* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 65
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 58
I alt: 58

Forfatter Emne: "Isolering" af sandkasse  (Læst 23205 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
"Isolering" af sandkasse
« Dato: 22, Juni 2010 - 10:36 »
Goddag.

Jeg er ved at bygge en sandkasse til mine børn: Fliseområde i græsset med et par brædder knaldet ned i en firkant.

Så er der fliser i bunden og sand ovenpå holdt inde af brædderne.

Nu spørgsmålet: Hvordan isolerer jeg overgangen mellem fliser og brædder, så sandet ikke siver ud?

Jeg har overvejet silikonefuge, men kan det overhovedet holde uden at blive slidt i stykker?

Er der en bedre måde?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: "Isolering" af sandkasse
« Svar #1 Dato: 22, Juni 2010 - 11:44 »
Hvis du i stedet for at grave fliserne ned bare lægger dem på overfladen, har brædderne en kant at løbe langs.
Det burde være nok.
Silikonefuge tror jeg ikke på.

MvH,

Bent.

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: "Isolering" af sandkasse
« Svar #2 Dato: 22, Juni 2010 - 13:32 »
Jeg ville lægge et stykker Fibertex eller lignende. Så undgår du også at der kommer ukrudt den anden vej, men tillader samtidig at regnvand kan løbe ud.

Jakob

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: "Isolering" af sandkasse
« Svar #3 Dato: 22, Juni 2010 - 14:35 »
Vi har haft sandkasse næsten på samme måde.
Brædder med fjer og not, så de er tætte.

De skal gå et stykke ned under den omgivende jord, så er der intet behov for fuge.  Om man vil have fliser indeni er en smagssag. De behøver ikke at ligge helt tæt til brædderne. Bare så børnene ikke kan grave ned i jorden.
Det største problem er at børn smider sand ud i græset, som gror igennem , til det ender med en lille græsklædt høj omring sandkassen.

Husk at ved en vognmand hedder det ikke sand, men strandsand, ellers får du det, som ikke fagfolk kalder grus.
« Senest Redigeret: 22, Juni 2010 - 16:01 af harbst »
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: "Isolering" af sandkasse
« Svar #4 Dato: 22, Juni 2010 - 21:06 »

Husk at ved en vognmand hedder det ikke sand, men strandsand, ellers får du det, som ikke fagfolk kalder grus.

Nu kan det nogen gange være svært at afgøre hvem der er mest "fagfolk"! Er det Peugeot-forhandleren (vel at mærke den danske!) der ikke kan udtale navnet på det bilmærke han sælger eller  vognmanden der ikke ved at sand har en kornstørrelse fra 0,06 til 2 mm som geoteknikerne har som definition? (Geologerne har lidt andre definitioner, men for netop sand er der kun en meget marginel forskel!)

Et af sprogproblemerne her er vel at man ved glatførebekæmpelse (i hvert fald den gammeldags uden salt!) siger at man "gruser", hvor man vel burde sige "sande"! Men, den sprogfejl er måske på linje med at supermarkederne ind imellem sælger "stenfri" (burde vel så også hedde "stenfrie" som adjektiv!) druer! ;-)
« Senest Redigeret: 22, Juni 2010 - 21:12 af John Larsson »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: "Isolering" af sandkasse
« Svar #5 Dato: 22, Juni 2010 - 21:55 »
Der er dog en både faglig og praktisk forskel på "strandsand" og "bakkesand".
Strandsand har mere afrundede kanter end bakkesand, og dertil er diverse urenheder vasket ud, så poderne kommer renere ind, end hvis de får bakkesand at lege i.
Jeg ved det, jeg har selv haft en sandkasse med bakkesand - og til andre tider adgang til en strand!
Jeg tror faktisk godt vognmanden kender den tekniske forskel (kornstørrelsen) på sand og grus (ellers gør leverandøren, for grus er dyrere!).
Prisen på sand er meget afhængig af transportomkostningerne, så det kan ikke siges på forhånd, om strandsand eller bakkesand er billigst - men kvalitetsforskellen er tydelig!
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: "Isolering" af sandkasse
« Svar #6 Dato: 22, Juni 2010 - 22:26 »
Jeg ved af erfaring at en vognmand med sand mener noget der ikornstørrelse svarer til det man" gruser " veje med . Det var derfor jeg skrev at ikke fagfolk ville kalde det grus. Det er rimeligvis bakkesand , som kan have et noget varieret indhold af både ler og småsten, hvis der hverken er sorteret eller vasket. 
Jørgen Harbst

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: "Isolering" af sandkasse
« Svar #7 Dato: 23, Juni 2010 - 07:55 »
Mange tak for svarene indtil videre.

Jeg har muligvis gjort den fejl, at fortælle for lidt:

Sagen er, at sandkassen skal stå på en terrasse, og vil bestå af fire lange, brede brædder som slås på fire pæle som er sat ned gennem huller i fliserne og nedstøbt i beton i jorden under dem.

Sandkassen skal dermed ikke "holdes fast" på overfladen, det klarer pælene helt fint.

Det eneste jeg skal opnå er, at der ikke siver sand ud mellem brædderne og fliserne de står på.

Derfor ideen med en silikonefuge hele vejen rundt: Den skal jo ikke holde kassen på plads. Det ville jeg heller ikke have regnet med at den kunne.

Men det duer måske alligevel ikke med silikone?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: "Isolering" af sandkasse
« Svar #8 Dato: 23, Juni 2010 - 09:54 »
Ja, du havde fortalt for lidt.
En siliconefuge er specielt beregnet til at standse fugt. Den bruges især i køkkener og badevræelser.
Hvad du har brug for, er en fuge, der kan binde sig til to forskellige materialer, der arbejder forskelligt i varme og kulde.
Til det formål vil jeg mene du skal bruge en skumfuge, som dem man benytter i vinduesåbninger mellem træramme og mur.
Det er længe siden jeg har benyttet en sådan fuge, så jeg har glemt hvad den består af - poly-et-eller-andet (læs på beholderen, gå mest efter anvendelsen) - men IKKE silicone.

Held og lykke med sandkassen.
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: "Isolering" af sandkasse
« Svar #9 Dato: 23, Juni 2010 - 10:38 »
Morten, du tænker nok på polyurethanskum (PU-skum).
Den kunne man nok bruge.

Jeg ville personlig vælge bare at sømme et reb fast langs underkanten af brædderne (på indersiden).

MvH,

Bent.

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: "Isolering" af sandkasse
« Svar #10 Dato: 23, Juni 2010 - 11:59 »
Mon ikke Morten tænker på fugebånd: http://www.danalim.dk/dk_product/byggeri/fugebaand/ , som  med sin elasticitet hele tiden vil tilpasse sig trærammens bevægelser.

mvh Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: "Isolering" af sandkasse
« Svar #11 Dato: 23, Juni 2010 - 12:12 »
Både PU-skum og fugebånd er ting jeg har set i byggemarkedet, men da jeg nu bor i et nybygget hus (opført af professionelle), er det mange år siden jeg selv har været kunde.
Så jeg vil ikke tages til indtægt for det ene eller det andet valg - kun for, at det valgte materiale skal kunne klare de forskellige materialers temperaturbevægelser.
Det er til dette formål langt vigtigere end vandtæthed.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: "Isolering" af sandkasse
« Svar #12 Dato: 23, Juni 2010 - 13:41 »
Det skal jo ikke være perfekt vandtæt. Bare så sandet ikke løber ud . Mange ting kan bruget . En billig acryl fugemasse direkte inde under brættet mod fliden er måske det nemmeste . Der smøres en stribe under brættet inden det sættes på plads.
Jørgen Harbst

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: "Isolering" af sandkasse
« Svar #13 Dato: 23, Juni 2010 - 17:17 »
Såvidt som jeg forstår dig, så ligger brædderne ovenpå fliserne og støtter på disse.

Uanset hvordan du tætner det, så vil det kun holde i sommeren, for når der kommer frost vil fliserne hæve sig. Brædderne skal nok følge med op med mindre de er helt abnormt fastgjorte til stolperne, men når fliserne sænker sig igen vil de næppe følge med ned. Så til næste år må du forvente, at der vil være en stor fuge mellem fliser og brædder.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: "Isolering" af sandkasse
« Svar #14 Dato: 24, Juni 2010 - 20:41 »
Såvidt som jeg forstår dig, så ligger brædderne ovenpå fliserne og støtter på disse.

Uanset hvordan du tætner det, så vil det kun holde i sommeren, for når der kommer frost vil fliserne hæve sig. Brædderne skal nok følge med op med mindre de er helt abnormt fastgjorte til stolperne, men når fliserne sænker sig igen vil de næppe følge med ned. Så til næste år må du forvente, at der vil være en stor fuge mellem fliser og brædder.

Jeg tror at den bedste holdbare løsning her, er at bruge en T-liste af gummi eller blød plast. I bunden, mod fliserne, presser man halvdelen af T'ets "overligger" ind mellem fliser og bræt. I fugen mellem de andre brædder, presser man T'ets "stolpe" ind mellem brædderne.

Hvis man bruger brædder med not og fer, kan man høvle feren af på toppen og klare sig med bundlisten alene. Brug kraftige gulvbrædder. De findes i tykkelser på 32 mm og i bredder op til 300 mm, men så er de også ret dyre!

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk