* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 107
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 74
I alt: 74

Forfatter Emne: Internet mellem to huse?  (Læst 14348 gange)

bovbjerg

  • Gæst
Internet mellem to huse?
« Dato: 19, August 2010 - 12:04 »
Undertegnede bor i udkantsdanmark, hvor der er 7 km til den nærmeste telefoncentral.
Som følge heraf kan internetforbindelse via telefonnettet ikke trække mere end ca. 3 MB/s.
Der er ikke dækning for de trådløse muligheder (3G, Skyline, etc.)
Min nærmeste nabo har imidlertid en superhurtig fiberforbindelse, og har tilbudt os at koble os herpå.
(Jeg har forespurgt fiberudbyderen om at levere en tilsvarende forbindelse, men har fået afslag).
Spørgsmålet er så hvordan jeg bedste/billigst forbinder til naboens net. Der er ca. 180 m mellem husene, men der er ikke frit syn.
Kan man simpelt hen grave et netkabel ned, og i givet fald hvilken type skal der så anvendes?

P.S. Jeg er udemærket klar over at der kan være nogle kommecielle forbehold i forhold til fiberudbyderen, med da denne har haft buddet, føler hverken jeg eller naboen os tynget heraf.

m.v.h.
Jens

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Internet mellem to huse?
« Svar #1 Dato: 19, August 2010 - 12:20 »
Det kan laves med en trådløs forbindelse. Sædvanligvis kaldet WIFI.

Det er bedst med udendørs antenner med frit sigt imellem.

På den afstand skal begge parter have noget ordentlig grej og helst en retningsantenne i begge ender.  De små pinde til usb og indbyggede enheder i computere er næppe godt nok til en hurtig og stabil forbindelse.

på Djursland har man et udbredt net med den teknologi .
Søg på djursnet.
Se en hjemmegjort retningsantenne her
http://www.tsolsen.dk/dursant.htm


Her er en anden løsning



« Senest Redigeret: 19, August 2010 - 12:38 af harbst »
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Internet mellem to huse?
« Svar #2 Dato: 19, August 2010 - 16:35 »
Det er jo klart lettest med en wifi-forbindelse.

Men hvis I foretrækker en kabelløsning - eller ikke kan få wifi til at fungere på grund af manglende frit sigt - skal det være glasfiber på den afstand. Det vil til gengæld fungere problemfrit.
Det er 12-13 år siden jeg var med til at designe et større net med fiber som backbone og UTP i de enkelte afdelinger, så jeg er helt ude af trit med priser på de nødvendige komponenter - jeg tror dog de er faldet meget væsentligt i pris.
Men teknikken fungerede fint op til (så vidt jeg husker) 155 Mb/s allerede dengang.
Mvh. Morten Jødal

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Internet mellem to huse?
« Svar #3 Dato: 19, August 2010 - 22:18 »
Wifi vil være nemmest da man så ikke skal i gang med gravearbejde. Men med de forhold der beskrives, så er det nok ikke realistisk, primært pga. manglende line of sight.
Fiber vil være den meste optimale, men også dyreste løsning. Fiberkabel til nedgravning er forholdsvis dyrt og man kan ikke selv sætte stik på enderne da det kræver specielt udstyr.
Et alm. netkabel til nedgravning vil ikke umiddelbart kunne lade sig gøre med den afstand der beskrives. Ethernet standarden siger max. 100 meter kabel i mellem to enheder. Hvis det skal laves med alm. netkabel skal der dermed sættes en enhed midt på forbindelsen, en switch/hub vil være fint.

En løsning der umiddelbart vil virke og som vil være til at lave for penge, hvis man er villig til selv at grave og lave lidt tilslutning vil være baseret på Homeplug AV. Dvs. netværk over elnettet. Du vil dermed kunne nedgrave et kabel med kappe omkring så de er mindre risiko for skader og have en ret stabil forbindelse.
I flg. dette produktark bør det kunne nå 300 meter og være robust overfor evt. forstyrrelser.
http://www.gigafast.com/OEM/PDFs/PE938-EBg.pdf

Jeg er ikke selv nogle erfaringer med Homeplug AV teknologien, så jeg kan ikke fortælle om hvorvidt det fungerer fornuftigt eller ej.

MVH Tommy

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Internet mellem to huse?
« Svar #4 Dato: 19, August 2010 - 22:31 »
En søgning på edbpriser.dk giver lidt forskellige produkter at vælge i mellem --> http://www.edbpriser.dk/Search/General.aspx?q=powerline&sp=all

Og en side hvor der har været anmeldelser af et af Belkins produkter.
http://www.testseek.dk/computere/netvaerk/el-line_netvaerk/belkin_powerline_av_starter_kit_f5d4074-p-f1388869-d2bc-fa18-0e06-1132fb296032.html

MVH Tommy

bovbjerg

  • Gæst
Sv: Internet mellem to huse?
« Svar #5 Dato: 20, August 2010 - 08:36 »
Tak for tippet Tommy, det er en rigtig god ide, for vi kan selv grave, og 180 m skærmet installationskabel er jo til at købe.
En ekstra gevinst er så, at vi kan få lys i legehuset, drivhuset og strøm til hestenes hegn.

m.v.h.
Jens

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Internet mellem to huse?
« Svar #6 Dato: 20, August 2010 - 09:21 »
Ethernet over powerline ville jeg gå uden om, hvis jeg var jer! Det er ustabilt og modulerne bruger ret meget strøm i forhold til det de yder, foruden at de også har det med at gå i stykker.

Hvis I har mulighed for at grave, så vil jeg mene at den bedste løsning er at få gravet et fiberkabel ned.


Trådløse løsninger virker også, selvom der ikke er frit line of sight, med mindre I vælger en eller anden form for microwavelink.
I kan evt. prøve med systemer som f.eks. dette http://en.wikipedia.org/wiki/Motorola_Canopy - hvilket har længere rækkevidde end alm. WiFi. Hvis I vil forsøge med alm. WiFi i første omgange, så har Danbit et fornuftigt udvalg af boostere og antenner, hvilket med lidt held godt kunne virke.



vh.
Claus

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: Internet mellem to huse?
« Svar #7 Dato: 20, August 2010 - 10:35 »
Hvis I har mulighed for at grave, så vil jeg mene at den bedste løsning er at få gravet et fiberkabel ned.


Ja, og endnu bedre grav ned et fleksibelt rør. Så kan I altid trække et nyt kabel hvis I vil opgradere.

Det er også muligt at lave sin egen xDSL-forbindelse - se f.eks. her:
http://www.lastmile.no/Produkter/Ethernetprodukter/xDSL/no


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Internet mellem to huse?
« Svar #8 Dato: 22, August 2010 - 20:44 »
Frit sigt mellem antennerne er en fordel, men ikke noget absolut krav. Det afhænger af hvad der er imellem og muligheden for alternativ signalvej ved reflektion via bygninger eller andet.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk