* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 71
I alt: 71

Forfatter Emne: Hjemmelavet CO-indikator  (Læst 16886 gange)

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Hjemmelavet CO-indikator
« Dato: 03, Januar 2011 - 22:50 »
I stedet for at købe en kanariefugl, er der så andre hjemmelavede metoder til at konstatere CO -kullilte i huset?


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hjemmelavet CO-indikator
« Svar #1 Dato: 04, Januar 2011 - 00:19 »
Man kan også holde kvinde og børn.
Når de får en flot lyserød ansigtskulør, er det tegn på kulilte.

I princippet kan man også bruge forskellige elektriske dimser. Den gængse er baseret på en halvleders ledningsevne, som afhænger af gassen den er i kontakt med. Selv om der er gjort forskellige snedigheder for at få den særlig følsom for en specifik gas , så er den væsentligste ulempe, at den skal kalibrers ret tit, og at den også ef følsom for andre gasser, herunder vanddamp.

Den bedste og mest pålidelige er kanariefuglen. :D
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hjemmelavet CO-indikator
« Svar #2 Dato: 04, Januar 2011 - 16:20 »
I stedet for at købe en kanariefugl...?

Jeg fik for mange års siden demonstreret en kulminemodel bygget som husflid af en invalideret minearbejder. Der fulgte historier med, herunder den om fuglen som detektor.
Men fremviseren (som vistnok var barnebarn af den originale modelbygger) forklarede omhyggeligt, at kanariefugle var de eneste småfugle, der ikke kunne bruges til formålet!

Årsag: De var for dyre i indkøb!
En indfanget vildfugl var meget billigere  ;D

Jeg er ellers enig med harbst, men kan dog tilføje at man kan (eller har kunnet?) købe en kuliltealarm på apoteket: en lille plastictrekant med et indsat felt, der reagerer på kulilte og så bliver mørkt.
Produktet er dog langtfra fejlfrit, da sensorfeltet bliver mørkt også uden kulilte efter ca. 3 måneder, og så skal det udskiftes. Der følger så vidt jeg husker 3 stk. med ved købet.
Det kan dog godt være, at dette produkt forsvandt fra markedet sammen med de sidste københavnske koksfyrede kakkelovne.

Ellers vil jeg sige, at hvis dit spørgsmål er foranlediget af den aktuelle grillulykke, så er der tale om endnu et tilfælde af rablende vanvittig forglemmelse af gammel viden. "Enhver" ved da, at en grill udvikler kulilte og aldrig må bruges indendørs!
Nu er havegrillen selvfølgelig en moderne opfindelse, men tidligere havde ethvert ordentligt hjem et kulbækken til at sætte op på det kolde gæsteværelse, og det måtte selvfølgelig kun fyldes sparsomt, hvis det ikke skulle gå galt!
B.S. Ingemann beskriver i sin roman "Landsbybørnene" et mordforsøg på romanens hovedpersoner, som simpelthen blev udført ved at fylde alt for mange kul i varmebækkenet. De blev heldigvis vækket i tide.  :D
Og så må vi endda huske, at rummene i kulbækkenernes tid var betydeligt mere velventilerede (læs: utætte) end et moderne hus, så selvfølgelig skulle det gå galt på Møn.
Mvh. Morten Jødal

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Hjemmelavet CO-indikator
« Svar #3 Dato: 04, Januar 2011 - 21:16 »
Tekst-TV's forklaring om at grillen uheldigvis udviklede kulilte er virkelig ærgerlig. Man burde naturligvis have skrevet at en kulgrill ALTID udvikler kulilte, der er dødsensfarlig.


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hjemmelavet CO-indikator
« Svar #4 Dato: 04, Januar 2011 - 23:27 »
Kanariefugle er vilde fugle på kanarieøerne. De gule er en særlig variant, som man traditionelt har avlet i Harzen om det var med henblik på den tyske minedrift, kemiske industri eller som kæledyr ved jeg ikke. Fuglens hurtige åndedræt gør den særlig følsom for åndedrætsgifte.


Pladen der bliver sort med kulilte er så vidt jeg husker med palladium. 
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hjemmelavet CO-indikator
« Svar #5 Dato: 13, Januar 2011 - 15:41 »
Hej Morten

Jeg tror at alle i vor alder, har set den kulmine model, du taler om.

Der var en sådan på gennemrejse, med en ældre tysker, på min skole hvor man kunne se Fahrkunsten, den mekaniske stige som nogle af os kender fra Hurlumhejhuset i Tivoli i arbejde

http://www.flickr.com/photos/styrheim/2085741011/#sizes/o/
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Hjemmelavet CO-indikator
« Svar #6 Dato: 13, Januar 2011 - 22:13 »
Lur mig om ikke sådan en ting, nu om dage, vil være forbudt af div. sikkerheds organisationer.

Man kan jo komme i klemme mellem "trinnene".

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hjemmelavet CO-indikator
« Svar #7 Dato: 18, Januar 2011 - 17:15 »
Nej Kusko ikke i virkeligheden for det var to stænger der bevægede sig op og ned et passende mellemrum, med stige trin. Forestil dig to stiger med 30-40 cm mellerum der bevæger sig op og ned. Derved kan du både komme op og ned meget hurtigt.
Du skal se bort fra animationen der kun viser at man går fra den der har været  opad gående og nu er på vej ned og skifter til den anden der så går opad og de så er så tæt på hinande at de kan klippe,

Opfindelsen er fra 1833 hvor Bjergmeister Dörell i Zellerfeld fandt på at komme trin på pumpestængerne.

Jeg har prøvet en der havde en bevægelse på 3 meter. Man skulle ikke se ned!
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk