Ingeniørdebat > Naturvidenskab, matematik, fysik, kemi, biologi

Hjælp til at bygge en destillationskolonne

(1/5) > >>

KaVVeR:
Hejsa

jeg har et projekt hvor jeg skal bygge en destillationskolonne til et forsøg jeg skal lave. I forsøget skal der adskilles 93%husholdningssprit og vand. Blandingsforholdene er 9 dele vand og 1 del sprit.

Jeg mangler her lidt information om hvordan man bygger sådan en? har læst noget om teoretiske bunde for at prøve om finde ud af hvormange den skal have men kan ikke rigtigt finde nogle formler jeg kan bruge til dette?

Så jeg håber der er nogle derude der kan hjælpe mig med at finde noget materiale til at bygge sådan en og eventuelt nogle formler til at beregne hvormange af de bunde der skal være og hvad diameteren skal være på kolonnen?

Mikael Boldt:
Det er vist ikke helt lovligt!!!
måske du skulle prøve dit spørgsmål på en udenlandsk hjemmeside for eksempel: homedistiller.org

KaVVeR:
Hvorfor er det ikke helt lovligt?
+ jeg bruger det kun i forskningsmæssig henseende hvilket vil sige det er lovligt nok, og væsken kan jo ikke drikkes alligevel..

men tak for rådet jeg prøver lige den hjemmeside

harbst:
Du har valget mellem en rigtig kolonne med bunde og udtag fra flere af dem, eller den enklere hvor man blot fylde kolonnen med glaskugler eller andet, som der kan hænge dråber på. De illudrer da udmærket bunde , især hvis man gar en passende køling i toppen, som giger en løbende ,tilbage drypning.

For selvbyfgeren er den med kuglerne langt den nemmeste.

Vile:
Måske du kan finde interessefæller her:

http://www.kemishow.dk/~kemishow/phpBB3/index.php?sid=5a7ff5e196c757e6bacc7cbbe8ab2b36

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version