* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 65
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 47
I alt: 47

Forfatter Emne: Bølgemaskine  (Læst 12624 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Bølgemaskine
« Dato: 23, April 2010 - 22:17 »
Bjarke (i anden tråd):
Nu kom du selv ind på bølger John hvordan har bølgemoseren det?

========

Jo tak, Bjarke, den har det fint! Jeg var færdig med mine bølgetest for ca 9 måneder siden. Denne model kan jeg ikke bruge til noget andet, så den er nu overdraget til Teknisk Museum. Aftalen er dog, at de ikke eksponerer den, før jeg har offentliggjort opfindelsen. Det havde jeg regnet med at kunne gøre for flere måneder siden, men når man arbejder med patenter, opdager man tit at der er nye "huller", som må lukkes; man vil jo nødig komme i samme situation som James Watt og plejlstangen!

Med opfindelsen allerede på museum, kan man vel sige, at jeg er den bølgekraftopfinder, som er nået længst, i hvert fald herhjemme! ;D

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Bølgemaskine
« Svar #1 Dato: 24, April 2010 - 13:07 »
Nåh Nej, men James fandt jo en udvej ;D

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Bølgemaskine
« Svar #2 Dato: 24, April 2010 - 13:56 »
Nåh Nej, men James fandt jo en udvej ;D



Jo, men med de momenter som kommer af 1 GW og 15 rpm, ville den ikke holde ret længe!

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Bølgemaskine
« Svar #3 Dato: 24, April 2010 - 23:20 »
Nåh Nej, men James fandt jo en udvej ;D



For folk der ikke er Watt-nørder: James Pickard patenterede 1780 en dampmaskine med svinghjul og plejlstang. Watt, som på det tidspunkt havde tjent mange penge på sin kondensator (som kun havde betydning for den tids lavtryksdampmaskiner!), havde åbenbart haft denne idé i hovedet, men havde ikke regnet med at kombinationen plejlstang og dampmaskine (Newcomens dampmaskine) kunne danne grundlag for et selvstændigt patent. Pickards patent blokerede derfor (Boulton og) Watts lukrative forretning for roterende maskiner. Watt blev så rasende over at skulle betale royalty til "patentsnyderen" Pickard, at han gik i gang med at konstruere et særligt planetgear, som også kunne omdanne en frem- og tilbagegående bevægelse til en svinghjulsbevægelse. Den var mere klodset, og da Pickards patent udløb, brugte han den mere solide plejlstang. Planetgearet blev patenteret 1781, så der var knald på!

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Bølgemaskine
« Svar #4 Dato: 25, April 2010 - 14:39 »
Patent pirateri lever i bedste velgående den dag i dag...

Den virksomhed jeg er ansat i har været ude for 2 tilfælde af slagsen.
Det er ofte folk der er godt inde i Jura, de spotter en lille detaile som fx. ikke er patent beskyttet i det land hvor vi har udstyret i drift.
De søger om patent og anklager derefter os for at bryde deres patent rettigheder. Mod et "symbolsk" beløb vil de så se gennem fingre med sagen, ellers sætter de en retsag i gang der -for dem- er væsentlig mindre bekostlig end for en DK virksomhed der skal til at hyre lokale advokater og sætte sig ind i lokale forhold.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Bølgemaskine
« Svar #5 Dato: 25, April 2010 - 16:13 »
Patent pirateri lever i bedste velgående den dag i dag...

Den virksomhed jeg er ansat i har været ude for 2 tilfælde af slagsen.
Det er ofte folk der er godt inde i Jura, de spotter en lille detaile som fx. ikke er patent beskyttet i det land hvor vi har udstyret i drift.
De søger om patent og anklager derefter os for at bryde deres patent rettigheder. Mod et "symbolsk" beløb vil de så se gennem fingre med sagen, ellers sætter de en retsag i gang der -for dem- er væsentlig mindre bekostlig end for en DK virksomhed der skal til at hyre lokale advokater og sætte sig ind i lokale forhold.

For de fleste lande, lande der anerkender Pariskonventionen, er dette ikke muligt; er dimsen ikke beskyttet, kan man bruge opfindelsen frit, men man kan aldrig selv få patent på den! Juraen er altså meget klar, men retssystemet er i mange lande temmelig korrupt, når store interesser står på spil! Så, jo i praksis sker der ting og sager, der klart afviger fra den smukke definition af patentet, som opfinderens "fredning" i ca 20 år mod at beskrivelsen bliver offentlig tilgængelig (senest 18 måneder efter indlevering af patentanmeldelse)!

Nu er den her verden ikke så sort eller hvid, som mange vil gøre den til. En stor patentaktiv virksomhed, bruger tit mere ressourcer på patentomgåelser end på egne front-patenter. Der er også mange fritstående opfindere der tilbyder sig som "konsulenter" mht. patentomgåelser. I Pickards tilfælde var det nærmest det man i dag kalder "fencing in", det at blokere en front-opfindelse ved at tage patent på de smarteste måder at udnytte opfindelsen på. Man kan ikke forhindre udnyttelse af front-patentet, men hvis den der udnytter opfindelsen skal tvinges til at betale royalties til mange forskellige sider, falder opfindelsens værdi drastisk! Det er det sidste jeg bruger ret megen tid på lige nu!

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk