DVD_Flick

Du kan garanteret også findes guides til hvordan du bruger programmerne her.
Læg mærke til rating systemet. Ovenstående programmer har en rating på næsten 9 ud af 10, hvilket er rigtigt godt.

Mvh Torben.

PS: DVDShrink og nyere alternativer kan også findes på hjemmesiden.

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Digitalisering af VHS-bånd
« Svar #20 Dato: 13, April 2010 - 21:10 »
Jeg har nu skabt min første video DVD og er begejstret! Jeg kan næsten ikke få armene ned :-)

Det ligger i, at både billed- og lydkvalitet er førsteklasses, min lille "Grabster" box kører bare (12-bit video A/D med 10-bit signalbehandling, 18-bit audio A/D med 16-bit behandling).

Jeg optog en film med reklamer etc. "fra luften", dvs. jeg brugte min videospiller som tuner og optog gennem SCART-udgangen. En direkte A/B test var således ikke mulig, men resultatet er efter min mening bedre end den oprindelige udsendelse, måske fordi min DVD-spiller har en bedre videoudgang, og måske fordi de forskellige programmer i kæden filtrerer og optimerer lidt. Svært at sige.

Det har været sjovt at skrue tingene fra hinanden, som det sig hør og bør på ingeniørvis. Et komplet købeprogram havde måske kunnet klare det hele på én gang, men de købeprogrammer som fulgte med mine videoadaptere var rædelsfuldt dårlige ("Magix", køb aldrig det skidt!)

Hele kæden ser nu således ud:

1: SCART -> USB: Grabster AV400 (MPEG-2 kodning i hardware)

2: USB -> MPEG-2 på harddisk: VLC Player

3: MPEG-2 -> MPEG-2 video + MPEG-2 audio filer: PVAStrumento

4: Fjernelse af reklamer og generel klipning: Cuttermaran

5: Redigeret MPEG-2 -> DVD: DVDStyler

ad2: det er muligt at VLC Player kan demultiplexe en MPEG-2 til MPEG-2 video og audio. Noget i en af menuerne tyder på det, men jeg har ikke fundet ud af det endnu. Potentielt kunne man måske eliminere PVAStrumento skridtet.

ad4: jeg var lidt uvenner med Cuttermaran til at begynde med, men nu hvor jeg forstår principperne beg MPEG redigering er jeg blevet varm tilhænger.

ad5: jeg forsøgte først med DVD Flick. Dårlig software. Jeg har en grydeklar MPEG-2 fil, men DVD Flick beslutter sig for at rekode den. Det tager over en time, og til slut kommer en fejlmeddelelse om, at min oprindelige 3,6 MB fil nu er 5,4 MB og dermed for stor til en DVD.
DVDStyler er derimod klog nok til at se at min MPEG-2 er DVD konform og kopierer ganske enkelt med 400 frames/sekund.

MvH,

Bent.

PS: Tak til Torben for henvisningen til "authoring", det bragte skred i sagerne!

thegenni

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: Digitalisering af VHS-bånd
« Svar #21 Dato: 14, Oktober 2015 - 08:53 »
En videos kvalitet vil altid afhænge af konverteren. Det ER flaskehalsen. Derfor er det en god ide at købe en dyr konverter, da det i denne forbindelse er enstydende med bedste resultat. Jeg har drevet www.medieland.dk/vhs-til-dvd siden 2006, hvor jeg har overspillet til vhs, miniDV, hi8, betamax og lign til DVD og videofil. Så jeg ved hvad jeg snakker om.

Den bedste konverter som du kan købe på markedet d.d. er Honestech VHS to DVD. Den kan kun købes over amazon og koster ca. 700 kr., men den er pengene værd og den sparer dig for MEGET besvær.

Håber du kan bruge mit råd til noget, hvis du har flere spørgsmål, så skriver du bare ;D

ps. du kan se denne guide som jeg har alvet omkring emnet:
www.medieland.dk/artikler/guide-sadan-kan-du-overspille-vhs-til-dvd

Søren83

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Digitalisering af VHS-bånd
« Svar #22 Dato: 29, August 2019 - 12:06 »
Nu står jeg selv i samme siuation, og ville derfor komme med lidt råd.
Jeg synes det var super dyrt, at få et firma til at gøre det.

jeg købte en videograbber som climax digital, ligesom denne: https://medieland.dk/produkt/videograbber-video-pc-konverter/

Jeg synes kvaliteten er helt fin og bruger convertxtodvd, til at omkode og  brænde DVD´en.

Mine erfaringer er:
Længere oppe i tråden var der en som skrev, at man blot kunne bruge dvd-shrink, men det går altså ud over kbvaliteten, hvis du komprimerer det mere end 2 timer i længden.

Videopro og medieland ser fine ud, men det er væsenligt dyrere end at gøre det selv.

God dag


 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk