* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 57
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 46
I alt: 46

Forfatter Emne: 12 V boremaskine, 18 V batteri...?  (Læst 12464 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
12 V boremaskine, 18 V batteri...?
« Dato: 14, Juni 2010 - 14:34 »
Goddag goddag!

Min svogers boremaskine brændte sammen, men han havde to batterier og en ladestation til dem som jeg så fik.

Da jeg kommer hjem opdager jeg at batterierne godt nok passer i maskinen, men de er på 18 Volt i stedet for 12 volt som min boremaskine bruger (En "PowerCraft" til 19.95 i brugsen - eller sådan noget...)

Spørgsmålet er: Kan der ske noget ved at bruge et 18 volt batteri i stedet for et 12 volt batteri? Jeg går ud fra, at der vil komme lidt mere kraft på motoren, som i øvrigt kan få lettere ved at blive overbelastet ved stramme skruer, men er det noget jeg skal lade helt være med? Eller er det noget "Det går sgu nok"?

Mvh
Mads Aggerholm
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: 12 V boremaskine, 18 V batteri...?
« Svar #1 Dato: 14, Juni 2010 - 15:05 »
De fleste batteriboremaskiner har en elektronisk hatighedsregsstyring, så omdrejningstallet kan styres med "pistolaftrækket".  Det afhænger af hvor snævert det er dimensioneret, om den vil holde til den forhøjede spænding. Ikke godt at vide, som man siger, selv om det nettop ville være godt at vide.
Jørgen Harbst

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: 12 V boremaskine, 18 V batteri...?
« Svar #2 Dato: 15, Juni 2010 - 08:35 »
Jeg kender vist godt den omtalte boremaskine og har selv en af dem (18V).

Så vidt jeg har "regnet" den ud, fåes den i forskellige modeller fra 12V til 18V. Jeg kunne godt forestille mig at det stort set kun er et salgsargument, at en 18V skulle være bedre en end 12V, eller at man får lov til at betale for nogle ekstra celler i batteriet.

Dvs. jeg tror (med ved det ikke), at boremaskinen er den samme, men batteriet forskelligt. Uanset, så er det jo begrænset hvad der sker ved at prøve det af og skrive herinde omkring resultatet.


vh.
Claus

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: 12 V boremaskine, 18 V batteri...?
« Svar #3 Dato: 15, Juni 2010 - 09:29 »
Jeg dem begge, dog adskilte. Motoren er mærket 12v og 18v på den anden. Normalt indenfor dc motorer kan der køres med 2-3 gange spænding, det gøres bla. i fjernstyrede både. Motoren har bladkul, altså ret stabile. Normalt er det varmeudvikling der er problematisk ved overspænding. Der er mulighvis forskæl på regulatoren, jeg har 3, ingen er ens.

Marek.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: 12 V boremaskine, 18 V batteri...?
« Svar #4 Dato: 15, Juni 2010 - 11:00 »
Som sagt det er næppe motoren , men regulatoren, som kan være problemet.
Jørgen Harbst

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: 12 V boremaskine, 18 V batteri...?
« Svar #5 Dato: 18, Juni 2010 - 11:55 »
Mange tak for svarene.

Jeg tror jeg går efter "det går nok"-systemet.

Skulle det værste ske (bortset fra "boremaskinen eksploderer og tager alle nabohusene med") kan jeg jo købe (endnu) en ny boremaskine, som jeg så vil have 4 batterier i alt til...

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk