* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 149
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 80
I alt: 80

Forfatter Emne: Årringe på træ  (Læst 17714 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Årringe på træ
« Dato: 28, Juli 2010 - 09:28 »
Jeg har netop fældet en stor rødgran på min sommerhusgrund.
Naturligvis talte jeg årringe, da først træet lå ned - der var 98.

Men der er en komplikation:

Træet havde ikke plads til at ligge i sin fulde længde på grunden, så jeg benyttede en stige og lagde snittene 3,8 m oppe.
Det lykkedes perfekt, træet faldt som ønsket og skånede den busk det ellers ville have ramt.
(og for god ordens skyld: vi var flere om projektet, så der hele tiden var en stigeholder, og vi havde diverse sikkerhedsudstyr i brug, herunder en sele, mens jeg stod på stigen)

Og nu kommer så spørgsmålet:
Er der nogen der ved, hvornår et grantræ kan forventes at sætte årringe i en højde af 3,8 m? Vokser årringene mon med opad, eller sættes den første ring først, når træet efter måske 10-15 år har nået denne højde?
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Årringe på træ
« Svar #1 Dato: 28, Juli 2010 - 14:05 »

Og nu kommer så spørgsmålet:
Er der nogen der ved, hvornår et grantræ kan forventes at sætte årringe i en højde af 3,8 m? Vokser årringene mon med opad, eller sættes den første ring først, når træet efter måske 10-15 år har nået denne højde?

Hej Morten!

Tilvækstlaget er altid det yderste lag, uanset hvilken del af træet du har adgang til. For hovedstammen vil du altid have alle årringene med, men man ser dem selvfølgelig bedst nede ved stubben. Tilvæksten i vertikal led sker med forskellig hastighed; kærneveddet vokser hurtigere opad end yderveddet, men topskuddets inderste årringer vil altid være meget komprimerede og ubrugelige til dendrokronologi.

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Årringe på træ
« Svar #2 Dato: 28, Juli 2010 - 14:18 »
Nedenstående er en naturvejledning for skolebørn.  ;D

Citat:
”Når træet er fældet er det let at finde ud af hvor gammelt det er. Du kan tælle årringene – enten på stubben eller på træstammen. Du skal tælle så lang nede ved jorden som muligt. Hvis du f.eks. tæller i 1 meters højde, så kan du se hvor mange år træet har været om at vokse fra 1 meters højde til den højde det har nu.”

Forfatter:
Eva Skytte, naturvejleder i Dansk Skovforening + Skoven i Skolen
http://www.skoven-i-skolen.dk/default.asp?m=17&a=1128

Hilsen
Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Årringe på træ
« Svar #3 Dato: 28, Juli 2010 - 21:07 »
Nedenstående er en naturvejledning for skolebørn.  ;D

Citat:
”Når træet er fældet er det let at finde ud af hvor gammelt det er. Du kan tælle årringene – enten på stubben eller på træstammen. Du skal tælle så lang nede ved jorden som muligt. Hvis du f.eks. tæller i 1 meters højde, så kan du se hvor mange år træet har været om at vokse fra 1 meters højde til den højde det har nu.”

Forfatter:
Eva Skytte, naturvejleder i Dansk Skovforening + Skoven i Skolen
http://www.skoven-i-skolen.dk/default.asp?m=17&a=1128

Hilsen
Uffe


Nogen gange gange må man åbenbart ofre lidt af sandheden på det pædagogiske formåls alter! ;-)

Det er en grov forenkling hun kommer med! Den forudsætter at et træ vokser som et hår, eller en ekstruderet spaghetti! Det gør det ikke! Træet vokser mere som knurhårene på en hund eller kat; det vokser hurtigst i midten!

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Årringe på træ
« Svar #4 Dato: 30, Juli 2010 - 15:25 »
Ja, disse svar gjorde mig jo kun mere forvirret - og end ikke på et højere niveau! Svarene repræsenterer jo hver af de to indbyrdes modstridende muligheder, jeg på forhånd havde overvejet.
Dog har jeg selv tænkt videre og er kommet til det resultat, at der nødvendigvis må være vækst opad i den enkelte årring, hvis vedkarrene - som transporterer alt vand og næringsstof fra jorden op gennem stammen - skal kunne fungere.
Altså må John Larsson have ret og naturskoledamen uret!
Så jeg stoler på, at mit grantræ var 98 år gammelt (+/- evt. tællefejl!).
Mvh. Morten Jødal

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Årringe på træ
« Svar #5 Dato: 30, Juli 2010 - 16:19 »
Det kunne være interessant at få opklaret endeligt, hvilket jo kunne klares hvis du savede den tilbageblevne stamme over helt nede ved jorden, og talte igen? (og så selvfølgelig delte resultatet med os her!)

Med venlig hilsen

Jakob

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Årringe på træ
« Svar #6 Dato: 30, Juli 2010 - 21:02 »
Det kunne være interessant at få opklaret endeligt, hvilket jo kunne klares hvis du savede den tilbageblevne stamme over helt nede ved jorden, og talte igen? (og så selvfølgelig delte resultatet med os her!)

Med venlig hilsen

Jakob

Det er jo godt tænkt, Jakob, men så skal man også tænke på, at "frodighedens topvinkel" er mere spids mod toppen! Det lyder måske lidt langhåret, men forskellen i (den vertikale) vækst i kærneveddet sammenlignet med "yderveddet", er altså større jo længere op man kommer!

Når træet er fældet, kan man jo ikke registrere andet end at stubben "skyder" mest i midten, men hvis man fælder (sammenlignelige) træer, med stubbe i forskellige højder, vil man kunne registrere forskellige "topvinkler" for de forskellige stubbe efter et stykke tid!

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Årringe på træ
« Svar #7 Dato: 31, Juli 2010 - 01:20 »
Den tilbageblevne høje "stub" har faktisk en ornamental virkning hvor den står, så jeg er mest tilbøjelig til at lade den blive stående.
Derimod vil jeg overveje at tælle årringe højere oppe på stammen, som i øjeblikket ligger en del i vejen og alligevel skal saves op.
Når jeg får lavet et snit fx 4 m højere oppe, kan jeg tælle igen, og det må vel give samme input til debatten?
Jeg vil dog advare om, at jeg endnu langtfra er færdig med at afgrene træet og skære grenene op. Det har højere prioritet, så jeg kommer ikke med flere oplysninger i næste uge.
« Senest Redigeret: 31, Juli 2010 - 01:22 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Årringe på træ
« Svar #8 Dato: 31, Juli 2010 - 08:59 »
Ja det er hårdt at være arbejdsramt ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Årringe på træ
« Svar #9 Dato: 25, September 2010 - 15:40 »
Nu har jeg lavet flere snit i min stamme, herunder et, som ligger ca. 10 m højere end det oprindelige.
Der har jeg talt 68 årringe.
Så jeg må modstræbende give naturskoledamen ret: der er færre årringe højere oppe.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Årringe på træ
« Svar #10 Dato: 25, September 2010 - 17:06 »
Havde du ventet andet?

Det sidste topskud kan jo ikke have eksisteret samtidigt med reten af træet.

Det er nogle pudsige tal du er komme frem til 98 og 68  :D

det er jo morsomt at grantrær kan vende et 9 tal til et 6 tal ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk