* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 55
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 57
I alt: 57

Forfatter Emne: "thrust reverser" på turbo-prop?  (Læst 38399 gange)

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
"thrust reverser" på turbo-prop?
« Dato: 04, Januar 2011 - 06:35 »
Var forleden ude og flyve Kbh-Rønne med en ATR. Ved landingen i Rønne (på meget glat bane) kom en meget kraftig lyd fra motorene/propellerne, så kom til at tænke på om turbo-prop fly har noget tilsvarende til thrust reversere, fx ved at give propellen negativ pitch .... håber der er en flysagkyndig der kan give et bud på dette!
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #1 Dato: 04, Januar 2011 - 07:56 »
Ja
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #2 Dato: 04, Januar 2011 - 17:00 »
tak for svaret - går ud fra at "ja" betyde at de kan give den negativ pitch
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #3 Dato: 05, Januar 2011 - 21:17 »
JA  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #4 Dato: 05, Januar 2011 - 21:56 »
Var forleden ude og flyve Kbh-Rønne med en ATR. Ved landingen i Rønne (på meget glat bane) kom en meget kraftig lyd fra motorene/propellerne, så kom til at tænke på om turbo-prop fly har noget tilsvarende til thrust reversere, fx ved at give propellen negativ pitch .... håber der er en flysagkyndig der kan give et bud på dette!

Det har propellermaskiner altid kunnet, i hvert fald før jetmotorer kom i brug! Derimod er begrebet "Thrust reverser" temmeilg misvisende, ja nærmest misforstået! Der er et par forskellige måder disse motorer får afbøjet udstødningen på, men mig bekendt er der ingen propellerløse fly der kan bakke. Dét kan propellerfly, men jeg er ikke sikker på at de må!

HCK

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 145
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #5 Dato: 05, Januar 2011 - 22:26 »
Jeg skulle engang skifte fly i New York for at fortsætte til Pittsburg, og jeg er helt overbevist om, at piloten bakkede maskinen ud fra fingeren ved hjælp af egne turbiner. Det var ganske overraskende at opleve: fuld kraft på motorene for så at rulle baglæns  :o

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
"thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #6 Dato: 06, Januar 2011 - 20:35 »
John  Larsson skrev:
Citér
Dét kan propellerfly, men jeg er ikke sikker på at de må!
For nogen tid siden så jeg i Kulusuk Lufthavn en Air Greenland Dash seven (4 motorers turboprop) ved egen hjælp bakkede ud udelukkende ved hjælp af propellerne.
Det kan lade sig gøre

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #7 Dato: 06, Januar 2011 - 20:54 »
John  Larsson skrev:
Citér
Dét kan propellerfly, men jeg er ikke sikker på at de må!
For nogen tid siden så jeg i Kulusuk Lufthavn en Air Greenland Dash seven (4 motorers turboprop) ved egen hjælp bakkede ud udelukkende ved hjælp af propellerne.
Det kan lade sig gøre

Venlig hilsen   Gerda

Ja, dét kan det, og jeg skal heller ikke udelukke at nogen af de systemer som findes på forskellige maskiner uden propellerdrift kan, men DE får altså den største BREMSEvirkning ved at udstødning (eller "bypass-luft") sprøjtes ud mere eller mindre vinkelret på fartøjets bevægelsesretning. Derved skabes der vældige turbulenser omkring flyet, og dét bremser! Derfor virker også denne type "luftbremse" mest effektivt lige efter touchdown, hvor hastigheden er høj! "Reverse thrust" bruges for at skåne friktionsbremserne på hjulene, men disse SKAL alene kunne bremse flyet på den givne landingsbane!

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #8 Dato: 06, Januar 2011 - 22:43 »
Under normale tilstande på tør bane John skal bremsene kunne bremse flyet men det er sikrere at anvende begge metoder i regn og islag.

Nu er Dash 7 et af denne verdens mest fantastiske fly. Forude at kunne bakke er det, det fly der kan lave de korteste landinger jeg har set noget fastvinget fly i den størrelse præstere. Første gang jeg så det i aktion var på vor svæveflyveplads i Kaldred


http://www.pfg.dk/pub/


Det landede ned over 10 meter høje trær langs Eskebjergvej fra Øst og stod stille 20 meter, et vingepand, foran svæveflyene med 20 meter vingespand, som kan ses på kort billedet på linket (kortet kan forstørres ved at klikke på det). Ud stiger der en masse mennesker der måbende skridter afstanden af hen til østhegnet. De stiger ind igen og flyet er i luften inden den asfalterede starbane.
Se hvordan piloter oplever indflyvninge på det lille billede.

Godt nok imponerende, men det er også årsagen til ,at den er valgt til at beflyve Grønland, da det er det tætteste man kan komme en helikopter, uden at være en.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #9 Dato: 07, Januar 2011 - 14:56 »
Og glem ikke helikopter.
Nej, "trust reverser" i dem bruges ikke til LYN landinger, men til eksempelvis at holde sig nede på et gyngende skibsdæk eller i voldsom storm. Jeg har set video af model-heli der "landede" og sugede sig fast på en lodret væg som en flue.
Marek.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #10 Dato: 07, Januar 2011 - 16:06 »
Den med fluen, gad jeg også se.
Men den kan da ikke suge sig fast. Det må vel mærmere være reaktionen fra at den puster "opad"
Jørgen Harbst

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #11 Dato: 07, Januar 2011 - 16:28 »
Harbst; Når en heli puster "op" skabes der undertryk under den. "Støvsuger effekt"

Her et eksempel på brug af trust-revers


Marek.
« Senest Redigeret: 07, Januar 2011 - 16:50 af chrismark »

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #12 Dato: 07, Januar 2011 - 19:51 »

Det landede ned over 10 meter høje trær langs Eskebjergvej fra Øst og stod stille 20 meter,

Er du sikker på at piloten ikke havde aktiveret "Thust Reversal" FØR touchdown?

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #13 Dato: 07, Januar 2011 - 20:03 »
Harbst; Når en heli puster "op" skabes der undertryk under den. "Støvsuger effekt"

Her et eksempel på brug af trust-revers
http://www.youtube.com/watch?v=C2m451SbvhE

Marek.


Jeg vil nu, lige som Harbst, hellere se den med landingen på den lodrette væg! Jeg tror ikke på den!

Grunden til at helikoptere ikke slukker for rotoromdrejningen ved korte stop på terra firma, er nu at man har bedre stabilitet i fartøjet pga gyroeffekten. Derved er det fornuftigt at "pitche" neutralt. At "suge sig fast til jorden ville, alt andet lige, forringe stabiliteten, da fartøjet ved vindpåvirkning pludseligt kan få undertrykket forstærket og så er man jo ikke så godt stillet!

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #14 Dato: 07, Januar 2011 - 20:59 »
Er i slet ikke troende? Skal alt dokumenteres ? ;D
Her er en der kan flyve med reverser på fly.





Der er tale om nogle meget lette modeler, kun til indendørs brug. Mandens opvisning er fantastisk. Respekt herfra.

Og her en væg heli som en flue på vægen ;D
 


Marek.
« Senest Redigeret: 07, Januar 2011 - 21:14 af chrismark »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk