efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
så jordforbindelserne er elektroder.
Nu vi er ved de fjollede navne, så irriterer det mig at elektronikfolket også bruger navnene påde til to af elektonrørets og til halvlederdiodernes elektroder. Der er ikke noget med elektrolytter eller oxidation. Reglen er den at elektroden hvor strømmen går ind i lederetningen kaldes anode.
Selv om vi er ved at komme for langt fra emnet vil jeg tage tråden om de mærkelige navne op igen.Den ende af kompasnålen, som peger mod nor kaldte man logisk nok for magnetens norpol. At den så tiltrækkes af jordens sydpol, som nå kommer til at ligge nær den geografiske nordpol er der ikke noget at gøre ved. Det er nu også ret ligegyldigt for man finder jo hurtigt ud af at de magnetiske poler ikke rigtig eksistere. De hører kun hjemme i de primitive forklaringer af magnetisme. Mortens definition af anode -katode begrebet, kunne jeg genkende , og antog den for at være korrekt. Efter at have googlet lidt rundt er jeg mindre overbevist. Er der nogen som har en håndfast kilde til begrebets oprindelige definition ??Det er ikke nok hvad en tilfældig person skriver på internettet ?
Jeg er nu overbevist om at navnene ikke kommer fra latin og at det ikke har med polariteten men med strømretningen at gøre. Nogle google kilder angiver Faraday som ophavsmand til navnene.Men jeg ved ikke om de var hans egen opfindelse, eller om de var forbeholdt elektrolyse.
Du har helt ret - jfr. mit tidligere indlæg i tråden.Hvilket vel betyder, at på en linie som Konti-Skan, der skal kunne levere begge veje, alt efter om der er tørke eller regnoverskud i Norge, skal de to elektroder udformes ens og laves af samme materiale.