* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 40
I alt: 41

Forfatter Emne: viderendelse af mail i Outlook  (Læst 21848 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
viderendelse af mail i Outlook
« Dato: 25, December 2010 - 12:53 »
Jeg søger efter en indstilling som vil viderende alle mails fra outlook til en anden mailadresse.

På mit arbejde på Tele i Tasiilaq har jeg en mailadresse, men den har jeg ikke adgang til når jeg er bortrejst og bruger en anden computer.
Derfor ville jeg gerne have en mulighed for at indstille, således at alle modtagne mails automatisk videresendes til min private mailadresse, samtidig med at mailen bliver liggende i outlook på Teles system.

Hvordan gør jeg dette?

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: viderendelse af mail i Outlook
« Svar #1 Dato: 25, December 2010 - 13:15 »
Hej Gerda,

Hvis det er en "rigtig" outlook på en exchange server, så kan du oprette et filter der så bliver gemt på serveren og videresender et kopi af dine mails.
Hvis det er en outlook express kan du også oprette filteret, men så skal din outlook hele tiden være åben for at det kan lade sig gøre.

MVH Tommy

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: viderendelse af mail i Outlook
« Svar #2 Dato: 25, December 2010 - 15:00 »
Tommy har ret.
Afh. hvilken mail du har kan udbyderen have et webinterface hvor man kan sætte videresend til en given adr.
Dem jeg bruger kan også sættes et autosvar.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: viderendelse af mail i Outlook
« Svar #3 Dato: 25, December 2010 - 17:08 »
En anden mulighed er at læse din mail som webmail.
Det kan du gøre fra enhver PC.

De fleste udbydere har en webmailservice, hvor du kan læse din mail på selve serveren uden at hente den ned på din egen PC.

Du går ind på den relevante adresse, som typisk vil være x-udbyder.gl/webmail eller webmail.x-udbyder.gl - eller du går ind på x-udbyder.gl og leder efter fanen webmail. Derfra logger du ind med din mailadresse og samme kodeord, som du har tastet ind i din POP3-adresse til hentning af mail.

På webmail kan du læse din mail - evt. videresende noget af den til en anden adresse - eller besvare.
Men det hele bliver liggende på serveren, indtil du kommer hjem og laver et normalt login; så får du hentet en ny kopi hjem til din sædvanlige PC.
« Senest Redigeret: 25, December 2010 - 20:29 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: viderendelse af mail i Outlook
« Svar #4 Dato: 25, December 2010 - 20:47 »
Hej igen Gerda.

Jeg er i mellemtiden kommet i tanker om, at du vist i en anden tråd har oplyst, at din netudbyder er Tele Greenland.
Jeg har nu set på Tele Greenlands hjemmeside, at webmail ER et af de produkter, de tilbyder.
Du finder det som et punkt på denne underside:
http://www.tele.gl/da-DK/Privat/Info/Selvbetjening/Sider/Forside.aspx

Jeg bruger personligt ikke Outlook - hverken Express eller "slow" - men i min Pegasus Mail bruger jeg en helt tredje løsning:
På min stationære og min bærbare PC har jeg to (næsten) identiske opsætninger af Pegasus Mail.
På begge findes der en undermappe med navnet "Export".
Når jeg har været ude, tømmer jeg alt indhold fra den bærbare over i mappen "Export" og flytter filen over på den stationære, hvor jeg lader den erstatte den tilsvarende fil.
Derpå tømmer jeg "Export"-mappens indhold over i de relevante undermapper på den stationære, som er den, hvor jeg arkiverer bevaringsværdig mail (foruden naturligvis en backup).
Løsningen forudsætter, at det er muligt at flytte en enkelt mappe ad gangen - hvis al post er gemt i én stor fil, er den upraktisk. Det er muligvis tilfældet i Outlook?

Desuden siger det sig selv, at begge mine foreslåede løsninger forudsætter, at ingen PC er indstillet til automatisk at hente post ved opstart eller på bestemte tidspunkter - for så forsvinder posten fra serveren!
Mvh. Morten Jødal

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: viderendelse af mail i Outlook
« Svar #5 Dato: 27, December 2010 - 07:47 »
Desværre, webmail dur ikke.
Det drejer sig ikke om den mail som Tele Greenland udbyder offentligt, men om mailsystemet på Teles intranet. her findes også webmail, men den kan kun nås fra computere der er logget på intranettet, og det kræver særlige tilladelser at få lov til at logge på intranettet fra en privat computer - og det har jeg ikke.

Systemet der bruges er ikke Outlook Express men Outlook.

Jeg kan se at under funktioner findes et punkt der hedder ikke tilstede assistent.

Her kan man bl.a. indsætte et svar der automatisk bliver sendt retur til afsenderen af mail, men man kan også oprette en regel.
Her har jeg oprettet en regel og markeret at al mail skal videresendes til min private mailadresse - men det virker ikke. mailen bliver ikke videresendt.

Nogen forslag?

Venlig hilsen   Gerda



Venlig hilsen

Gerda

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: viderendelse af mail i Outlook
« Svar #6 Dato: 27, December 2010 - 07:53 »
Hej Gerda,

Du kan prøve at oprette en regel/filter som man ellers gør det. Jeg sidder dog pt. ikke med en Outlook, så jeg kan ikke huske hvad menupunktet hedder.
Her kan du oprette en regel der siger videresend en kopi, eller bare videresend og så slet mailen.
Men som sagt kan jeg ikke huske den nøjagtige placering da min nuværende arbejdsplads ikke bruger Outlook.

MVH Tommy

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: viderendelse af mail i Outlook
« Svar #7 Dato: 27, December 2010 - 10:39 »
Nu starter indlægget med:
På mit arbejde på Tele i Tasiilaq har jeg en mailadresse, men den har jeg ikke adgang til når jeg er bortrejst og bruger en anden computer.

Jeg læser det som om at man er ansat i Tele (Tele Greenland ?) og at det drejer sig om firmapost. Det er bestemt ikke alle firmaer, der tillader en automatisk videresendelse af interne mails til en privat mail-adresse. Tænk blot på, hvad der ville kunne ske, hvis en sådan videresendelse blev hemmeligt indført i de ledende medarbejderes post og den 'private' mailadresse tilhørte en konkurrent eller en journalist.

Primært må man derfor først vide, hvorledes firmaet håndterer mails, men langt de fleste firmaer tillader dog, at man udefra kan logge på firmaets interne netværk og derfra hente sine mails. Specielt på Grønland kunne jeg forestille mig, at det for mange medarbejdere er nødvendigt at kunne komme på firmaets net, når man er på rejser.

Det fremgår ikke om gerda vilholm i virkeligheden forsøger at omgå firmaets interne sikkerhedsregler med en privat løsning, eller om det i firmaet virkelig kun er muligt at læse sin mail, hvis man direkte sidder fysisk på netværket.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: viderendelse af mail i Outlook
« Svar #8 Dato: 27, December 2010 - 18:56 »
mailsystemet på Teles intranet ... kræver særlige tilladelser at få lov til at logge på intranettet fra en privat computer - og det har jeg ikke.

Med dette har du jo på forhånd svaret på en del af efrys indlæg - og han har til gengæld nok givet dig nøglen til, at videresendelse blokeres.

Jeg kan se at under funktioner findes et punkt der hedder ikke tilstede assistent.

Her kan man bl.a. indsætte et svar der automatisk bliver sendt retur til afsenderen af mail ...

Nogen forslag?

Hvis du ikke kan få den "særlige tilladelse" (det teknisk enkleste) har jeg kun det forslag tilbage, at du i dit autosvar meddeler, hvornår du er tilbage og angiver en måde at kontakte dig på (en privat mailadresse), som kan bruges, hvis det haster og er lovligt.
Ikke ideelt, men efry har jo nok ret i, at du i øjeblikket udfordrer en forhåbentlig gennemtænkt firmapolitik.
Mvh. Morten Jødal

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
viderendelse af mail i Outlook
« Svar #9 Dato: 28, December 2010 - 18:12 »
Ja det bliver nok sidste udvej: at jeg sætter en meddelelse på med henvisning til telefonnummer/mailadresse.

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk