* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 38
I alt: 38

Forfatter Emne: Vandet fra tørretumbleren?  (Læst 42005 gange)

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Vandet fra tørretumbleren?
« Svar #15 Dato: 29, November 2010 - 11:26 »
Hvor har du din viden fra og hvad begrundelse bruger du for at sige at det er forkert?

Hvis det er en religiøs overbevisning eller ammestuesnak, så bør du oplyse om dette. 

Videnskaben er i hvert fald ikke enig med dig!

http://www.dfvf.dk/Files/Filer/Ern%C3%A6ring/Udredning/d-vitrapport.pdf

se side 46 og gå evt. reference efter, hvis du stadig er i tvivl.
vh.
Claus

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Vandet fra tørretumbleren?
« Svar #16 Dato: 29, November 2010 - 11:54 »
Hvor har du din viden fra og hvad begrundelse bruger du for at sige at det er forkert?

Hvis det er en religiøs overbevisning eller ammestuesnak, så bør du oplyse om dette. 

Videnskaben er i hvert fald ikke enig med dig!

http://www.dfvf.dk/Files/Filer/Ern%C3%A6ring/Udredning/d-vitrapport.pdf

se side 46 og gå evt. reference efter, hvis du stadig er i tvivl.


Hvis du kun kan henvise til kilder der ikke skelner mellem fedtopløseligt D-vitamin (uvirksomt uden uv-eksponering!) og (syntetisk fremstillet) vandopløseligt D-vitamin, risikerer du vist selv at kommer over i afdelingen for " religiøs overbevisning eller ammestuesnak"!  ;-)

Så, gerne lidt mere videnskabelighed, please!

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Vandet fra tørretumbleren?
« Svar #17 Dato: 29, November 2010 - 12:17 »
Nu vidste jeg ikke, at du var typen der aldrig tager fejl og viden der kommer fra dig, selvfølgelig altid er rigtigt, velbegrundet og ikke behøver at blive betvivlet af nogen.

Faktum er dog stadig at man ikke kan få D-vitaminforgiftning af solbadning, hvilket de 2 links og kilder i links nr. 2 begrundet godt. 

Hvis man mener at dette er en religøs overbevisning eller ammestuesnak, så må jeg jo være religiøs og amme. Desuden er myndighedernes anbefalinger således baseret på det samme og du bør jo nok betænke dig om flere gange, før du indleder dig på behandling af det offentlige system, hvis du skulle få brug for sådant.

Nu kunne du jo også have valgt at begrunde og "bevise" din egen påstand, men du vælger i stedet at gå i "Bjarne Lorenzen" metoder, så jeg trækker mig hellere fra debatten, end at diskutere på det niveau.

Fortsat god debat!
vh.
Claus

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Vandet fra tørretumbleren?
« Svar #18 Dato: 29, November 2010 - 13:12 »
det vandopløselige D-vitavitamin er nu det virksomme komponent


Skal D-vitamin opløses i kondensvandet fra tørretumbleren?
Ellers er vi godt nok kommet langt fra tråden!

Så jeg har i lighed med SuperClaus googlet lidt på D-vitamin, og heldigvis bekræfter alle kilder min forhåndsviden om, at D-vitamin i alle former er fedtopløseligt og ikke vandopløseligt.
Den engelsksprogede Wikipedia har endda billeder af molekylstrukturer, som for en kemiker med et blik bekræfter påstanden!
Men et af mine links skelner mellem en aktiv og en inaktiv form. Er det det du har fået galt fat på?

Der er større uenighed om det "korrekte" indtag og om forgiftningsrisikoen. Et par af linkene nævner dog kroppens selvregulering, hvad angår den naturlige dannelse af D-vitamin i huden.

Jeg vil heller ikke opkaste mig til ernæringsekspert, så jeg sætter de bedste links på herunder og lader dem tale for sig selv.

http://da.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D
http://www.netdoktor.dk/vitaminer/vitamind.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D
http://www.biokemi.org/biozoom/issues/526/articles/2406

Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Vandet fra tørretumbleren?
« Svar #19 Dato: 29, November 2010 - 14:00 »
det vandopløselige D-vitavitamin er nu det virksomme komponent

Så jeg har i lighed med SuperClaus googlet lidt på D-vitamin, og heldigvis bekræfter alle kilder min forhåndsviden om, at D-vitamin i alle former er fedtopløseligt og ikke vandopløseligt.
Den engelsksprogede Wikipedia har endda billeder af molekylstrukturer, som for en kemiker med et blik bekræfter påstanden!
Men et af mine links skelner mellem en aktiv og en inaktiv form. Er det det du har fået galt fat på?


Mener du at de D-vitaminer man kan købe i pillerform kun kan opløses i fedt?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Vandet fra tørretumbleren?
« Svar #20 Dato: 29, November 2010 - 15:01 »
Mener du at de D-vitaminer man kan købe i pillerform kun kan opløses i fedt?

Ja, principielt.
Der er sikkert vandopløselige fyldstoffer, så pillen i mavesækken opløses og de aktive stoffer fordeles i føden.
I tarmen (sandsynligvis allerede i tolvfingertarmen) optages stoffet derpå i blodbanen ved en aktiv transportmekanisme, som jeg ikke kender nøjere. I blodbanen kan alt - uanset molekylstruktur - transporteres på grund af blodets komplicerede sammensætning.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Vandet fra tørretumbleren?
« Svar #21 Dato: 29, November 2010 - 15:14 »
Sådan som jeg lærte biologien , bliver fedtstoffer optaget, som en emulsion. emulgatoren er galden.
Efter et fedtrigt måltid kan man direkte se fedtet på farven af blodet i  årene.
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Vandet fra tørretumbleren?
« Svar #22 Dato: 29, November 2010 - 16:54 »
Mener du at de D-vitaminer man kan købe i pillerform kun kan opløses i fedt?

Ja, principielt.
Der er sikkert vandopløselige fyldstoffer, så pillen i mavesækken opløses og de aktive stoffer fordeles i føden.

Og de D-vitaminer, som man "beriger" fx minimælk med, er de ikke opløst i en vandig væske?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Vandet fra tørretumbleren?
« Svar #23 Dato: 29, November 2010 - 17:55 »
Og de D-vitaminer, som man "beriger" fx minimælk med, er de ikke opløst i en vandig væske?

Nej, mælk er ikke en væske - det er, uanset mælkens type, altid en emulsion. Det er derfor mælk er hvid og ugennemsigtig (i fagsproget opak).
En væske er derimod altid transparent - evt. farvet, som fx saftevand, men du kan alligevel se genstande bag et glas saftevand, det kan du ikke bag et glas mælk, som består af to faser, der er emulgeret.
Og D-vitamin er altså ikke opløst i mælkens vandfase.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Vandet fra tørretumbleren?
« Svar #24 Dato: 30, November 2010 - 00:03 »
Jo mælk er da en væske, ved dens naturlige temperatur lige fra patterne. Det er ovenikøbet en inhomogen blandingsvæske.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Vandet fra tørretumbleren?
« Svar #25 Dato: 30, November 2010 - 01:32 »
en vandig væske?

en inhomogen blandingsvæske.

Nu er vi vist nået til flueknepperiet!

Ingen af ovenstående udtryk har jeg hørt før - men lad os da enes om, at holder vi os til de grundlæggende tilstandsformer - fast, væske, gas - så skal vi ikke så meget over stuetemperatur, før begge hovedfaser i emulsionen mælk er på væskeform.
Det ændrer ikke ved, at D-vitamin er fedtopløseligt.
« Senest Redigeret: 30, November 2010 - 01:50 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk