ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
tomkøring at pumpe for powerstearing.
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 680
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 15981
Total antal emner: 1401
Flest online idag: 133
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 30
I alt: 30
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
2
Forfatter
Emne: tomkøring at pumpe for powerstearing. (Læst 29403 gange)
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Dato:
05, December 2010 - 00:49 »
Jeg skal hjælpe en bekendt som er kørt galt i det glatte vintervejr.
Den eneste alvorlige skade på mekanikken er at der er kommet hul på powerstyringssytemet, så olien et løbet ud.
De øvrige skader kan vi ordne midlertidigt, så bilen kan køre.
Spørgsmålet er så om vi kan køre bilen hjem uden olien.
Kan pumpen tage skade af at køre uden olie. det har jeg ingen ide om.
Det er en Audi A4 fra 1997.
Logget
Jørgen Harbst
John Larsson
Senior
Indlæg: 979
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #1 Dato:
05, December 2010 - 10:27 »
Når man søger på nettet (jeg har søgt på engelsk og tysk), er der næsten udelukkende advarsler mod at køre servopumpen uden væske. Man kunne sagtens have konstrueret pumpen sådan, at den kunne køre uden pumpevæske, men jeg er bange for at væsken er beregnet til at køle vitale dele (lejer); måske har den også en smørende funktion.
Nu ved jeg ikke hvor alvorlig lækagen er, men hvis jeg var i en virkelig nødsituation, uden nem adgang til autohjælp, ville jeg holde systemet fyldt med vand under transporten! Det er nok billigere at skylle vandet ud af systemet end at skulle skifte en pumpe.
Logget
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #2 Dato:
05, December 2010 - 15:13 »
Jeg vil bestemt IKKE anbefale at fylde vand på servostyringen!
Der er al mulig grund til at antage at du vil ødelægge det følsomme ventilsystem i tandstangen der doserer væsken afh. hvordan du drejer.
Pumpen har ligeså dårligt med at køre vand som uden olie.
Jeg er ret sikker på at pumpen med sikkerhed står af at køre i vand, hvorimod den har en realistisk chance for at overleve kortere tur med lidt til ingen olie.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #3 Dato:
06, December 2010 - 08:47 »
Vi har nu identificeret problemet.
Ved ulykken er lygten presset ind g har skåret væskebeholderen over i bunden.
Det lidt den har kørt har så smidt olien ud. Det handler ikke om vand eller nogen anden erstatningsvæske. Det handler om tomkøring eller en anden midlertidig beholder på systemet.
Det vil være meget lettre at få en original ny beholder efter at vognen er rettet op.
Jeg hælder også til at man kun kan køre ganske kort uden olie i pumpen.
Logget
Jørgen Harbst
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #4 Dato:
06, December 2010 - 09:00 »
Er det egentlige problem at vognen gerne skal flyttes et andet sted hen for reparation, og at din bekendt ikke har et redningsabonnement?
I så fald vil jeg kaste den ide ind at afbryde strømmen til servopumpen, da vognen vel så kan styres manuelt og pumpen ikke tager skade af tomkøring?
Det er ikke nogen fornøjelse at manøvrere en tung vogn, der er født med servostyring, uden at denne er i funktion, men det er muligt og så vidt jeg kan se også lovligt.
Så til en enkelt tur med ikke for høj fart ...
Logget
Mvh. Morten Jødal
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #5 Dato:
06, December 2010 - 10:22 »
Hæld endelig ikke vand på - det er en tosset ide.
Uden olie kan den nok køre på oliefilmen der er tilbage i noget tid - men man kan kun gætte på hvor længe "noget tid" er.
Kan du evt. del-lappe hullet med gaffatape/en formet stykke plade med silicone på eller lign. ? - så kunne det evt. holde det meste af olien i systemet og på den måde klare en hjemtur?
I alle de biler jeg har kigget i, sidder servopumpen og bliver trukket af kileremmen, så glem ideen om at koble den af elektrisk.
Logget
vh.
Claus
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #6 Dato:
06, December 2010 - 12:20 »
Den kan ikke kobles fra fordi remmen også trækker vitale funktioner. Det er rigtigt at der ikke er redningsabonnement, og bilen skal flyttes ret langt. Det gåt udmærket at dreje hjulene uden servovirkningen. Det skal jo også være muligt.
Logget
Jørgen Harbst
HP
Senior
Indlæg: 260
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #7 Dato:
06, December 2010 - 12:21 »
Hvis pumpen er trukket af sin egen kilerem, så skær kileremmen over og kør med bilen i manuel styring - det tager pumpen og føreren ikke skade af. Og lovligt er det bestemt - blot man kører efter forholdene (kræfterne i førerens arme).
Jeg har brugt denne løsning flere gange uden andre ulemper end at anstrenge musklerne en smule.
HP
Rolig nu!
Logget
p
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #8 Dato:
06, December 2010 - 13:30 »
Nu spørger jeg måske dumt, men hvad med at leje en autotrailer på en tankstation og så køre bilen hjem på den?
Det koster næppe mere end 500kr og så er man sikker på at servopumpen overlever.
Logget
vh.
Claus
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #9 Dato:
06, December 2010 - 16:38 »
Indlysende forslag Superclaus.
Jeg vil lige minde om at en sådan trailer+last vil kræve en trækkende bil af en vis vægt alm. mennekser ikke nødvendigvis er i besiddelse af.
Hvad med det værksted den skal leveres til, har man ikke et fejeblad man lige kan hente den med ?
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #10 Dato:
06, December 2010 - 17:01 »
Den skal på en længere tur hjem til udlandet. Så langt det enkleste ville være om den kan køre selv. Vi kan vel klare at få en anden beholder til servoen her i Danmark og så bare hælde væske på, til det kører igen.
Logget
Jørgen Harbst
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #11 Dato:
12, December 2010 - 18:04 »
Øh!
Det billigste vil da være at få den lavet i udlandet, der hvor den er. Moms og arbejdsløn er langt mindre i landene rundt om os.
De gange jeg har haft problemer i udlandet, har det være forbløffende billigt.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Bent Andersen
Gæst
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #12 Dato:
12, December 2010 - 22:34 »
Bjarke, læs først.
Bilen står i DK og skal "hjem til udlandet".
Bent.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #13 Dato:
14, December 2010 - 08:05 »
Det gør jo en forskel Bent
Men ligemeget hvad, så er en reparation på stedet garanteret billigere, end rep + transport til bestemmelses stedet og at køre med en bil, der er beregnet til at køres med powerstyring( den danske version af ordet Powersteering), over en længere distance uden denne , finder jeg uansvarligt.
Selv biler uden powerstyring, som en SAAB 96 jeg fornyeligt var ude at køre i mindede mig om, hvorfor jeg aldrig købte en SAAB.
Dengang SAAB 96 var ny i 1970 kørte jeg selv Fiat 128, der heller ikke havde powerstyring.
En dag fik jeg lov til at låne SAABen der havde krog, så den kunne køre med anhænger. Jeg kørte sammenlagt 70 km. Mine arme var ødelagte, selvom jeg ikke var nogen svækling. SAABen var en traktor ved siden af Fiatten.
Så er vi fremme ved det jeg vil forklare.
Mødet med SAABen idag, var endnu værre end dengang, for idag kører jeg også med powerstyring, hvor jeg har oplevet, at standser man motoren og kører friløb så føles styringen som om ratlåsen er gået i indgreb når motoren stopper og man prøver at styre den rullende bil.
Det kan lade sig gøre, bevares, men det er bestemt ikke morsomt.
Her er der tale om en Audi og hvis jeg ikke husker galt,, så har de en smule negativ Camber, der manuelt vil opleves, som det man oplever i en gokart når man man ska dreje den.
Man løfter simpelhen det inderste baghjul i svinget ved at løfte hele gokarten, med det inderste styrende forhjul, så man kompenserer for det manglende differetiale.
Nu er der ikke brug for løftet for at kompensere for manglende differentiale på en A4 men for at give forøget retningsstabillitet, men løftes skal der.......og det er hårdt for mig der vejer en "smule" at klare junior der er 30% lettere når vi kører gocart
Der skal løftes i hvert eneste sving
Jeg tror derfor at en tur uden powerstyring bliver for anstrengende.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
plammox
Senior
Indlæg: 190
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #14 Dato:
14, December 2010 - 09:16 »
Det forekommer mig at det grundlæggende problem er, at man har kørt langt uden redningsabonnement. Ring dog til nærmeste autoværksted, få dem til at hente vognen og få det midlertidigt lavet til hjemturen. Det kommer til at koste uanset hvordan man vender og drejer det.
Mvh,
Lars (der selv er medlem af Automobile Club Luxembourg, og 7-9-13 heldigvis ikke har fået brug for det på vej hjem til DK
).
Logget
"Arguing with an engineer is like wrestling a pig in mud. After a while, you realise he is enjoying it."
Udskriv
Sider: [
1
]
2
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
tomkøring at pumpe for powerstearing.
Seneste Debatindlæg
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
Hvor er Morten Jødal ?
af
E. Tranberg
[03, Oktober 2024 - 22:23]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, September 2024 - 20:05]
STORE og små tal.
af
jj-
[11, September 2024 - 19:31]
Moderate eller Immoderate...
af
jj-
[04, September 2024 - 20:06]
Cities - The main cause o...
af
jj-
[29, August 2024 - 20:16]
Climate Scientist_ Global...
af
jj-
[14, August 2024 - 20:36]
IPCC Generalsekretær adva...
af
jj-
[04, August 2024 - 11:19]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
HVH
[03, August 2024 - 07:22]
Talforståelse
af
Uffe Kaagaard
[22, Juni 2024 - 20:45]
Frygtens karrusel
af
jj-
[18, Juni 2024 - 20:18]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Google ads:
DR-Nyheder
WHO fordømmer nyt israelsk angreb på hospital i Gaza
Her er kvartfinalerne i pokalturneringen
Gummiarmen lurede, men Rune spiller sig videre i Paris
Bro i Norge ødelagt af uvejr
På mandag bliver gennemkørende biltrafik i hjertet af Paris forbudt
Flere end 400 henvendelser i overgrebssag mod britisk stormagasinejer
USA: 8.000 nordkoreanske soldater i Kursk
Københavns Politi: Brøndby og FCK skal forhindre voldsparate fans i at komme ind til kampe
Herlevs borgmester er ny næstformand i KL
Ankestyrelsen overtager adoptionsbureaus medarbejdere
Søværnet får ny chef
Tyskland lukker iranske konsulater
Blev fanget med 243 fugleedderkopper under sædet
Danmarks forbrug af kul er historisk lavt
Togtrafikken over Storebælt genoptaget
Marius Borg Høiby har fået frataget sit kørekort
Politi: Ung svensker ville til Danmark for at begå lejemord
29-årig mand tilstår at have skubbet ung kvinde ud foran tog
Det Kongelige Teater har fundet Nikolaj Hübbes afløser
Inflationen stiger i eurozonen
Nyt fra ing.dk
Højere end Eiffeltårnet: Kina-mølle på 26 MW slår nye rekorder
Forskere: Bassiner og vandrør kan udnyttes bedre med nyt værktøj
Dag 1 på techfestival: AI-jubel, robothunden Spot og et undervandslaboratorium
Tech-chef bag Siri: »AI skaber ikke noget - gør bare, hvad du siger«
Så er der grønt lys: Med 72 kæmper bliver Thor landets største havmøllepark
Boringer og jernring: To Cheminova-forureninger tættere på oprensning
Minister vil stoppe svindel-opkald: Lover løsning om få uger
Fremtidens elnet: AI skal sikre opladning af elbiler og en varm ovn til juleand
Affaldsselskaber nervøse for lavine af asbestjord fra minkfarmene: »Måske har centraladministrationen glemt det«
Sådan skruer du ned for dine CO2-udledninger fra server og cloud
Så meget hæver Grønland sig, når isen smelter
5500 produkter skal undersøges: Er Danmark blevet for afhængig af Kina?
Ordfører: Klimaministeriet vildleder om havvind
Russisk GPS-jamming rammer Finland: Kan ikke tælle træer og søge landbrugsstøtte
Frankrig sagsøges over AI-kontrol, der også anvendes i Danmark
Bestseller-chef om AI: Nu tror vi på det
Verdens første el-flyvebåd til passagerer: Sejler med 50 km/t i Stockholm
Minister vil give pårørende adgang til ældres digitale post
Digital Tech Summit er skudt i gang: AI er stort trækplaster
Rambøll svarer igen: Kan score milliarder med tog og bus til 29 kroner
Sure miner blev til søde amoriner: Musk øjner historisk uhørte muligheder i Trump
Ansigtsgenkendelse kunne ikke stoppe bøller på Brøndby Stadion: Nu skal det rulles ud i hele Danmark
Produktion og forsyning bør preppe sig på kriser: »Virksomheder er slet ikke klar«
Europæisk månelander skal levere mad og udstyr til astronauter i 2031
Sydkorea udvikler verdens første kampvogn med brændselscelle
For stor risiko: Elektrisk raffinaderi udskyder produktionen til 2029
Langeland får sit første lyskryds
Sporvogn bragede ind i butik i Oslo: »Helt uforståeligt«
Pædofile er blevet murbrækkeren til at give politiet nye grænseoverskridende værktøjer
Trump blander sig i 'Ice cream gate': Nu må McDonald's-ansatte selv reparere maskiner
Energiprofessor deler Støjbergs frygt for 'jernmarker': »De skal op på de store tage«
Regeringen vil overvåge spildevandet for misbrug af opioider - trods etiske tvivlsspørgsmål
Flere kommuner indfører henteordning for farlig affaldsfraktion
Efter Børsen-brand: Byggepladser skriger på brandvagter
WARGAMES LIVE: Er vores infrastruktur klar til fremtidens kriser?
Sådan opdager du, om du har hyret en falsk it-medarbejder
Verdensrekord for primtal – fundet ved hjælp af grafikprocessorer
Forslag om togbilletter til 29 kroner vil »smadre DSBs økonomi«
Gaskomfurer koster dobbelt så mange dødsfald som trafikulykker
Mens markedet kollapser åbner ny brintfabrik i Jylland: »Det er kun begyndelsen«
Hæveautomater bliver røvet hver dag i Tyskland: Med simpelt krudt fra fyrværkeri
Dårlige dæk taber 8 kilo granulat til miljøet: Michelin ønsker strengere krav
7000 aflyste afgange og milliardtab: Flyselskab sagsøger Crowdstrike
Udenlandsk indblanding i amerikansk valg: Iran går efter Trump, Rusland efter Harris
It-folk dumper Netcompany på image og arbejdsmiljø
Rent tilfælde reddede halvdelen af Børsen
Keine hexerei...
Ugens debat: Hvor skal ladestanderne stå?
Hvorfor vinder naboen i lotto?
Derfor ligner det kapgang, når emuer løber