* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 149
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 47
I alt: 47

Forfatter Emne: "Køleskabsbolde"?  (Læst 16718 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
"Køleskabsbolde"?
« Dato: 17, November 2010 - 08:50 »
Netto havde dem i en kurv med "Stærkt nedsat pris" for to stk. i en blisterpak. Jeg tror at gav 5 kroner for dem. De er grønne hårde plastbolde, på størrelse med en golfbold, med nogle "dørslagssprækker" som skjuler det aktive stof inden i. "Holder grøntsager og frugt frisk i længere tid"  står der på pakningen. Videre: "Holder op til 2 måneder. Herefter bør de udskiftes for bedste resultat. Placer en bold i hver skuffe".

Jeg har ikke brugt dem endnu. Hvad er der i dem?

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: "Køleskabsbolde"?
« Svar #1 Dato: 17, November 2010 - 09:00 »
Jeg er ret sikker på at der er en lille pose med aktivt kul.  Når plasten er kommet af kan det fastholde diverse duftstoffer fra køleskabet, så det bliver sværere st lugte når maden er dårlig.
Det hjælper intet på madens reeller holdbarhed.

Ikke værd at spilde 5 kr på.

Du kan fordele indholdet i bukserne, så det ikke lugter, om du kommer til at slå en prut.
Jørgen Harbst

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: "Køleskabsbolde"?
« Svar #2 Dato: 17, November 2010 - 14:19 »
Det kan også være bagepulver. Det kan også absorbere duft/lugt-stofferne.

Jakob

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: "Køleskabsbolde"?
« Svar #3 Dato: 18, November 2010 - 13:44 »
Jeg tror nu mere på aktivt kul, men kan ikke afvise noget.

Jeg er lidt mere positiv end harbst mht. virkningen, da nogle af de absorberede stoffer ikke kun dufter, men også har biologisk virkning på frugten.
Det gælder især ethen, som udskilles fra moden frugt og fremmer modningen af andre frugter, den ligger sammen med. Gassen bruges bl.a. kommercielt til tvangsmodning af bananer. De plukkes grønne for at kunne holde til skibstransport, men modningen skal gerne sættes i gang lidt før skibet anløber den havn, hvor frugten losses. Det kan man gøre ved at frigive ethen i lastrummet.
 
Det kunne være spændende at høre om en gennemsavning af en kugle om et par måneder, når den er brugt!
Du kan let se forskel på bagepulver og aktivt kul ...
Mvh. Morten Jødal

HCK

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 145
    • Vis profil
Sv: "Køleskabsbolde"?
« Svar #4 Dato: 18, November 2010 - 20:59 »
Når der er tale om aktivt kul, er det så ikke nærmere "adsorption"?

Mvh, Christian

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: "Køleskabsbolde"?
« Svar #5 Dato: 18, November 2010 - 23:06 »
Jo.

Læg mærke til jeg brugte betegnelsen "fastholde lugte" . Det var for at undgå noget eksakt om hvordan det foregår.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: "Køleskabsbolde"?
« Svar #6 Dato: 19, November 2010 - 00:41 »
Ja, selvfølgelig er det adsorption -medmindre indholdet er noget helt tredie, som reagerer kemisk med ethen (hvad der absolut er muligt, men ikke det sandsynligste).
Men når vi nu er i gang med flueknepperiet, så er det slet ikke nogen hovedfunktion at "fastholde lugte". Det afgørende er at fjerne et biologisk aktivt stof fra omgivelserne.
Ethen har faktisk en lugt, men den er ret svag - og forøvrigt på ingen måde ubehagelig.
Mvh. Morten Jødal

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: "Køleskabsbolde"?
« Svar #7 Dato: 19, November 2010 - 10:34 »
For 15 – 20 år siden læste jeg,  at man på mave-, tarmkirurgiske afdelinger hængte lavasten op forskellige steder til fjernelse af den dårlige lugt.
Når stenene havde hængt nogle dage, blev de hængt ud i fri luft, lige så længe som de havde hængt på afdelingen, hvorefter de var klar til genbrug. –D.v.s. man havde to sæt sten at skifte med.
Ovenstående har fået mig til at ”Google”  på  ”lavasten og lugt”, som ledte mig frem til disse:
(reklame) http://www.siolit.com/zeolit.htm
Samt nedenstående link, som jeg finder yderst interessant, selv om jeg ikke er hverken kemiker eller fysiker
http://www.kemi.dtu.dk/upload/nye%20kemiske%20horisonter/seneste%20kapitler/molekylesier.pdf

M.v.h.
Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: "Køleskabsbolde"?
« Svar #8 Dato: 19, November 2010 - 13:39 »
Ja, molekylsier - og ikke mindst zeolitter - har utallige anvendelser. Og som du antyder med navnet "lavasten" i starten af dit indlæg, er de fleste kommercielt anvendte zeolitter naturmaterialer.
I Danmark har vi fx en ret stor produktion af bentonit.
Jeg havde ikke tænkt på en zeolit, men du har ret i, at de bl.a. bruges til lugtfjerning. De fleste er dog virkningsløse i forhold til ethen, som er det eneste stof jeg kan komme i tanker om, der skal fjernes for reelt at forlænge holdbarheden af grøntsager. Men jeg er ikke sikker på det gælder alle zeolitter.

Så John Larsson har fået endnu en opgave, når den første bold er "brugt op" om et par måneder: Skær bolden over, se på farven - og er den lysegrå/hvid, så dryp lidt citronsaft eller eddike på. Hvis det ikke bruser, er stoffet IKKE bagepulver, og da sandsynligvis en zeolit.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: "Køleskabsbolde"?
« Svar #9 Dato: 19, November 2010 - 15:22 »
Både aktivt kulfiltre og zeolitsten en jeg støt på i industriel sammenhæng til at fjerne opløsningsmiddeldampe fra ventilationsluft.

Ved aktivt kyl har man kunne dtive midlet udigen med varmvanddamp , fortættet ved afkøling, og kunnet genanvende opløsningsmidlet i produktionen. Det var let at skille fra vandet, hvor opløselighedeb er meget lille.
Ulykken er at det varme kulfilter kan brænde, når det for luft igen uden mellemliggende afkøling.

Zeolitten kan regenereres ved varm luft, så brænder opløsningsmidlet, hvis luften er for varm.

Processen med zeolitten kan synes nytteløs, men iden er at man får opkoncentreret opløsningmidlet så meget at det kan brændes at katalytisk, eller som tilskudsluft i et fyr.
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: "Køleskabsbolde"?
« Svar #10 Dato: 19, November 2010 - 17:47 »

Så John Larsson har fået endnu en opgave, når den første bold er "brugt op" om et par måneder: Skær bolden over, se på farven - og er den lysegrå/hvid, så dryp lidt citronsaft eller eddike på. Hvis det ikke bruser, er stoffet IKKE bagepulver, og da sandsynligvis en zeolit.

SÅ meget pensionist er jeg nu ikke, Morten, selv om alderen har indfundet sig! ;-)

Jeg har faktisk ikke afprøvet virkningen endnu; ikke fordi jeg er en tøsedreng, men jeg er usikker på hvordan jeg reelt skal kunne notere mig at de HAR en virkning.  Økolologiske gulerødder har ualmindeligt ringe holdbarhed ifølge min erfaring, men mine iagttagelser vedr. holdbarheden er nu ikke så nøjagtige, at jeg ville kunne slutte noget af at de evt. holdt sig en uge længere end normalt. Gulerødder, æbler og løg har jeg også helst i den såkaldte "hyndeboks", som altså også kan bruges til noget fornuftigt her i vinterhalvåret, jeg beskytter grøntsagerne med lidt med en afdanket isolerende dyne fra ham Larsen, I ved! Jeg er ikke sikker på at jeg kan klare mig hele vinteren ved at lægge at par flasker varmt vand ud til grøntsagerne om aftenen; jeg har på fornemmelsen at vi får en længere frostperiode også i den kommende vinter!

Jeg kan jo også prøve boldene på et salathoved, men hvis substansen skal virke, bliver jeg nok nødt til at holde salathovedet uindpakket, eller at lægge bold og salathoved i en større plastpose. Det er nok det bedste jeg kan finde på!

Man skal jo også passe på med hvad man ellers har i køleskabet!
« Senest Redigeret: 19, November 2010 - 21:39 af John Larsson »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk