* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 26
I alt: 26

Forfatter Emne: Kemikalie forurening  (Læst 47299 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Kemikalie forurening
« Svar #15 Dato: 14, Oktober 2010 - 17:10 »
Tak for den lange forklaring....nu står tingene krystalklart som det rene vand.....sodavand ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

HCK

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 145
    • Vis profil
Sv: Kemikalie forurening
« Svar #16 Dato: 14, Oktober 2010 - 23:46 »
Hej Morten
Lige en bemærkning til dit tidligere indlæg; du skrev, at spændingen er 42 V. Hvis du dermed mener spændingen over den enkelte ovn, er det kun i forbindelse med "blus"; normal driftspænding ligger, såvidt jeg husker, på omkring 4,2 V. Det anlæg, som jeg var med til at installere, har 180 ovne i serie; strømstyrken er 230 kA. Teknologien blev leveret af tidligere ÅSV (Årdal Sundal Verk), som blev overtaget af Norsk Hydro under navnet Hydro Aluminium.
"Blus" opstår, når O2 samler sig under anoderne.
Mvh, Christian Kiil

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Kemikalie forurening
« Svar #17 Dato: 15, Oktober 2010 - 10:44 »
Det er fint, og du ved givetvis meget mere om teknikken end jeg - jfr. tidligere bemærkninger om kernefaglighed, så er elektrolyse nok inden for, men absolut på kanten af mit fagområde.
Jeg kan have fået sat kommaet forkert i mine noter, men på det værk, jeg så, havde de en række enkeltovne i en gruppe på ca. 10. Jeg forstod under den mundtlige forklaring ved rundvisningen, at disse var i serie, og så passer pengene jo! Jeg er naturligvis opmærksom på, at driftsspændingen ved elektrolyse er ganske lav, så vidt jeg husker er grænsen under 3 V for at reducere aluminium fra oxid (jeg har ikke lige slået det præcise tal efter).
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Kemikalie forurening
« Svar #18 Dato: 15, Oktober 2010 - 13:32 »
Jeg undrede mig også over den "høje" spænding, men da Morten plejer at have orden på sine tal (37+73%  ;D ) kommenterede jeg det ikke, for en sinterovn anvender 3 volt DC som spænding af sikkerheds årsager. Man kan god berøre lederne, lige som strømtogskinner uden problemer,  men man dør øjeblikkeligt af eksplosionen hvis man kortslutter dem med et stykke ledende værktøj.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Kemikalie forurening
« Svar #19 Dato: 15, Oktober 2010 - 16:22 »
Jeg undrede mig også over den "høje" spænding

Jeg skrev:

Driftspændingen er 42 V - som seriebetjener en sektion.

Jeg skrev ikke "en ovn", men "en sektion", og jeg skev også "serie". Jeg burde måske nok have præciseret, at der er 10 ovne i en sektion. Beklager!
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Kemikalie forurening
« Svar #20 Dato: 15, Oktober 2010 - 20:25 »
Jeg er naturligvis opmærksom på, at driftsspændingen ved elektrolyse er ganske lav, så vidt jeg husker er grænsen under 3 V for at reducere aluminium fra oxid (jeg har ikke lige slået det præcise tal efter).


Ja, men det er jo det med at hvis man skal skynde sig og bruge meget højere spænding end hvad spændingsrækken tilsiger, får man problemer med diverse urenheder; det er lidt som med at destillere fx. etylalkohol; det koster at have travlt, sagde min gamle kemilærer! ;-)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Kemikalie forurening
« Svar #21 Dato: 16, Oktober 2010 - 12:33 »
Ikke hvis man anvender  "Amazing Still" John ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Kemikalie forurening
« Svar #22 Dato: 17, Oktober 2010 - 10:14 »
Ikke hvis man anvender  "Amazing Still" John ;D

Jeg kendte kun "Amazing Grace", som jeg skal fløjte for min torden- og fyrværkeriforskrækkede kat Venus, så hun kan falde til ro; jeg har prøvet med "Der er et yndigt land", men den er ikke helt så effektiv!

Jeg kigger forbi og ser på den, men ringer først! ;-)

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Kemikalie forurening
« Svar #23 Dato: 17, Oktober 2010 - 10:40 »
Amazing Still er den gammelkendte med en plastikspand og akvarievarmer. Den er langsom og uden kolonne.  Ingen ved hvor meget methanol,man får med.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Kemikalie forurening
« Svar #24 Dato: 17, Oktober 2010 - 11:07 »
Hør Harbst hvor var du henne i slutningen af tresserne......aktivt kul!

Amazing stil giver ikke methanol i større mængder, hvis man som vi gjorde det i min studietid hvor vi arbejdede på Tuborg, destillerede FF øller  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Kemikalie forurening
« Svar #25 Dato: 17, Oktober 2010 - 18:00 »
Nej Hvis man har styr på udgangsproduktet, får man ikke methanol.
Men hvis masken bare er lavet af sukkervand og bagergær, så ved man ikke hvad der kan komme ud af det, hvis distelationen ikke kan skille ehanol fra andre alkoholer, herunder fulel.

Jeg glæder mig engang imellem over de gode medbragte produkter fra Condom og omegn. Efter sigende må det ikke importeres til USA på grund af for højt methanolindhold. 
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Kemikalie forurening
« Svar #26 Dato: 17, Oktober 2010 - 21:30 »
Hør Harbst hvor var du henne i slutningen af tresserne......aktivt kul!

Amazing stil giver ikke methanol i større mængder, hvis man som vi gjorde det i min studietid hvor vi arbejdede på Tuborg, destillerede FF øller  ;D

Destillationen kan ikke påvirke DANNELSEN af metanol! Det destillationen kan gøre er at selektere de forskellige alkoholer fra hinanden. Det gøres enklest ved en meget præcis styring af destillationstemperaturen, men ved også at styre trykket, kan man få meget rene produkter!

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Kemikalie forurening
« Svar #27 Dato: 17, Oktober 2010 - 22:22 »
Sådan som jeg husker teorien er det ikke bare temperatur og tryk, som afgør resultatet. Det handler i høj grad også om apparatets indretning.

Et godt resultat kræver en kolonne , hvor destilationen foregår gennem en række ligevægte med stadig renere produkt indtil man opnår det optimale, som for ethanol vil sige ca.98% , som er en eutektisk blanding med vand.
Jørgen Harbst

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Kemikalie forurening
« Svar #28 Dato: 18, Oktober 2010 - 09:36 »
Skønt at en tråd om Slamforurening i Ungarn nu er drejet over i hvordan man bedst destillerer alkohol.

Vores prioriteter ligger helt rigtigt :-)

Bent.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Kemikalie forurening
« Svar #29 Dato: 18, Oktober 2010 - 13:31 »
Ja Cles des Ducs er ikke at foragte Harbst  ;D

Men hvis du kan holde temperaturen på 78 grader + 0,2 grader på din færdiggærede vædske, så vil du ikke få de højere alkoholer med den såkaldte fusel. Det er her Amasing still har sin force, fordi den er et lavtemperatur brænderi
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk