* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 40
I alt: 40

Forfatter Emne: Sinkhole -Det er FOR vildt!  (Læst 19608 gange)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sinkhole -Det er FOR vildt!
« Dato: 01, Juni 2010 - 16:51 »
Ok teorien omkring det er forståelig nok men hvor ser det bizart ud.

http://jp.dk/udland/article2084577.ece

Det er set før, blot husker jeg ikke lige hvor, men hvordan pokker restaurerer man såden en sag. Det er jo tydeligvis adskillige vognlæs der skal til for at fylde det op igen.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Sinkhole -Det er FOR vildt!
« Svar #1 Dato: 01, Juni 2010 - 23:43 »
JPs artikel er endnu et eksempel på, at "dovne" journalister ikke gider oversætte til dansk!
Det omtalte fænomen er velkendt, og et "sinkhole" hedder på dansk et jordfaldshul.
Det er dog i Danmark kun kendt som et fænomen, der optrådte i slutningen af istiderne, idet det forudsætter et stabilt jordlag med en vandstrøm nedenunder, og disse forhold har vi ikke i det klippefattige Danmark. Jordfaldshullet opstår, når det stabile jordlag bliver ustabilt i et begrænset område.
Et jordfaldshul kan ikke bare fyldes op. Normalt kan vandstrømmen i undergrunden ikke standses, og så er den eneste mulighed at lukke hullet med store sten eller lignende og derpå fylde op.
Jeg har engang læst en kriminovelle, hvor en person fik en uven til at hjælpe med dette arbejde og nakkede ham, da først den stabile bundsten var på plads - vel vidende, at 10-20 år efter ville stenen give efter, og alle spor blive skyllet langt bort ...
Mvh. Morten Jødal

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Brunkulslejerne ved Søby
« Svar #2 Dato: 02, Juni 2010 - 02:15 »
For et års tid siden bragte TV en interessant udsendelse om de gamle brunkulslejer i Jylland. En meget vidende mand fra Skov og Naturstyrelsen (jeg husker ikke navnet) forklarede hvorfor området er farligt at færdes i.
I sin tid blev terrænet gravet igennem ned til 10-20 meters dybde, og det overliggende løse sand ligger nu tilbage men er efterhånden begroet.

Det ejendommelige er, at både dengang minen var i drift og nu sker det af og til at jordoverfladen i et område pludselig synker 1-2 meter og der opstår springvand som arbejderne dengang kaldte "vandgeysere". På grund af terrænets ustabilitet anser man det for farligt at færdes der. Der er også flere steder med kviksand, hvor vand nedefra vælder op og gør at overfladen ikke kan bære.

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Sinkhole -Det er FOR vildt!
« Svar #3 Dato: 02, Juni 2010 - 09:00 »
"Det er dog i Danmark kun kendt som et fænomen, der optrådte i slutningen af istiderne"

Feddersen er uenig med dig:
http://www.tidsskrift.dk/visning.jsp?markup=&print=no&id=67083

MvH,

Bent.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Sinkhole -Det er FOR vildt!
« Svar #4 Dato: 02, Juni 2010 - 17:23 »
Ja ja, der er nu forskel på springkilder og jordfaldshuller, selv om begge fænomener har noget med underjordiske vandårer at gøre.
Men hvor det f'ørste fænomen skyldes overtryk, opstår jordfaldshuller faktisk, når vandstrømmen er mest vandret.
Jeg har færdedes meget i kildeområder i Jylland, og jeg har også været i brunkulsområderne - men sjovt nok har jeg aldrig været på Møn, hvor der åbenbart skulle være flest jordfaldshuller.
Jeg tager til efterretning, at fænomenet åbenbart også kan optræde i Nutidsdanmark.

Men jeg er siden mit første svar kommet til at tænke på, udtrykket "FOR vildt" måske skyldes, at hvor enhver kan se, at man ikke uden videre kan standse en synlig flod ved at fylde jord i flodlejet, så er den hjemlige forståelse for, at præcis det samme gælder for et underjordisk vandløb, sværere.
Og jeg tror fortsat det skyldes, at jordbundsforholdene i Danmark er sådan, at vandårerne mest findes i porøse jordlag, ikke i direkte hulrum. Det sidste er slet ikke ualmindeligt, hvor grundfjeldet består af egentlig klippe.
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Sinkhole -Det er FOR vildt!
« Svar #5 Dato: 02, Juni 2010 - 18:05 »
Nu har jeg også læst en opfølgende artikel om tilfældet, hvor man hævder at hver "ekspert" har sin egen teori om fænomenet, og at man vil sænke geologer ned i hullet for besigtige tingene!!

Men hvad angår Møn så jeg i TV, efter jeg postede første indlæg, en dansk "ekspert" fortælle at det hænger sammen med stort indhold af klak i undergrunden, som netop Guatemala har. Det var også i Guatemala et lignende tidligere tilfælde blev set.
I udsendelsen blev netop Møn nævnt som en dansk mulig kandidat til noget lignende. Men næppe så spektakulær som den i Guatemala.

Udtrykket "FOR vildt" hænger nok sammen med min daglige omgang med mine teenage drenge  :)
Stadig vil jeg hævde at dette er vildt, et regulær cylindrisk hul lodret nærmest uendeligt ned i jorden, det er noget man kun ville forvente af en computer animeret film.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Sinkhole -Det er FOR vildt!
« Svar #6 Dato: 02, Juni 2010 - 21:40 »
Ja ja, der er nu forskel på springkilder og jordfaldshuller, selv om begge fænomener har noget med underjordiske vandårer at gøre.
Men hvor det f'ørste fænomen skyldes overtryk, opstår jordfaldshuller faktisk, når vandstrømmen er mest vandret.
Jeg har færdedes meget i kildeområder i Jylland, og jeg har også været i brunkulsområderne - men sjovt nok har jeg aldrig været på Møn, hvor der åbenbart skulle være flest jordfaldshuller.
Jeg tager til efterretning, at fænomenet åbenbart også kan optræde i Nutidsdanmark.

Men jeg er siden mit første svar kommet til at tænke på, udtrykket "FOR vildt" måske skyldes, at hvor enhver kan se, at man ikke uden videre kan standse en synlig flod ved at fylde jord i flodlejet, så er den hjemlige forståelse for, at præcis det samme gælder for et underjordisk vandløb, sværere.
Og jeg tror fortsat det skyldes, at jordbundsforholdene i Danmark er sådan, at vandårerne mest findes i porøse jordlag, ikke i direkte hulrum. Det sidste er slet ikke ualmindeligt, hvor grundfjeldet består af egentlig klippe.

Morten, du har helt ret i at disse geologiske "særheder" ikke kan beskrives efter én enkelt formel.

Jeg har i ca. tyve års tid prøvet at bekæmpe "vandmafiaen" herhjemme. Fra tidligere tider, hvor det var én gravet brønd på hver gård eller i hver landsby (dengang de stadig var samlede landsbyer!). Selv om vi nu er et udviklet I-land, lever dem der har bestyret vandforsyningen i Danmark stadig i den gamle bondske forestilling om at vi herhjemme er forsynet med en uendelig mængde "grundvand", som man bare graver eller borer dybere og dybere efter, for at klare skærene (lokale vandværker der må lukke, fordi overgødskning og pesticider langsomt indsnævrer mulighederne for at indvinde "grundvand" i Danmark)! Grunden til at jeg sætter "grundvand" i gåseøjne, er at det ikke findes én klar definition af begrebet. Næsten alt det vand vi indvinder, og som vi altså kalder grundvand, er vand der bevæger sig i jordlagene indtil det løber ud i åbne vandløb, søer eller havet. Det ferskvand i jordlagene som ikke bevæger sig, ligger dybt og under disse "lommer" er vandet salt, Det grundvand som ikke bevæger sig, findes der kun en begrænset mængde af. Når man indvinder dette vand, stiger saltvandet og man må lukke boringen! Det aller meste af det indvundne vand er altså "grundvand" med meget forskellig alder! Det vand som vi kalder "overfladevand" har altså den laveste alder. Overfladen har også været "grundvand", hvis vi altså ser bort fra den nedbør der falder direkte i åer og søer!

Med "vandmafiaen" mener jeg det nærmest "symbiotiske" forhold mellem vand- og kloakbranchen, og her tænker jeg ikke specielt på forholdene i Køge kommune! ;-) Kloakker forudsætter vand, men langt det meste vand i kloakkerne, burde aldrig have været der, men være nedsivet lokalt ved boligerne!

Ja, håber at du er med endnu, Morten, fordi humlen i hele den her snak er, at man slet aner hvordan vandet bevæger sig, og specielt ikke i de dybtliggende jordlag! Derfor kan "jordfald" ytre sig på mange forskellige måder!

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Sinkhole -Det er FOR vildt!
« Svar #7 Dato: 03, Juni 2010 - 22:36 »
John, du har ret i, at jordfald kan ytre sig på forskellige måder.
Jeg ville blot pointere, at hovedårsagen er strømmende vand i undergrunden, og derfor hjælper det sjældent blot at fylde hullet op med jord.
Men forøvrigt er jeg da ikke geolog, så min viden på området er kun almindelig amatørinteresse.

Miljøproblemer har ofte i mit virke ført mig ud til kanten af eget fag og længere, og jeg har derfor interesseret mig en del for grundvandsspørgsmål.
Stort set er vi enige om problemerne; jeg er dog lidt mere positiv end du mht. myndighedernes indsats.
Ikke desto mindre ærgrede jeg mig over, at jeg ved mit nye hus var nødt til at investere i en kloakpumpe for af få afvandet den tagflade, hvis nedløb gik til den laveste del af min grund. Jeg havde søgt om at måtte lave en faskine i stedet, men fik afslag.  :(
Til gengæld har jeg hørt historier fra andre kommuner, der er ved at være opmærksomme på at mindske den del af regnvandet, der skal i kloaken.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk